Budapest

Szmogriadó: autósokat érintő jelentős szigorítást tervez Budapest

2017.10.23.

Tovább korlátoznák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban - derül ki a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosítását is célzó javaslatból.

A Szeneczey Balázs és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettesek által jegyzett - a budapest.hu oldalon közétett - előterjesztés szerint a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátoznák a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú - Euro 3-as dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is. Ez - a megfelelő felkészülési időigényre tekintettel - 2018. október 1-jén lépne hatályba. Az intézkedéssel - mint írták - a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedne.



Továbbá korlátoznák a riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú - Euro 4-es dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is. Ez a rendelkezés 2019. október 1-jén lépne hatályba. Az előterjesztés szerint az előbbi rendelkezések hatályba lépésekor a használt gépjárművek gyakorlatilag fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esne a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá. Mivel a fővárosi szennyezettségi szint kialakulásához további - a közlekedési hatással összemérhető - források is hozzájárulnak, illetve ezektől független környezeti tényezők is alakítják azt, ezért az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás a mai ismeretek alapján már nem megalapozott - írták.

Hozzátették, hogy ugyanakkor a korlátozás során továbbra is indokolt - tekintettel a gépjárművek viszonylag gyorsan javuló környezetvédelmi tulajdonságaira - ezt az alapelvet fenntartani. E szabályozási elvnek megfelelően, ha az üzemben tartott gépjárművekhez képest a korlátozott szennyezőbb gépjárművek aránya kisebb lesz mint 45 százalék, akkor a rendeletet indokolt lesz úgy felülvizsgálni, hogy a fővárosi riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárművek (a 12-es, dízelüzemű Euro 5-ös), majd egy következő lépésben a 13-as (dízelüzemű Euro 6-os) kerüljenek korlátozás alá - olvasható a javaslatban.



Az előterjesztésben javasolják a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is kezdeményezik. Emlékeztettek arra is, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári döntésével lehetővé tette a szennyezőbb - 0-4 közötti környezetvédelmi besorolású - gépjárművekkel közlekedőknek a helyi közösségi közlekedés ingyenes igénybevételét a riasztási fokozat érvényességi idejére.

Az előterjesztésben a januári határozat hatályon kívül helyezését is javasolják. A januári tapasztalatok alapján is egyértelműen kijelenthető, hogy "a korlátozott ingyenesség nem hatékony eszköze a légszennyezettség elleni küzdelemnek". A közösségi személyszállítási közszolgáltatások korlátozott körben történő ingyenes igénybevételének rendeleti szintű szabályozása nem indokolt és célszerű - írták. Kifejtették: a januári szabályozás körülbelül az üzemben tartott gépjárművek harmadát érintette. Ha az összes érintett igénybe vette volna az ingyenes közszolgáltatást, akkor a becslés alapján, naponta legalább nettó 18 millió és legfeljebb 53 millió forint többletköltség keletkezhetett volna.



Az eddigi tapasztalatok alapján, a riasztási fokozat napjaiban a Budapesti Közlekedési Központ érezhető utasszám-növekedést nem tapasztalt - olvasható az előterjesztésben. Az előterjesztők szerint indokolt a parkolási rendelet módosítása is, amellyel hatályon kívül helyeznék a korlátozás által érintett gépjárművekre vonatkozó ingyenes parkolást. Mint írták, a jelenlegi szabályozásban már kellő idő áll rendelkezésre a korlátozással érintett gépjármű-tulajdonosok számára a gépjárművel történő távozásra, illetve a jövőbeli utazások áttervezésére. A javaslat szerint indokolt a szmoghelyzetekkel kapcsolatos felsőbb szintű jogszabályi környezet felülvizsgálata is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Megreformálhatja a villanymotorokhoz való viszonyunkat a könnyű és kicsi, szlovén kerékagymotor? ..
2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....