Bosch
A kiállítási standok rendkívül gazdag kínálatából – melyek mind a hazai autógyártáshoz kötődnek – nehéz kiemelni egyet is azzal, hogy ez volt a „csúcs”. A látogatókat a Bosch standja bizonyára megállította, hiszen sokak kíváncsiságát felkeltette, hogy mit keres az egyébként is általános érdeklődésre számot tartó Tesla autó a Bosch kiállításán.
Közelebbről is szemügyre véve a villanyautót, azonnal átható volt, hogy itt valami különlegességről van szó, mivel nem szokványos érzékelők sorával szerelték fel. Az autó feliratai „Automated Driving” is valami különlegességet sugalltak: ez egy önvezető autó.
A Bosch cég „Bosch Mobile Solutions” projektje az önvezető autók környezetérzékelő, beavatkozó, navigációs technikáját és mindezek szoftverét (mesterséges intelligenciát) fejleszti. A világon – úgy tudjuk – 2011 óta mintegy 2000 mérnök dolgozik ezen a tématerületen a németországi Abstattban (Bosch Engineering GmbH), a kaliforniai Szilicium-völgyben lévő Palo Altoban (Bosch Research and Technology Center North America) és Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában.
Más gyártmányok mellett a Tesla S modellt is kiválasztották, hogy azon az autonóm, azaz önvezető autó megvalósíthatóságát tanulmányozzák. A Teslára azért esett a választás, mert eleve számos Bosch főegységgel szerelt, így például ESP, iBooster, MRR (Mid-range Radar), elektromos szervokormány), másrészről a Tesla egy „jövő a jelenben” autómodell.
A Tesla S (2014 EU) 85 kWh akkukapacitású.
NEDC szerint mérve hatótávolsága 502 km.
Hátsótengelyhez épített villanymotorja 285 kW teljesítményű.
Gyorsulása 0-100 km/h 5,6 másodperc.
Végsebessége: 225 km/h.
Az USA-ban a legbiztonságosabb autó kategóriába minősítették.
Elöl és hátul is van csomagtere.
Kocsiszekrényének anyaga acél elemekkel erősített alumíniumötvözet.
Az autó szoftverét interneten keresztül frissítik.
A Tesla két legnagyobb európai piaca Norvégia és Hollandia.
Európában a luxusautók kategóriájában a Mercedes-Benz S után a második helyet foglalja el.
A Tesla akkumulátorának töltése:
Normál konnektor (240 V, 40 A): 9:07 óra
Növelt áramú konnektor (240 V, 80 A): 4:32 óra
Tesla Supercharging állomáson: 20 perc kb. 200 km megtételéhez.
A Boschnak a Tesla önvezető autóvá alakítása többes célt szolgál, a műszaki tapasztalatszerzés mellett a CC üzletág (Chassis Systems Controll) marketingjét is szolgálja, újságíróknak kívánja bemutatni az elért eredményeket. (Sajnos az Autótechnika szakfolyóirat szerkesztősége, mely több, mint 20 éve a Bosch technika bemutatója, sajnos iyen eseményekre nem kap meghívást.)
A Teslát számos új hardverelemmel kellett felszerelni. Ennek célja elsősorban a biztonság, közlekedésbiztonságot meghatározó funkciók megkettőzése. Ezt nevezik redundáns rendszereknek (párhuzamos, egymást helyettesíteni tudó funkciók, illetve egységeik). Mindösszesen 50 (!) új elemet építettek be az autóba, mindezeket 1300 méter vezeték köti össze A hivatalos közlés szerint a Tesla átalakítására a Bosch 1400 munkaórát fordított, és minderre becsülten 200 ezer eurót költöttek.
Az autonóm járművezetés számos új jeladókat (jeladó-cluster) kell, hogy tartalmazzon (melyek a vezető vezette autókban, ilyen sokféleségben többnyire nem szükségesek). Ma már a jeladók „sűrűsége” a vezetés/vezető támogató rendszerekhez is nélkülözhetetlen, ilyenek a különféle radarok és kamerák – tehát ez közelebb visz, szinte egyenesen elvezet az önálló vezetés műszaki rendszereihez, annak „előszobája”.
