Lexus
Számtalan különböző módon lehet értékelni az utasvédelmi teljesítményt, a szimulált baleseteknél azonban mindenképpen árnyaltabb képet festenek az autókról a valós életből merített statisztikák. Az IIHS, az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági biztosító intézete összeállított egy május végén megjelent listát azokról a modellekről, amelyek az elmúlt négy év során egyetlen olyan balesetben sem szerepeltek, ahol a vezető életét veszítette volna.
Ezek egyike a Lexus első kompakt modellje, a CT 200h. A rendkívül takarékos és megbízható modell 2012 és 2015 között hímes tojásként vigyázott valamennyi vezetőjére. Kiemelkedő teljesítménye mellett általános aktív és passzív biztonsági színvonalának köszönhetően ez idő alatt többször is elnyerte a legbiztonságosabb autóknak kijáró IIHS Top Safety Pick minősítést. Hasonló utat járt be a Lexus RX is, amely 2010-es megújulását követően minden téren jobb teljesítményre volt képes, mint közvetlen elődje, beleértve az aktív és passzív biztonságot is: a kétkerékhajtású RX350 modellt érintő esetleges közúti balesetekben egyetlen esetben sem hunyt el a sofőr.
A listán az imént említett Lexus modellek mellett további hét személygépkocsi – öt szabadidőjármű és két szedán – szerepelt, ám az Egyesült Államokban különösen nagy hagyománya (és piaca) van a platós kishaszonjárműveknek, azaz a pick-upoknak. A merev alvázas járművek hagyományosan rosszul teljesítenek a törésteszteken, mivel nincs az energia progresszív elnyelésére alkalmas gyűrődőzónájuk, a Toyota Tacoma ennek ellenére bekerült a hibátlan modellek közé.
Évről évre egyre több a tökéletes biztonságot nyújtó modell, az idei lista első tíz helyezettje között gyakorlatilag nincs mérhető különbség.
A felmérés legnagyobb meglepetése, hogy a személygépkocsik egymillió járműre viszonyított halálos baleseti statisztikája jóval rosszabb, mint bármely más kategóriáé: míg itt átlagosan évente 39 sofőr veszítette életét balesetben, a buszlimuzinok körében csupán 19, a szabadidőjárműveknél 21, a pick-upoknál pedig 26 volt ugyanez a szám. Különösen rosszul teljesítenek a városi négyajtós kisautók és a ferdehátú modellek (87, illetve 61 haláleset/millió jármű), a középkategóriás sportautók (54) és a felső kategóriás kupék (80). A legbiztonságosabb járműtípus a prémium szabadidőjármű, méghozzá méretosztálytól függetlenül: a kicsik 8, a középkategóriások 7, a felsőközép és az e feletti kategóriás modelleknél mindössze 6 halálos balesetet dokumentáltak egymillió autóra vetítve.
Az IIHS 2017-es listája
1. Lexus CT 200h
2. Lexus RX 350 2WD
3. BMW 535i/is 2WD; BMW 535xi 4WD
4. Toyota Tacoma Double Cab long bed 4WD
5. Jeep Cherokee 4WD
6. Mazda CX-9 2WD
7. Mercedes-Benz M-Class 4WD
8. Audi A6 4WD
9. Volkswagen Tiguan 2WD
10. Audi Q7 4WD