Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Vedd fel a bukót az elektromos rolleren! | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Vedd fel a bukót az elektromos rolleren!

2021.01.24.

Bár a KRESZ nem ismeri az elektromos rollert, hallgass a józan eszedre, amikor felpattansz rá: vegyél fel védősisakot. Hasznos tanácsok a biztonságos villanyrolleres közlekedéshez.

Találós kérdés: járdán, bicikliúton, úttesten mennek vele, nem kell emberi erővel hajtani, akár 25-30 kilométer/órás sebességre is képes, de hivatalosan mégsem jármű? Igen, ez bizony az elektromos roller

Tele vannak a városok elektromos rollerekkel

Az utóbbi években a világ nagyvárosaiban robbanásszerűen terjedtek el ezek a modern közlekedési eszközök, és nem véletlenül: gyorsak, kényelmesek, nem kell dugóban araszolni velük, kis helyen tárolhatók, és káros anyagot sem bocsátanak ki. Egy újabb praktikus lehetőség a városlakóknak arra, hogy rövidebb távokon hatékonyan eljussanak A-ból B-be. De van néhány bökkenő! 

Minek nevezzelek?

Az egyik probléma, hogy a KRESZ jelenleg nem ismeri az elektromos roller fogalmát, és hiába ígérik évek óta, hogy szabályozni fogják a használatukat, egyelőre ez nem történt meg. Vannak, akik szerint a roller nem jármű, ezért a vezetője gyalogosnak számít; a belügyminiszter szerint segédmotoros kerékpár, vagyis bukósisak, jogosítvány, kötelező biztosítás kell hozzá, és nem lehet a bringaúton menni vele. Egy tavalyi bírósági ítélet pedig kimondta: amíg nem születik meg az elektromos rollereket tartalmazó szabályozás, addig sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályokat nem lehet alkalmazni az e-rollerezőkre. Nesze semmi, fogd meg jól!

Ezt ne csináld utánuk

A pontos közúti előírások azért lennének fontosak, mert addig nem lehet tudni, hogy hol lehet közlekedni ezekkel a fürge eszközökkel. Ez látszik is a rollereseken, kis túlzással mindenki ott megy, ahol jónak látja. De lépjünk túl a technológiai fejlődés után kullogó jogszabályokon, és hallgassunk a józan eszünkre! Mert akármilyen szuper villanyrollerrel közlekedni, korántsem játékszerről van szó, és nagyon balesetveszélyes.

Bukót fel a fejre!

Felpattansz az elektromos rolleredre, felteszed a fejhallgatót, bekapcsolod a zenét, és már száguldasz is? Nem túl jó ötlet! Íme néhány alapvető biztonsági tudnivaló, amelyet a Generali Biztosító közlekedésbiztonsági sorozatában, a Generali előrelátókban osztottak meg a rolleresekkel:

  • Húzz bukósisakot! Gondolj bele, milyen lehet elesni egy 25-30 kilométerrel száguldó rollerrel! Ráadásul gyakran a vezető feje sérül!
  • Figyelj az úthibákra! A hazai utak, bringautak nem a tükörsima felületükről híresek, tele vannak kátyúkkal, repedésekkel, amelyekben könnyen elakad a roller kis kereke, és máris estél egy hatalmasat.
  • Menet közben ne hallgass zenét! Ha úgy vezeted az elektromos rollert, hogy közben bömböl a füledben a zene, akkor az egyik fontos érzékszervedre nem tudsz hagyatkozni a forgalomban. Hatalmas robajjal jön mögötted egy teherautó? Szirénázó mentő száguld át a kereszteződésen? Ha szól a zene a füledben, ezekből semmit sem veszel észre.
  • Rogyaszd be a térded! Sokan teljesen a roller elején, nyújtott lábbal állnak, minél közelebb az első kerékhez. Ez azért veszélyes, mert a súlypont előre kerül, és akadály, úthiba esetén könnyen előrebillenhet a roller. Inkább a roller hátsó részére állj, és kicsit rogyaszd be a térded.
  • Ne szelfizz vezetés közben! A tempósan haladó rollerekkel akkor is könnyen balesetezhetsz, ha a közlekedésre koncentrálsz, és két kézzel fogod a kormányt. Sokkal könnyebben megtörténik a baj, ha azzal vagy elfoglalva, hogy lőj egy menő fotót az Instára, és közben egy kézzel fogod a kormányt. 

Felejtsd el a járdát!

A villanyrollerekkel nagyon gyorsan lehet haladni, de teljesen hangtalanok, ezért könnyen kialakulhatnak balesetveszélyes helyzetek. Főleg a járdán, ahol a gyalogosok nem hallják, hogy jön egy rolleres, aki ráadásul nem is lassú. Ezért járdán ne használjuk az e-rollert! Biciklivel is csak kivételes esetekben szabad a járdán tekerni, akkor is csak nagyon lassan. 

Maszk rendben, de hol marad a bukósisak?

Külföldön, ahol már valamennyire szabályozták a villanyrollerek használatát, többnyire a járdán való haladást tiltották meg. Vagyis a rollerezőknek marad a bicikliút és az úttest. Azért ne a négy- vagy hatsávos „városi autópályákon” állj be a kocsisorba, inkább válassz olyan útvonalat, mellékutcákat, ahol nyugodtabb a forgalom. A közlekedés lényege pedig elektromos rollerrel is ugyanaz, mint bármilyen más járművel: közlekedj óvatosan, biztonságosan, vigyázz magadra és másokra. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.19
A Harley Davidson hűen önmagához, fejlődve a kor elvárásainak mentén, tarol az e-bike mezőnyben. ..
2021.10.19
A LaFerrari igazi ritkaság. Mindössze 499 darabot gyártottak hivatalosan az ügyfelek számára, a 500....
2021.10.18
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén is csatlakozott az elmúlt évek legsikeresebb országos....
2021.10.18
Hibainjektálás, nonstop tesztelés, hogy mínusz 40 és plusz 110 Celsius fokon is biztonságosan....
2021.10.18
Herbert Diess, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke és Karel Havlíček, Csehország....
2021.10.18
A német vállalatokat egyre inkább aggasztja a szakképzett munkaerő hiánya. Az autóiparnak azonban....
2021.10.18
A Volkswagen Csoport az emberek és áruk hatékony, fenntartható, biztonságos és kényelmes mozgását....
2021.10.18
Egy személy életét vesztette, amikor egy személyautó vonattal ütközött össze egy vasúti átjáróban....
2021.10.18
Az újautó szállító logisztikai cégek a túlélésért küzdenek – írja az automobilwoche.de   ..
2021.10.18
Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Volkswagen ID.4 feledteti az ID.3 kudarcos indulását, ez az autó....