sajtóbemutató

Talán az utolsó klasszikus: Mercedes-Benz E-osztály 2023 bemutató

2023.10.29.

Definitív felső-középkategória prémium kivitelben.

„Az E-osztály a Mercedes és az Mercedes-Benz az E-osztály” kezdte köszöntőjét Fabiola Attorri, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezetője Etyeken, az új E-osztály sajtóbemutatóján. És valóban, aki még a kiviteli változatok dömpingje előtti időkre is emlékszik, annak a „C”-„E”-„S” triumvirátusból több ok miatt is az E-osztály jelenti magát a márkát.

Több új szín is érkezik, köztük ez a piros

Nem véletlenül. Az E-osztály mindig is tökéletesen valósította meg az a kivitelt, amelyben már elegendő tér kínálkozik a kényelmes utazáshoz, méreteiből és persze a mindenkori dizájnjából és legmodernebb technológiájából fakadóan pedig eleganciát és előkelőséget sugároz kívül-belül.

E-osztály történelem

A méretében középre sorolt Mercedes szedánok története immár 70 éves. Nem soroljuk fel a modelleket, mindenki azonnal felismer egy legendás W123-ast, vagy 124-est. A sort a W213-as 2020-ban bemutatott facelift-es darabja zárja, a W214-es gyári jelölésű új E-osztály pedig most áll be felvezetőnek.

1953-ban indult a történet

A gyártó történetének leginkább keresett modelljéről van szó. Csak a kifutó 213-as modellből 2,2 millió darabot értékesítettek világszerte, tették mindezt úgy, hogy a széria utolsó évében még 11%-al növekedtek az eladások a megelőző évhez képest. Ezért a mérnökök minden tapasztalatát latba kellett vetniük, hogy a mára nem éppen legnépszerűbbnek számító karosszériaformában is maradandót, vagy ahogyan a sajtónapon fogalmaztak, új sztenderdet alkossanak.

Konzervatív elegancia

A Mercedes sem maradhat le a világtrendben, amely egyre extravagánsabb külsővel jeleníti meg az autókat, ezért a termékpalettán ma már jócskán találunk nagyon modern megjelenésű autókat. Az E-osztály nem erről szól. A kocsi külsejéhez nagyon finom ceruzával nyúltak a tervezők. A hátratolt utascella hosszú motorteret eredményez és ránézésre azonnal az úri eleganciát sugározza.

Az első lámpák alapáron is a Mercedes LED High Performance technológiáját hozzák, hátul pedig oldalanként kettő, a márka emblémáját szimbolizáló helyzetjelző fényforrás található, természetesen LED kivitelben.

Külső tekintetében háromféle konstrukció érkezik. Szériában az Avantgarde kivitellel indul a felhozatal a csillag mintázatú hűtőmaszkba integrált emblémával, króm kiegészítőkkel és alapáras obszidiánfekete fényezéssel. A szintén az alapfelszereltség részét képező ajtóba süllyedő kilincsekkel elérték, hogy a szedán légellenállási együtthatója 0,23 legyen.

Belül az Avantgarde szakított a zongoralakk műanyagokkal, helyette alapfelszereltség lett a nyíltpórusú matt kőrisfa betét. Az alapkivitelhez nappabőr kormány, Artico műbőr, vagy Ljusdal szövet kárpit jár, a tetőkárpitit pedig világos-, úgy nevezett Neva-szürke színű.

Az alapáras, fekete nyíltpórusú faburkolat

A középső felszereltségi szint az AMG Line, amelynek legszembetűnőbb módosítása az első lökhárító, amely sportosabb megjelenést kölcsönöz az autónak. Hátul a kötelező diffúzor és kipufogóvég optika kerül a járműre. A megjelenést a 18-21 colos AMG könnyűfém keréktárcsákkal tehetjük egyedivé. Belül az AMG Line fekete tetőkárpitot és Artico műbőr bevonatú műszerfal felsőrészt kap.

