pártautók
Leninnek nem volt jogosítványa, Sztálin nem vezetett autót, mániákusan tartott a merényletektől, ezért még testőrei előtt is konspirált és csak az indulás előtti utolsó pillanatban választott autót.
A diktátor korszakában már vastag golyóálló üvegezésű és erős páncélzatú ZISz-ek szolgáltak a Kreml folttájában, mely igencsak változatos.
A népek nem biztos, hogy arra a lenini hagyomány folytatására gondoltak, hogy kommunista vezérüknek, Brezsnyevnek is Rolls-Royce kocsival kell járnia. A szovjet főtitkár annyira imádta a patinás márkát, hogy többször vezette is az 1966-os Silver Shadow-t.
Lenin lánctalpas Royce-Rolls autója Forrás: LSB
Brezsnyev közismerten autóbolond volt és nyugati államfőktől, uralkodóktól negyven autót kapott ajándékba, így fejedelmi kollekció parkolt a Kreml garázsában. Ha kedve támadt egy kis száguldásra, akkor több Ferrari, Jaguar, Lincoln, Maserati és Mercedes modell közül választhatott.
Leninek nem volt jogosítványa, a cártól örökölt lánctalpas Rolls-Royce-t sofőr vezette, Brezsnyev viszont gyakran átvette a kormányzást, olykor azért, hogy autóit tesztelj, de ilyenkor kevés volt neki az állami és pártvezetőknek fenntartott moszkvai középső sáv, ezért olykor fél várost lezárták, amikor a Szovjet Kommunista Párt főtitkára száguldozni akart.
Szovjet klasszikusok Fotó Boros Jenő
Márpedig akart, volt miből választania, hiszen a hivatalos GAZ, ZISz és ZIL jelvényes Volgák és Csajkák mellett különleges modellekből választhatott: volt benne benne 1973-as évjáratú Nissan President, Cadillac Eldorado, Maserati motoros Citroën, több Mercedes, Chevrolet Bel Air, Opel Kapitan L, Chrysler, Lincoln Continental, Oldsmobile, Pontiac és három Rolls-Royce. Utóbbiak közül a II. Erzsébet angol királynőtől kapott 1966-os Silver Shadow modellt személyesen tört össze a főtitkár, méghozzá Moszkvában, közúton.
Brezsnyev összetört Silver Shadow-ja, a főtitkár bábujával Fotó Boros Jenő
Egy 1980-as állami ünnepségre menet maga vezette Rolls-Royce-át a főtitkár, a megszokott ZIL pártlimuzinokból álló konvoj végén haladt, a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartva. A forgalomirányító rendőrök azt hitték, hogy lihacsovi autóknál kisebb sötét autó már nem a delegáció része, ezért neki már nem biztosítottak neki szabad utat, és feloldották az útzárlatot, aminek világpolitikai jelentősége lett.
Az egyik kereszteződésben teherautóval ütközött a Brezsnyev vezette Rolls-Royce. A villámgyors mentés után hermetikusan lezárták a környéket, a teljes hírzárlat miatt csak évtizedekkel később vált ismertté a baleset, melynek következtében két hétig kórházban volt a főtitkár. A törött Rolls-Royce sokáig egy titkos katonai raktárban pihent, majd 1989-ban a Rigai Autómúzeumba került. A műszaki totálkáros kocsiért egy vadonatúj Ladát adott cserébe a Litván Veteránautó Klub. Napjainkban gyári márkaképviselet és szalon várja a Vörös téren a Rolls-Royce autóra vágyókat.
Olykor külföldi kiállításokra is elviszik, megjelent már a frankfurti és genfi nemzetközi autószalonon is, benne Brezsnyev élethű viaszmásával, a karambolos pillanat pózában megmintázva.
Az ajándék Mercedes a márka stuttgarti múzeumában Fotó Boros Jenő
Nem ez volt Brezsnyev első karambolja. 1973-ban a Rajna melletti Bonn-Bad Godesberg rezidencián, a hegycsúcson fekvő Petersberg Grand Hotelnél adta át neki a német kancellár, Willy Barndt a négykerekű ajándékot, egy szürke 450 SLC Mercedest.
Brezsnyev azonnal ki is próbálta, ám az újdonság és némi alkohol hatására az első száz méteren árokba hajtott és összetörte a vadonatúj sportkocsit. Volt belőle tartalék, megkapta, kívánságára vörös színűt.
A szovjet főtitkárról keringő legendák szerint autózás közben gyakran megszökött biztonsági emberei elől, a Krímben felvett két stoppos hölgyet, akiket vezetői tudásával akart meghódítani. Előfordult, hogy hivatásos sofőrjének rosszullétekor átvette a volánt és kórházba hajtott vele.
