utánpótlás
Amit a műszer mér, azt kell elfogadni
A változás lényege dióhéjban annyi, hogy korábban volt egy ráhagyás a különböző sebességmérő készülékek által mért értékben, ez változott meg május 1-től, mert innentől amit a traffipax rögzít, azt már jogilag is kell fogadni. Korábban ez nem így volt, mivel a rendőrség a műszer pontatlansága miatt eleve számolt 3% tolerancia határral. Tehát városon belül 60km/h-ás sebességtúllépést még nem minden esetben szankcionáltak. Ez változott meg pár hete.
Szabálysértési, vagy közigazgatási bírság?
Ezzel a két opcióval szembesülnek a gyorshajtók, annak megfelelően, hogy milyen mértékben lépték túl a legnagyobb megengedett sebességhatárt. Ha valaki gyorsan hajtott és megállította a rendőr, akkor a túllépés mértékétől függően az eljáró rendőr dönt, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Általában a sebesség túllépés nagysága dönti el, hogy melyiket. Városban az új szabályoknak megfelelően 60 km/h-tól akár közigazgatási bírságra számíthat, aki ennyivel halad. Városon kívül, például autópályán a 150 km/h-ás haladás már közigazgatási bírsággal sújtható akkor is, ha a rendőr nem állítja meg a gyorshajtót, ami azt jelenti, hogy 30.000 Ft-ba került a gyorshajtás.
Mi a szabály?
Lakott területen 50 km/h a sebességhatár. Valljuk be, ezt tíz sofőrből hét szinte soha nem tartja be. Illetve emlékszem arra, amikor egy oktató azt mondta, hogy vegyük fel a forgalom ritmusát, mert ha mindenki 55-tel megy, akkor mi 50-el feltartjuk a többieket, ami senkinek nem jó. Mindig nézzünk magunk köré is, és ha lehet, akkor úgy közlekedjünk, hogy a haladásunk folyamatos legyen, ne képezzünk forgalmi akadályt. Bárcsak mindenkinek ilyen oktatója lett volna, mert akkor nem lenne ennyi tötyörgő a városban, a belső sávban. Nem kellene minden alkalommal több tucat autóst megszámolnom a sztrádákon, akik fittyet hánynak a jobbra tartás szabályára, és haladnak rendületlenül a három sávos út közepén, feltartva ezzel mindenkit. Persze, tudom, pszichésen vizsgálva ott a biztonságos. Na vajon mi lesz az ilyen sofőrökkel azután, hogy belefutottak egy rádiós hírösszefoglaló, vagy esti tévéhíradó hírblokkjában a sebességmérős hírbe? Szerintem még lassabban fognak haladni. Azért, mert nem akarják, hogy megbüntessek őket. Az elképzelés jó, a kivitelezés viszont balesetveszélyes lesz. Nem azok veszélyeztetik a biztonságos közlekedést, akik ennyivel lépik túl a megengedett sebességhatárt, hanem azok, akik városban is 70-80 km/h-val hajtanak. Ez életveszélyes, és a rendőrség elsősorban az ilyen renitensekre vadászik! Az abszolút sebességtúllépés a legnagyobb gyilkos az utakon.
A rendőr érted is mér!
„A jogszabályok – így a sebességkorlátozás – betartása nem lehetőség, hanem mindenki számára kötelező. Nem érdemes kockáztatni!” Nem kell szidni a rendőröket akkor, ha sebességet mérnek, és kiszűrik azokat, akik nem tartják be a szabályokat, hiszen ez is a rendfenntartás része. Egyértelmű viszont, hogy én sem vagyok híve a lesből traffizásnak ugyanúgy, mint az indokolatlan helyeken lévő sebességkorlátozó tábláknál mérésnek. Véleményem szerint továbbra sem azokkal van a gond, akik 5-10 km/h-val lépik át a megengedett maximumot, mert ha a forgalmi szituáció ezt lehetővé teszi, akkor igenis fel kell venni annak ritmusát. De akik fittyet hánynak a szabályokra, a gyalogátkelőhelyekre, az iskolák környékére, vagy az autópályákon játszanak hipertér ugrást autóikkal, azok kapjanak olyan bírságot amelynek valós visszatartó ereje van, vagy tőlem nyugodtan elvehetik akár a vezetői engedélyüket is, ha a kihágás mértéke ezt indolkolja. Ha jól vettem ki a rendőrség különböző közleményeiből, akkor ők sem az sebességhatárt minimálisan túllépőkre, hanem a pofátlan renitensekre vadásznak majd elsősorban.
A gyorshajtás szankcionálása 30.000- és 300.000 Ft. között mozog. Ezek a díjtételek nem inflációkövetők, mert az elmúlt években egyáltalán nem változtak. Véleményem szerint ezek emelkedése is visszatartó tényező lehetne, főleg azoknál, akik erősebben lépik át a korlátokat. A cél, hogy senki ne halljon meg közlekedési balesetben az utakon. Ehhez viszont az kell, hogy mindenki (!) tisztában legyen a képességeivel, és hagyjon biztonsági tartalékot. Mert mindenkit hazavárnak!
Kérdéseimmel megkerestem az ORFK-t, de a cikk megjelenéséig még nem kaptam tőlük választ. Ha ez változik, akkor jelentkezem még a témában.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!