Az én szívemhez azonban mégis csak az Exclusive kivitel áll legközelebb, amely a ma már csak itt és az S-osztályban (plusz néhány Maybach modellen) elérhető klasszikus álló embléma mellett egy külön ide dedikált hűtőrácsot és kisebb króm díszítőelemeket kapott. Belül jönnek a még szebb fabetétek, nagyon elegáns például a nyíltpórusú barna juharfa, amiben alumínium csíkok futnak. Az újságíró kollégák közül többen megkérdőjelezték ennek – mármint az álló emblémának – a létjogosultságát, én pont az ellenkező állásponton vagyok, mivel ez a legmagasabb szint és ma már többségben vannak a rács-emblémás kivitelek, szerintem sokan kérik majd ezt az opciót.

Végtelenül csendes

Egy prémium limuzinban nem lehet zaj. A Mercedes ezért az autó minden részletén figyelt a zajcsökkentésre. Például az első sárvédők kiegészítő szigeteléseket kaptak, de a karosszériában a gyártás elején beépített zajcsillapító elemek is megtalálhatók, ilyen az a szigetelő hab, amelyet az A- és C-oszlopok, a váltóalagút és a műszerfal belső része is kapott.

Nincs E-osztály villamos gép nélkül

Mivel a tisztán elektromos meghajtásra ott van a márka EQ családja, az E-osztály továbbra is a belső égésű motorokkal operál. Ma már persze elképzelhetetlen, hogy a lassításoknál, vagy lejtős útszakaszokon megspórolható energiával egy autó ne tudjon gazdálkodni, ezért minden belső égésű motor kiegészül egy 48 voltos elektromos rendszerrel, ami 22 lóerővel és 205 Nm-es nyomatékkal segíti a haladást és a tüzelőanyag fogyasztás alacsonyabban tartását.

Benzines és dízelfronton is egy-egy két-, illetve háromliteres erőforrást kell megjegyeznünk. Az M254 nevű, 1.999 cm3-es négyhengeres feltöltött benzinmotor teljesítménye 204 lóerő, nyomatéka 320 Nm. Az M256 kódjelű, 2.999 köbcentis, hathengeres gép 381 lóerős, emellett 500 Nm-rel képes tekerni. A dízelmotorok az OM654 és OM656 módosított változatai. A kisebb, kétliteres verzió 197, a nagyobb 367 lóerős, míg a nyomatékcsúcsok 440 és 750 Nm-ben alakulnak.

A plug-in hibrid verziók a típus megjelölés után egy kis „e” betűt kapnak. Lesz 300e és 300e 4matic, illetve az E400e 4matic. A Mercedes nem engedi el egyedülálló dízel hibrid kivitelét sem, ezért a 300de verzió itt is megjelenik, természetesen 4matic összkerékhajtással, ez a hajtáslánc elérhető lesz a kombi (T-modell) All Terrain változatában is. A csomagtér tálca alá épített 25,4 kWh-ás nagyfeszültségű akkumulátor továbbra is helyet lop a csomagtartóból, de legalább az elődmodellben jellemző lépcsős kialakítással sikerült szakítani. AC töltéssel - a szegmensben egyedüliként - 11, DC-vel 55 kW-os töltés érhető el ezekben az autókban. Így váltóárammal bő 2 óra, egyenárammal pedig kevesebb mint fél óra feltölthető az akkumulátor.

Hajtásláncok és futómű

Az alapkivitelek továbbra is hátsókerék hajtásúak. Az Agility Controll futómű lengéscsillapítóiban található egy szelep, amely az alkatrészben lévő hidraulikus folyadék áramlását befolyásolja, így változtatva meg a futómű keménységét. A Technic csomag a légrugózást és a hátsótengely kormányzást együtt tartalmazza, másképp nem elérhető.

PHEV modellek esetén az alapkivitelek Agility Controll futóművének 20 mm-es süllyesztése nem jellemző. A kombik, vagyis T-modellek esetében a hátsó légrugózás megszokottan az alapfelszereltség része. Ezeknél is elérhető ugyan a teljes, négysarkos légrugózás, de a hátsótengely kormányzás nem, az megmarad a limuzinok kiváltságának.

540 literes, de a PHEV verzióban csak 370.

