technológia
A legtöbb autós rémálma az összekarcolt fényezés, de nem kell megijedni, mert egy különleges hibrid bevonat eltünteti a mikrokarcolásokat, sőt a felcsapódó apró kavicsok okozta horpadásokat is, majd a festék újra felveszi eredeti formáját.
A járműtechnika minden fronton támad, a fiatalabbaknak már nem kell szervizbe menni, mert képesek távgyógyulni, és következő generációknál már nem csak a szoftvereket lehet távolról frissíteni, hanem a kisebb karcolásokat, fényezési hibákat is maguk javítják az autók.
Izgalmas technológia fejlesztések kollekcióját mutatták be a mérnökök Szöulban, a Hyundai jövőtechnológiákat fejlesztő intézetében. Az IATD szakmai rendezvényén olyan nanotechnológián alapuló megoldásokkal állt elő a márka, melyekkel időt, pénzt és rengeteg energiát spórolhatnak az autótulajdonosak.
Néhány éven belül akár a szériaautókon is megjelenhet a perovszkit-kristály alapú, átlátszó napelem, melyet a karosszéria teljes felületére, első és hátsó szélvédőre, valamint az oldalablakokra ráfóliázható. Nem csak autónál, de bármilyen területen használható, sőt a hagyományos szilícium alapú szolárcellára is ráerősíthető, így a kétrétegűvé alakított napelempanel hatásfoka 35 százalékkal növelhető.
Ezzel a megoldással kábelek és kiépített hálózat nélkül, akár menet közben, a sivatag közepén, vagy egy kompátkelésnél is feltölthető az elektromos autó akkumulátorpakkja, az igazi mobilizált töltéssel pedig időt és pénzt lehet megspórolni.
A bemutató szenzációja volt az öngyógyító fényezés, mellyel két óra alatt eltüntethetők a karosszériáról a karcok és kisebb sérülések: a titok lényege, hogy a Hyundai festékanyagának makromolekulái újrarendeződnek és láthatatlanná teszik a sérüléseket, mindezt szoba hőmérsékleten, tehát nem kell pormentes fényezőhelység és energiaigényes infrakamra.
Nem mai találmány az öngyógyító festék, melyet 2007-ben mutatott be a Mercedes és a Nissan.
Nanolakkal egyébként is tartósabb a karosszéria fényezése: a mikroszkopikus kerámiaszemcsék a fényezőüzem szárítójában sűrű rácsszerkezetű fedőréteget alkotva megkeményednek, és így háromszor karcállóbb lesz a fényezés.
A Nissan átlátszó festéke kijavítja a fényezett felületeken esett karcolásokat, mert a Scratch Guard Coat nevű bevonat rugalmas gyantája meggátolja, hogy az erősebb mosókefe, bokorág vagy macskakarom a belső rétegekig hatoljon. Az így kezelt karosszérián az autó megkarcolt felülete a hőmérséklettől és a sérülés mélységétől függően egy nap/hét alatt visszaalakul eredeti állapotába, a szer három évig nyújt hatásos védelmet. A karcolásjavító festékbevonat többek között a karosszéria egyes elemeire, a lökhárítókra és a külső visszapillantó tükrökre is felkerül.
A vízlepergető hatású festék sokkal jobban ellenáll a karcoló behatásoknak, mint a hagyományos átlátszó festékek. A Scratch Guard Coat-tal fedett fényezésen a gépi mosóberendezések által okozott karcok csak egy-ötödét teszik ki a hagyományos festékkel fedett autókarosszériákon tapasztalhatónak. Az autók fényezett felületén keletkező karcolások túlnyomó részét ágak, bokrok és a gépi mosóberendezések okozzák.
BASF 2010-ben bemutatott különleges hibrid bevonata eltünteti a fényezésen keletkező mikrokarcolásokat, sőt a felcsapódó apró kavicsok okozta horpadásokat is, majd a festék újra felveszi eredeti formáját. Az Igloss nanotechnológia szervetlen kemény és szerves lágy anyagok előnyeit egyesíti: ez a speciális hibrid bevonat egyszerre karcálló és rugalmas. Keménységét az üveghez hasonló apró, szervetlen szilikon részecskék adják. A lágy szerves elemekkel együtt ezek háló-szerű szerkezetet hoznak létre a festékben.
A lakk alapanyagát adó apró molekulák hő hatására megszáradva egy többé-kevésbé összefüggő háromdimenziós hálószerkezetté alakulnak. Az iGloss hálószerkezete különösen sűrű szövésű, amely komoly ellenálló képességet és stabilitást biztosít.
A hálószerkezet a hagyományos lakkokhoz képest az iGloss-t nem csak sokkal ellenállóbbá teszi a karcolásokkal szemben, de rugalmasságából fakadóan „öngyógyító” tulajdonságokat is kölcsönöz a lakkrétegnek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha például egy kő felverődik az autóra és apró mélyedést hagy a fényezésen, a sérülést követően a festék lassan, de biztosan újra felveszi eredeti formáját és a horpadás eltűnik. Az iGloss továbbá hatékony védelmet nyújt a maró vegyi anyagokkal – többek közt fagyantával és madárürülékkel – szemben is.
Természetesen mindez csak bizonyos határok között működik. Ha valaki igazán kárt akar tenni a fényezésben, azt sajnos az iGloss sem állíthatja meg. A mély sérülések, mint amilyet például egy kulccsal lehet okozni, az iGloss-on is nyomot hagynak.
A tavalyi CES-esen mutatta be különleges technológiáját a BMW: az iX Flow karosszériáját borító fólia több millió hajszálvékony mikrokapszulából áll, mindegyik negatív töltésű fehér és pozitív töltésű fekete pigmenteket tartalmaz. Elektromossá hatására a kapszulák felületét fehér, vagy fekete pigmentek töltik ki, így az iX Flow képes gombnyomásra megváltoztatni a karosszéria színét.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!