autótechnika

Szíjhajtások a vezérlésben (1. rész)

2016.12.21.

A vezérműrendszerek a motorokkal együtt fejlődtek, habár ezt kifele nem nagyon mutatják. A 30 évvel korábbi konstrukciókhoz képest a modern motorokban a szíjak anyaga és a feszítők típusa is sokat változott. Megnőttek a szíjerők és ezzel együtt a csereperiódusok is, ráadásul megjelentek az olajban futó vezérműszíjak, melyek a lánchajtásokat próbálják leváltani.

A szíjerők növekedése

A belső égésű motorok teljesítménysűrűsége sokat nőtt az elmúlt évtizedekben, ami magával hozta a fajlagos terhelések növekedését is. Az égési csúcsnyomások növekedése a vezérművekben is nagyobb szíjerőket és erőlengéseket eredményeztek. Megjelentek a nagynyomású dízelrendszerek, melyek nagynyomású szivattyúi nagyobb hajtónyomatékot igényelnek, mint a hagyományos adagolók.

A csereperiódusok növekedése

A régebbi modelleken 60-80 ezer km-enként volt szükséges a vezérműszíjak és a feszítő- valamint vezetőgörgők cseréje. Az autógyártók igénye viszont a csereintervallum növelése volt (akárcsak a motorolaj-csere esetében), mivel a karbantartási költségek így csökkenthetők és a teljes járműélettartam alatt kisebb a károsanyag-kibocsátás. A fejlesztőmérnökök válasza az erősebb és eltérő fogprofilú vezérműszíj, a több excentert tartalmazó automata feszítők és a nem szabályos kör alakú szíjtárcsák voltak. A vezérműszíjak szilárdságát elsősorban a bennük futó kordszálak befolyásolják, így azok anyagának módosítása, alapvetően megváltoztatja a szíjak terhelhetőségét. A motor körülfordulása alatt a szíjra ható erők nem egyenletesek, így egyes pillanatokban nagyobb, míg más pillanatokban kisebb erő terheli a szíjat. Az erő ingadozása csökkenti a szíj élettartamát, így a szíjtárcsák alakjának változtatásával próbálják kompenzálni az egyenetlen terhelést, és kiiktatni a terhelés-csúcsokat. Bizonyos gyártók olyan szíjakat alkalmaznak, melyeknek felületét PTFE-bevonattal látják el, ami csökkenti a súrlódást és a kopást.

A modern motorok nagy részén megtalálhatók szíjtárcsába szerelt lengéscsillapítók és kiegyenlítő tengelyek, melyek szintén növelik a szíjak élettartamát a nyomatéklengések csökkentésével. Ezek a fejlesztések mind kellettek, hogy elérjék a ma alkalmazott 240-300 ezer km-es csereperiódusokat, melyek esetében szokás élettartam-vezérműhajtásokról beszélni. Sajnos sok gyártónál előfordul, hogy a járművek üzemeltetése során kiderül, hogy a szíj nem bírja ki tervezett élettartamot, és csökkentik a kötelező csereintervallumot. Mindig friss információval kell rendelkezni, hogy biztosak legyünk egy adott járműre érvényes számokban.

 

A feszítés beállítása

A több excenterrel rendelkező feszítők pontos beállítása különösen fontos, hiszen az üzemállapotnak megfelelően mozognak az excenterek a motor működése során. Egy alumínium blokkal szerelt motor esetében a vezérműtengely és főtengely vízszintes síkjainak távolsága 1-1,5 mm-t is nőhet a hőtágulás hatására, melyet a feszítőnek kell kompenzálnia.

A gyenge pont

A vezérműhajtás gyenge pontja a vízpumpa (ha a vezérmű hajtja), hiszen tengelyágyazásának élettartama nagymértékben függ a szíjfeszességtől, és tömítése is érzékeny. Mivel a teljes vezérműcsere költségeinek mintegy negyedét-ötödét teszi ki a vízpumpa, ezért minden vezérműcsere alkalmával érdemes (legtöbbször gyári előírás szerint kötelező) kicserélni azt is, ugyanis az élettartamuk is körülbelül azonos.

Ne csak a megtett km-t figyeljük

A vezérműszíjak élettartamát nem csak km-ben adják meg, hanem általában időbeni korlátot is adnak a használhatóságának. Az időkorlátozás egyrészt a polcon tárolás maximális időtartamát rögzíti, másrészt a járműbe építés utáni használat maximális időtartamát is meghatározza. A szíjak öregedése főleg a keveset használt járműveknél kritikus, ahol előbb éri el a szíj a 6-7 éves kort, mint a km-ben megadott csereperiódust. Sajnos az üzemeltetők ritkán veszik figyelembe az időkorlátot, főleg a km-megkötésekre hagyatkoznak.

Mindig célszerszám szükséges

A fenti sorok alapján kijelenthető, hogy a modern vezérművek szinte csak nevükben, és ránézésre hasonlítanak elődeikhez, így a szerelésük is új tudást és felszerelést igényel. Mindig tájékozódással kell kezdeni egy vezérműcserét, és csak a szükséges információ ismeretével és a gyártói előírások betartásával, a szükséges célszerszámok használatával szabad nekiállni a szerelésnek, el kell felejteni a megszokásokat, a fejből javításokat és az „udvaron nekiállunk” mentalitást. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....