Egyébként a szedánok hátsó kerék kormányzása 60 km/órás sebesség alatt az elsőkkel ellenkező irányban legfeljebb 4,5, efölött egyező irányban maximum 2,5 fokot képesek elfordulni. A 4matic összkerékhajtás alapbeállítás szerint továbbra is előre 45, hátra pedig 55%-nyi nyomatékon biztosít.

Elérhető extrák

A többi Merciből ismerős, oldalanként 1,3 millió képpont kivetítésére alkalmas Digital Light világítási rendszer itt is kérhető, ez már képes a fényszórójával szinte bármilyen grafikát kivetíteni maga elé, és ezt természetesen animálni is tudja.

Szerencsére opció marad, hogy a hűtőrács kontúrját (bármilyen kivitelben) meg tudja világítani az autó. Ízlések és pofonok.

A digitális járműkulcs is kötelező mutatvány. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy az okostelefonunk, vagy -óránk segítségével nyissuk és működtessük az autót úgy, hogy a kulcs nincs is nálunk. (A funkció iPhone 11 és Apple Watch 6 vagy újabb készülékekkel működik, de az SE kivitelekkel és egyéb telefonokkal nem.)

Nem is kérdés, hogy az új E-osztály minden vezetéstámogató rendszerrel kérhető.

Belül a fő attrakció a XXI. században a kijelző. Illetve kijelzők, mert alapáron is 2 db-ot kapunk, de elérhető a Superscreen, amellyel az első utasülés előtti műszerfal egység is kap egy képernyőt. Ezen az utas akár filmet is nézhet. Persze ez nem lenne biztonságos, ha a vezető is látná, ezért egy kamera mindig figyeli, nem néz-e oda a sofőr. Ha igen, akkor műsorszünet lesz. A próbaútra éppen olyan kivitellel hozott össze a szerencse, amiben volt Superscreen. Megmondom őszintén, nem sok értelmét láttam, pedig utasként is próbálgattam. Én biztosan a hagyományos kivitellel kérném.

A beépített kamera egyébként másra is szolgál. A visszapillantó tükröket úgy is tudjuk állítani, hogy a kapcsolócsoporton nem választunk oldalt, ilyenkor a kamera elemzi, merre nézünk és azt a tükröt fogják állítani a gombok. Ügyes, és kipróbáltam, működik is.

Ha már a kameráknál tartunk, a műszerfal felső részén is lehet egy, ezzel videókonferenciákon vehetünk részt a a 3. generációs MBUX fedélzeti rendszer által támogatott platformokon.

Az új E-osztály olyan extrákkal támad, mint az elektromosan állítódó szellőzőrostélyok, a DOLBY ATMOS-ban kevert zeneszámok lejátszására is alkalmas Burmester 4D hangrendszer, hangvezérlés és még sorolhatnánk.

De milyen menni vele?

A kocsikat egy kalapból kellett kihúzni és tesztelő kollégámmal mi egy E220d AMG Line verziót kaptunk. A sötétkék színű, 20 colos kerekekkel és szinte fehér bőrülésekkel szerelt autó nagyon letisztult képet mutatott.

Nyilván extra kényelmes, extra csendes és extra jó menni vele. De az érzést nem is nagyon tudom leírni. Megnyugtató, hazatérős érzése támad az embernek, miközben érzi, ez az autó perfekcionalista, minden porcikájával ránk koncentrál és minket szolgál.

Már a kisebb dízelmotor is kitűnően mozgatja a kasztnit, csendesen suhan a 9 fokozatú váltó észrevétlenül működik. Légrugózás és 4matic nem volt alatta, de a tekercsrugókkal osztályon felüli rugózást biztosít.

Álló csillagos, Exclusive kivitel csak a teremben volt, pedig ez az igazi

Tudják, Mercedes-eknél nem fontos az ár. Egyébként 25 millió forinttól indul a kocsi, de a márkánál már megszoktuk, hogy mire magunkra szabjuk ez jócskán megnőhet. Jut eszembe, izmosabb AMG modellekről nem esett szó, talán nem véletlenül...

Nagyon várjuk a tesztautót, ami egy Exclusive kivitel lesz, mert hát a csillagot tolni kell.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..