WRC

A tavalyinál izgalmasabb csatát ígér a 2023-as Rali-világbajnokság

2023.01.19.

Csütörtök este indul a szezon a Monte-Carlo-rali első napjával. Nagyrészt változatlanok maradtak a hibrid autók, de a csapatok felállása sokat változott, és új versenyek is bekerültek a naptárba, többek között a Közép-Európa rali is.

Idén a még mindig csak 22 éves világbajnokra, Kalle Rovanperära a tavalyinál jóval nagyobb nyomás nehezeik majd, mivel címvédőként már mindenki a győzelmeket fogja várni tőle. A világbajnokságok 51 éves történetében eddig csak hat versenyzőnek sikerült megvédenie a címét, a Toyota mindent meg fog tenni, hogy a finn legyen a hetedik. Idén azonban nehezebb dolga lesz, mivel a Hyundai is kiforrott autóval kezdi az évet, és a mezőny egyik leggyorsabb versenyzője, a 2019-es világbajnok Ott Tänak is csapatot váltott, hogy első számú pilóta lehessen.

Új versenyek a naptárban

A 2023-as szezon versenynaptárának számos változtatása közül talán a vadonatúj aszfaltos verseny, a Közép-Európa-rali bekerülése a legjelentősebb. Akár a világbajnoki cím sorsáról is dönthet a Spanyol-ralit felváltó, utolsó előtti fordulóként, október végén megrendezésre kerülő verseny, amely Németországban, Ausztriában és Csehországban zajlik majd. A délkelet-németországi Passauban lesz a központ, a szervezők hároméves szerződést írtak alá a világbajnoksággal. Ez a magyar nézőknek is jó hír, hiszen így a Horvát-rali mellett még egy alkalmuk lesz viszonylag közel megcsodálni élőben a világ legjobb ralipilótáit és autóit.

Mexikó először tér vissza 2020 óta, amikor a koronavírus-világjárvány miatt lerövidítették a versenyt. A 2019-es debütálás után Chile is most került vissza a versenynaptárba, a dél-amerikai murvás ralit 2020-ban a régióban kialakult politikai zavargások miatt törölték. Tervben volt idénre egy közel-keleti verseny is, de ezt végül 2024-re halasztotta az FIA. Így a versenynaptár összesen 13 fordulóból áll majd, nyolc murvás, négy aszfaltos, és egy havas versenyből, utóbbit Svédországban rendezik.

Új-Zéland és Belgium Spanyolországhoz hasonlóan kiesett a naptárból. A remények szerint Új-Zéland 2024-ben visszatérhet a tavalyi sikeres rendezést követően, már csak a lenyűgöző természeti szépsége miatt is. A tavalyi visszatérését követően ismét Japán ad otthont a szezonzárónak, a Toyota nagy örömére.

A monte-carlói shakedown csütörtök délelőtt

A 2023-as versenynaptár:

Monte-Carlo – január 19-22 (aszfalt)

Svédország – február 9-12 (hó)

Mexikó – március 16-19 (murva)

Horvátország – április 20-23 (aszfalt)

Portugália – május 11-14 (murva)

Olaszország – június 1-4 (murva)

Kenya – június 22-25 (murva)

Észtország – július 20-23 (murva)

Finnország – augusztus 3-6 (murva)

Görögország – szeptember 7-10 (murva)

Chile – szeptember 28 - október 1 (murva)

Közép-Európa – október 26-29 (aszfalt)

Japán – november 16-19 (aszfalt)

 

Csapatok

A Toyota pilótafelállása változott a legkevesebbet

Toyota Gazoo Racing – Toyota GR Yaris Rally1

Pilóták: #69 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen, #33 Elfyn Evans/Scott Martin, #17 Sébastien Ogier/Vincent Landais, #18 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston

A 2022-es gyártói vb-címet is megszerző Toyotánál Esapekka Lappi meglepetésszerű távozása Kacuta Takamoto előléptetéséhez vezetett: a japán, aki a tavalyi a legkiegyensúlyozottabb versenyzője volt a mezőnynek, idén a harmadik autót vezetve, pontszerzőnek nevezve fog indulni a versenyeken. De csak azokon, amelyekről távol marad Sébastien Ogier, aki tavalyhoz hasonlóan idén is csonka szezont fut. A nyolcszoros világbajnok francia a tavalyi szezonzárón kipróbált új navigátorával Vincent Landais-szal versenyez majd, a Toyota felállását a világbajnok Kalle Rovanperä és a korábban kétszer másodikként végző Elfyn Evans teszi teljessé.

Serderidis (jobbra) fizetős versenyző, tőle nem igazán várhat pontszerzést az M-Sport

M-Sport Ford - Ford Puma Rally1

Pilóták: #8 Ott Tanak/Martin Jarveoja, #7 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul, #9 Jourdan Serderidis/Frederic Miclotte (Monte Carlo, Mexikó, Szardínia és Kenya)

A pilótapiacon látott mozgásokat az váltotta ki, hogy a 2019-es világbajnok Ott Tänak egy évvel a szerződése lejárta előtt, egy opciót kihasználva távozott a Hyundai-tól. Az észt a Red Bull támogatásával visszatért az M-Sporthoz, ahol 2011-ben kezdte WRC-pályafutását, és ahol szinte az alapító-tulajdonos Malcolm Wilson fogadott fiának számít.