A Bosch által átalakított Tesla még nem teljes értékű autonóm vezetésű autó (a Boschnak van ilyenje!), autópálya üzemben képes önvezetésre, ott sávváltásra, előzésre. Többek között ezt mutatták be a Stuttgartot övező autópályán, az A81-en idén nyáron.
Környezetérzékelő jeladók
Az új jeladók sorát a sztereókamera nyitja (ezt az az új kamerát a Bosch már szériagyártmányokba szereli!)
A sztereokamera két CMOS, 1280 x 960 pixel felbontással. látószöge vízszintes síkban 50 fok, 3D képalkotása 50 m-ig lehetséges.
A sztereókamera a pontos sávkövetést, a táblafelismerést, a 3D képalkotást, az ACC funkciók teljesítését szolgálja.
A radarok közül a középtávú (MRR - Mid-range Radar) 76-77 GHz-en működik, érzékelési távolsága 160 m-ig terjed, hátsó beépítésnél 80 m. Látószöge előre 42 fok, hátra 150 fok. Ebből négy van az autóban.
LRR3 a nagy hatótávolságú Bosch radar, hatótávolsága 0,5 …250 m, pontossága ±0,1 m, látószöge vízszintes síkban 30 fok, függőleges 5 fok. Az egyszerre detektált objektumok száma max. 32. Ciklusidő 80 ms, beleértve az öndiagnosztikát is. Ebből kettőt szereltek be.
A környezetérzékelés egyik legkorszerűbb jeladója a LIDAR. A Teslán körben 6 lidart helyeztek el (ez nem Bosch gyártmány), ezzel 360 fokos körkörös észlelés valósítható meg. Idézzük a Wikipediát! „A LIDAR lézerradar (az angol light ésradar szavak összevonása, közkeletű tévedés, hogy a szintén angol Light Detection And Ranging kifejezésből alkotott mozaikszó lenne) egy optikai távérzékelő technológia, amivel elsődlegesen a céltárgy távolságát lehet meghatározni, jellemzően lézerfény-impulzusok kibocsátásával. Egy lézeres adóból és optikai érzékelőből áll (amihez elektronikus jelfeldolgozó egység kapcsolódik). A lézer és az érzékelő pontosan azonos irányba néz.
A lézerradar ultraibooya, látható, vagy közeli infravörös fényt alkalmaz, hogy megvilágítsa a céltárgyat. Az alkalmazott fény hullámhossza 10 mikrométertől a 250 nanométerig terjed a céltárgytól függően. Egyébiránt működése megegyezik a radar elvével: a távolodó tárgyról késve érkeznek vissza az impulzusok aDoppler-effektusnak megfelelően, de mivel az itt használt hullámhossz kisebb, ezért a berendezés is kisebb méretű.”
GNNS GPS navigációs „gomba” antenna és különösen nagyfelbontású térképek a adják a tájékozódás alapját.
Az autonóm vezetéshez vezető út lépéseit – melyekből már több lépcsőfok megvalósult – a Bosch így határozza meg:
- ACC és sávelhagyás figyelmeztetés és sávkövetés,
- integrált haladásfelügyelet - részlegesen automatizált integrált hossz és keresztirányú automatizált vezetés 130 km/h sebességig,
- autópálya ADAS (automatizált vezetőtámogató rendszer), szomszédos sávok forgalmának ellenőrzése, sávváltás vezetői jóváhagyással,
- autópálya autonóm vezetés (ilyen a Tesla-Bosch projekt), nem kíván állandó vezetői felügyeletet,
- autonóm vezetés minden közúton, városi forgalmi viszonyok között is, nem igényel vezetői felügyeletet.
Az önvezető autó közlekedésbiztos megvalósítása következő évtizedek nagy technikai kihívása, melynek feltételeit a közlekedésszabályozás törvényei, rendeletei módosításának meg kell előznie. Dr. Michael Fausten, a projekt vezetője szerint 2020-ra az autópályán önvezető autó szériaérett lesz.
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika folyóirat főszerkesztője