járműtörténelem

A szépségdíjas Nohab, ami áttörte a vasfüggönyt II. rész

2022.02.09.

Legtöbben úgy tudjuk, hogy a MÁV büszkesége, a szépségdíjas NOHAB mozdony svéd konstrukció ami félig igaz. Nohabok elődeit az Egyesült Államokban tervezték és gyártották, majd meghódították az egész világot. A Nohab a MÁV gépparkjának legnagyobb figyelemben, szeretetben, részesült mozdonya, pedig a flotta mindössze 20 járműből állt. Ahol megjelentek mindenütt feltűnést keltettek áramvonalas, kerekded formájukkal.

Szerző: Bánffi Tibor

Íme néhány szemelvény a Nohab legendáriumából:

A hazánkba látogató minisztereket Nohabbal az élen kormányzati szerelvények kényeztették ami egy-egy szalon- és étkezőkocsiból, hálókocsikból állt. Időnként a mozdony és az első szalonkocsi közé egy személyzeti kocsit is besoroltak. Farkas Bertalan abban a kegyben részesült, hogy a luxusvonattal utazhatott szülőföldjére, Szabolcsba.

Az úgynevezett „különcélú” szerelvényeket is a Nohabok húzták, melyre egyedi szabályok vonatkoztak. A kiválasztott mozdonyvezetők mellé biztonsági őrt is rendeltek, egyes esetekben a sínek mellett 500 méterenként őrség állt.

A mozdonyvezetők körében rangot jelentett, ha Nohabot vezethettek. Többet is kerestek a feszes forda miatt, ezért a „nagyképű nohabosokat” írígykedve nézték. Nagy becsben tartották imádott munkahelyüket, rendszeresen takarították, csinosítgatták.

A Nohab M61-eseken nem volt sem mosdó, sem pedig toalett.

A mozdonyok gyakran átlagosan napi 500-800 kilométert teljesítettek jelentősebb meghibásodás nélkül.

Megtörtént, hogy a MÁV irreális mennyiségben rendelt gázolajszűrőket. A gyár szakértői műszaki problémára gyanakodtak. Alapos vizsgálatot követően kiderült, hogy a bronzból készült míves szűrők a dolgozóknál ellenállhatatlan vágyat ébresztettek azok ellopására.

A dízel-motor dugattyújának átmérője: 216 mm.

Egy tankolással több mint 1500 kilométert lehetett megtenni.

A MÁV szerette volna felmérni az új mozdonyai teljesítőképességének felső határát. Az M61 002 pályaszámú Nohab 1963. augusztus 15-én a Tótkomlós-Budapest viszonylatban egy 2400 tonnás tartályszerelvényt vontatott. A szerelvény valamivel 50 kilométer/óra feletti sebességet tudott elérni.

1976. június 4-én az esti órákban Balatonszemes határában egy férfi feltartott kezekkel a sínekre vetette magát. Az érkező Nohab szerelvényt vészfékezéssel sem lehetett megállítani és az ütközést nem lehetett elkerülni. A tragédiát követően néhány percen belül kiérkező mentőorvos 19.55-kor a halál beálltát állapította meg. Az áldozat nem volt más, mint az öngyilkos színészóriás Latinovits Zoltán.

A Nohab M61 mozdonyt 567-es megbízható, kiforrott motorja már világszerte bizonyított hajók és áramfejlesztők esetében. Az 1435 kW-os teljesítmény lehetővé tette a 100 tonna feletti szerelvények mozgatását akár 130 km/órás sebességgel. A magyar vasúti pályák állapota miatt azonban csak 100 km/órás sebességet engedélyeztek.

Az M61 magasan elhelyezett vezetőfülkéje tökéletes kilátást biztosított mind a pályaszakasz, mind a jelzőberendezések megfigyelésére. A vezető a méretes visszapillantó tükrök segítségével a mozdony mögötti teret szemlélhette. A kényelmes vezetőülés, a vezetőfülke kellemes klímája, a nagy fokú automatizálás a kulturált munkavégzés feltételeit szolgálta. A vezetőt csak a motorzúgás zavarhatta, a nem igazán tökéletes zajszigetelés miatt.

A Nohab M61 üzemanyag fogyasztása 140-170 liter/100 km körül alakult, függően terheléstől, sebességtől, a megállások gyakoriságától. Beszédesebb, ha megvizsgáljuk a 100 árutonna kilométerre vetített értéket, ami a Nohab esetében kb. 0.15-0.30 liter, kamion esetében kb. 0.60-0.75 liter, egy furgon (Peugeot Boxer 2.2 Hdi) esetében az érték kb. 5,4 liter. Az adatok meggyőzőek és elgondolkodtatóak, igazolják a vasúti szállítás gazdaságosságát és környezetkímélő hatását. (A mutató arra is felhívja a figyelmet, hogy a teherbírás kihasználása fontos gazdaságossági tényező.)

A MÁV a licencvásárlást és tíz év alatt mintegy száz mozdony gyártását tervezte. Továbbá reális lehetőségként merült fel két, akár háromszáz hasonló mozdony exportálása is, mivel a szocialista tábor sem rendelkezett ilyen nagy teljesítményű vontató járművel. Bár a Nohab nem zárkózott el a tervtől, de a General-Motors Corporation (valószínű, hogy az USA kormányának nyomására) hallani sem akart arról, hogy a gyártósor és a fejlett gyártástechnológia egy szocialista ország birtokába jusson. Magyarország további mozdonyok beszerzését fontolgatta, de a KGST megtorpedózta a lehetőséget. A Szovjetúnió megjelent az M62-es, a becenevén Szergejjel amivel ellátta a baráti országokat és megpecsételte a további Nohabok sorsát. Hiába volt a M62-es fogyasztása (kb. 350 l/100 km) közel duplája a Nohabhoz képest, a békát le kellett nyelni. (A rendelkezésre álló adatok alapján a Szergejek egyenként alsó hangon is 5 millió liter többlet gázolajat pöfékeltek el életük során)

Nohabok gyülekeznek a Magyar Vasúttörténeti Parkban

Az érzelmeket felülírták a kegyetlen számok, mert egy motorcsere már többe került mint egy új Szergej. Döntés született a Nohabok forgalomból való végleges kivonására. A Nohabok agóniája 1993-ban kezdődött és 2000-ig tartott. Öt járművet mentettek meg az utókornak. Ha valakinek kedve szottyan nosztalgiázni a Magyar Vasúttörténeti Park alapítvány máig indít nosztalgia járatokat.

A Nohabok 4-5 millió kilométert hagytak maguk mögött. Mielőtt kalapot emelnénk a tekintélyes futásteljesítményt elismerve, meg kell említenünk, hogy a norvég testvérek 8 millió kilométert futottak, köszönhetően a kulturáltabb szerviz- és a zökkenőmentes alkatrészellátásnak.

Akit a téma részletesen érdekel olvassa el a több szerző által írt remek „Nagy Nohab-könyvet” és látogasson el Budapestre a Magyar Vasúttörténeti Parkba

Köszönet a Nohab-GM Alapítványnak akik fáradságos munkájukkal ápolják a mozdony emlékét.

Köszönet Lőcsei Dezsőnek a Szeged rendező pályaudvar fűtőház munkatársának, aki hiteles adatokkal, tapasztalataival segítette a cikk tényszerű megírását.

A rajzok a szerző munkái.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....