Ott Tänak

Meglepetésre a francia feltörekvő sztár, Pierre-Louis Loubet vezetheti a másik Ford Pumát, miután jó teljesítményt nyújtott hétfordulós szereplése során az előző szezonban. A 25 éves pilóta Thierry Neuville korábbi navigátorával, Nicolas Gilsoul-lal fog versenyezni. Anyagi okokból a harmadik Pumát csak néhány versenyen fogják elindítani, a privát Jourdan Serderdis Monte Carlóra, Mexikóra, Szardíniára és Kenyára vásárolta meg a versenyzési lehetőséget. Azonban a cumbriai alakulat továbbra is abban reménykedik, hogy a kilencszeres világbajnokot, Sébastien Loeb-öt idén is le tudja igazolni néhány versenyre, miután tavaly emlékezetes módon megnyerte Monte Carlo-ralit. Idén azért nem tudott elindulni a szezon első versenyén, mert túl kevés idő telt el a Dakar-rali vége óta. A tavalyi rossz szezonja miatt Adrien Fourmaux-t lefokozta az M-Sport, idén a WRC2-ben vezetheti a csapat autóját, a Fiesta Rally2-t. Gus Greensmith szintén elhagyta az istállót, ő idén egy új Skodával próbál szerencsét, szintén a WRC2-ben.

Hyundai Motorsport - Hyundai i20 N Rally1

Pilóták: #11. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, #4. Esapekka Lappi/Janne Ferm, #6. Dani Sordo/Candido Carrera (harmadik autón osztozva), Craig Breen/James Fulton 42. (harmadik autón osztozva)

A Hyundai kitöltötte a Tänak által hagyott űrt azzal, hogy leszerződtette a 2017-es Finn-rali győztesét, Esapekka Lappit a Toyotától, ahol a finn a harmadik Yarison osztozott Sebastien Ogier-vel. A megállapodás értelmében Lappi újra teljes szezont futhat, de valószínűleg csak második számú versenyző lesz Thierry Neuville mögött, aki az alzenaui alakulat vezéralakja a kezdetek óta. Craig Breen is versengett a teljes szezonos helyért, miután idő előtt elhagyta az M-Sportot egy rosszul sikerült 2022-es szezon után, de végül csak a harmadik autót kapta meg, melyet a tapasztalt Dani Sordóval fog felváltva használni a szezonban. Az ír Oliver Solberg helyére érkezett, miután a sokat balesetező svéd-norvégtól megvált a csapat. Petter Solberg fia szintén a WRC2-ben folytatja egy új Skoda Fabiával.

Cyril Abiteboul

Fontos változás a Hyundai háza táján, hogy a Renault korábbi Forma-1-es főnökét, Cyril Abiteboult nevezte ki a koreai autógyártó a WRC és az ügyfélalapú versenyprogramok csapatfőnökévé. Abiteboul Julien Moncet-t váltja, aki 2022-ben a csapat ideiglenes vezetője volt, miután 2021 végén távozott a sikerkovács olasz, Andrea Adamo. Abiteboulnak ez lesz az első szerepvállalása a ralisportban, karrierje nagy részét a Forma-1-ben töltötte, útja a Caterhamtől (2012-2014) és a Renault istállóig vezetett (amelyet 2021-ben Alpine-ra neveztek át). „Nem hiszem, hogy bárkit meglep, ha megtudja, hogy mindkét bajnoki címet megcélozzuk a WRC-ben” – mondta Abiteboul. „A csapat korábban kétszer nyerte meg a gyártók világbajnokságát, de az egyéni címet még soha. Mindkettő másról szól, mégis egyformán fontosak. Tavaly öt versenyt nyert a Hyundai, a cél az, hogy ezen javítsunk” – nyilatkozta az új csapatfőnök.

Autók

A hibrid Rally1-es szabályrendszer megmaradt, ezért az autókon csak apró változásokat hajtottak végre a csapatok. Eltűntek a Toyota oldaláról a légellenállást rontó légbeömlő dobozok, mivel kiderült, hogy a 2022-ben túlbecsülték a hibrid rendszer hűtési igényét. Ez a hátsó sárvédők és kerékjáratok áttervezését eredményezte. A hátsó szárnyat is módosították, hogy az új aero-csomaghoz igazítsák, és az 1,6 literes turbómotorban is találtak még pár lóerőt.

A Hyundai az aerodinamikai fejlesztésekre koncentrált: a 2023-as i20 N Rally1 karosszériáját elöl és hátul is frissítették. Lelapították és meghosszabbították a géptetőt, miközben az első kerékjárati íveket is módosították. Emellett alaposan átdolgozták a hátsó sárvédőket, a külső tükröket és a hátsó szárnyat is.

Az M-Sportnál egyelőre csak a Ford Puma Rally1 kék-rózsaszín festése a látványos újdonság, de a csapat azt tervezi, hogy a szezon során folyamatosan fejleszteni fogja az autót a Ford segítségével.

Szabályváltozások

A sportszabályzat frissítésen esett át, a legnagyobb változás vitathatatlanul a tesztelési lehetőségek csökkentése volt. Idén a csapatok 28 helyett már csak 21 tesztnapot kaphatnak (pilótánként hetet) a költségek csökkentése és a fenntarthatóság javítása érdekében. Szintén az idei szezon újdonsága, hogy a Rally1-es versenyzők összesen 28 abroncsot használhatnak egy verseny alatt, vagyis ezentúl nem ad nekik a Pirelli plusz négy gumit a bemelegítésre (shakedown). Ezeken kívül a murvás versenyeken megszüntették a szokásos 15 perces szervizelési lehetőséget, ami minden reggel rendelkezésre állt.

képek: csapatok, WRC

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....