Ami tény, hogy Brezsnyev megautóztatta az amerikai külügyminisztert, aki erről így írt könyvében: „Egy alkalommal a főtitkár elvitt egy fekete Cadillackel. Nagy sebességgel rohantunk a keskeny, kanyargós országutakon, így csak imádkozni tudtam, hogy a legközelebbi kereszteződésben megjelenik néhány rendőr, és véget vet ennek a kockázatos játéknak. De ez túl valószínűtlennek tűnt, mert aligha merte volna megállítani a párt főtitkárának autóját. A száguldás a mólónál ért véget, ott szárnyashajóra ültünk Brezsnyevvel, szerencsére már nem ő vezetett.” Az utazás végén Henry Kissinger csak annyit mondott kísérőinek: „Nem valami jó politikus, de remek sofőr!”
Nem így gondolta főnöke és akár globális következményei lehettek volna a Maryland-i kalandnak. Richard Nixon amerikai elnök akkoriban kapta a legújabb Lincoln Continentalt, az 1973-as sötétkék modellre azonnal lecsapott a vendég Brezsnyev, aki ellentmondást nem tűrve a volán mögé ült, majd próbaútra indult vendéglátójával. A Camp David környéki keskeny és kanyargós úton nem kis kockázatot jelentett az 50 mérföldes (80 km/h) tempó, melynél Nixon csak annyit mondott, hogy „lassabban, kanyar jön...”
Nixon Lincolnja Forrás: Ford Motor Co.
Az útról így emlékezik meg önéletrajzi könyvében Nixon: „Már csikorogtak a kerekek, amikor Brezsnyev úr fékezett, majd erőteljesen kormánymozdulattal befordult. Az utazást követően a főtitkár elégedetten csak ennyit mondott: „Ez egy nagyon szép autó. Jól megy az úton.”, amire csak annyit tudtam felelni, hogy „Ön kiváló sofőr, én soha nem tudnék befordulni akkora sebességgel, amivel haladt.”
Az amerikai Lincoln megúszta a tesztet, a két világhatalom vezetője, Nixon és Brezsnyev is a múlté, maradt a klasszikus intelem, hogy szerénység elvtársak, ami az újkori Oroszországban is többször elhangzott Vlagyimir Putyintól, aki többször is hiába próbálta hazai gyártású autókba átültetni a Mercedes bűvöletben nevelkedett apparatcsikokat.
Oroszországban évtizedeken át ZIL-ekből állt a protokoll flotta, de Borisz Jelcin óta nemigen vették igénybe a 70-es éveket idéző páncélozott limuzinokat. Putyin, Medvegyev és az orosz vezetés Mercedesekkel járt.
Putyin 2012-es kampányában hirdette meg az orosz politikusnak orosz autót programot, a helyzet nem változott. Az államapparátus és a párt vezetői továbbra is ragaszkodtak a német luxushoz, pedig a modellváltás érdekében pályázatot is meghirdettek az orosz protokollautóra.
Több látványos számítógépes grafika is született a pályázatra, de néhány valódi prototípus után az orosz vezetés rájött, hogy mégis csak kellenek a németek, legalábbis tervezéshez és fejlesztéshez.
2014-ben az orosz ipari és kereskedelmi miniszter, Denisz Manturov jelentette be, hogy a VW konszernhez tartozó Porsche Engineering közreműködésével fejlesztik az elnöki flottát. Versenyben volt még az osztrák AVL, a brit Ricardo (Nagy-Britannia) és a német FEV.
A Cortege-projekt része egy szedán normál, hosszú és nyitott változata, valamint egy buszlimuzin és terepjáró, melyet a biztonsági szolgálatok is használnak. A főleg Bentley alapokra épülő modellcsalád sorozatgyártását 2017-re tervezték, ez azonban csúszott néhány évet, de 2021-ben a Moszkvai Autószalonon már bárki által elérhetővé vált a már az Aurus Szenát.
Mert hogy az összes orosz milliárdos ilyennel akar járni, nem véletlenül, hiszen pont olyan, mint amivel az ország első számú vezetője közlekedik.
A polgári Aurus alapváltozatát 600 lóerős, 4,4 literes, V8-as hajtja, de rendelhető 6,6 literes, V12 hengeres 860 lóerőssel is, utóbbi nyomatéka 1470 newtonméteres, mely mely kilencfokozatú automata sebességváltón át jut el a mind a négy kerékhez. Kell is az erő, mert a páncélozott Aurus tömege 6,5 tonna.
A Szenát hossza 6,6 méter, szélessége 2 méter, magassága 5 milliméter híján 1,7 méter. A beépített bárhoz Aurus-logós kristálypoharak járnak. A modellt már prototípusként tesztelte Putyin elnök Szocsiban, a Forma 1-es versenypályán. A Szenát után mutatták be a kísérőkocsiként szolgáló Arsenal modellt, mely tulajdonképpen egy páncélozott mikrobusz és a protokoll konvoj kíséretének biztonsági kocsija.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!