Cadillac
A Cadillac olyan "intelligens" autótető beépítését tervezi, amely képes megváltoztatni a színét az energiafogyasztás csökkentése érdekében – írja a római La Repubblica napilap internetes kiadásának autós rovata.
A General Motors csoporthoz tartozó amerikai vállalat következő elektromos szériájának zászlóshajóját, a Celestiq-et fejleszti. Ennek során került elő a változó színű tető ötlete. A modell bemutatóját 2023-ra tervezik.
Az autógyár nemrégiben közzétette a modell előterveit. A számos innováció között mutatták be a színváltós energiatakarékos ökotetőt, amelynek rétegezett kristálylemez bevonata szabályozni tudja a burkolat opálosságát. Vagyis azt, hogy mennyi fényt verjen vissza az autótető. Az alkalmazás a műszerfalon elhelyezett gomb megnyomásával szabályozható. Hidegben a tető több külső hőt nyel el, míg forróságban korlátozza az autótest felhevülését.
A Mercedes Sky által a 2011-es SLK Roadsternél alkalmazott Magic Sky Controlhoz hasonló tető az SPD-Smartglass névre hallgat, és a New York államban lévő Woodbury-i cég, a Research Frontiers gyártja a Cadillac számára.
A cég Suspended Particle Device technológiát használ, amelyet eredetileg a kereskedelmi repülőgépek fedélzetén lévő mozgatható árnyékolók gyártására hoztak létre. Olyan nanorészecske- kristályokat használnak, amelyek alacsony elektromos feszültséggel rendelkeznek. Ezekkel szabályozni lehet, hogy több vagy kevesebb fény jusson a pilótafülkébe, így megakadályozható, hogy a pilótát elvakítsa a nap.
Ugyanezt a technológiát alkalmazza a Cadillac is, de az autó esetében az a cél, hogy akár 95 százalékkal kevesebb hő kerüljön az utastérbe. Így az utasoknak az év legforróbb időszakaiban se kell bekapcsolniuk a légkondicionálót.
Az új technológiának más előnye is van. A kristálylemezek súlya alacsonyabb, mint a hagyományos fémburkolaté. Így menet közben a belső égésű motorral felszerelt autóknak kilométerenként akár 4 grammnyival kevesebb lehet a széndioxid-kibocsátása. Ez nem kis teljesítmény, tekintve, hogy azokban az országokban, ahol az autótulajdonosok a járműveik által megtett távolságra jutó szén-dioxid mennyisége alapján adóznak, a kilométerenkénti négy grammnyi csökkentés átlagosan évi 380 euró megtakarítást eredményezhet.
Ugyanez a technológia az elektromos Cadillac Celestiq esetében az akkumulátorfogyasztást csökkenti, ami hozzájárul az autó nagyobb autonómiájához.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!