vezetési tanácsok
A nap legrosszabb pillanatai reggel vannak, főleg ha nincs garázsunk, vagy kocsibeállónk. Ilyenkor jól jön a kaparószerszám, jégoldó. A jéghidegre lehűlt motorral az elindulás érdemes kíméletesen bánni, mert sok pénzt hagyhatunk később a szerelőnél a sietősebb munkába indulások nyomán.
Az autósoknak célszerű átgondolniuk a vezetési stílusukat is. Nagyobb követési távolságokkal, kisebb gázadásokkal és szaggatott fékezésekkel szépen el lehet navigálni az autót zord körülmények között is.Fontos a biztonságos profilmélység!
A biztonság télen is az abroncsoknál kezdődik, ezért megfelelő állapotú téli gumi hiányában felelőtlenség autóba szállni. Sok autós ilyenkor is a nyárra tervezett abroncsokkal közlekedik, ez pedig felelőtlenség a többi autóssal és a mellette utazókkal szemben. A nagy hidegben a nyári gumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra volt szüksége, mint a téli abroncsokon futó társának.
Nemcsak a gumiabroncsnak, a futóműnek is fontos szerepe van a tapadásnál. Ha a lengéscsillapító nem működik megfelelően, egy nagyobb úthiba miatt előfordulhat, hogy valamelyik oldal nem tapad jól, és az autó irányíthatatlanná válik a síkos úton.
A gépkocsi egyéb alkatrészeit is megviselheti a téli időjárás. A hűtőfolyadékokat általában szibériai hidegben is lehet használni. Előfordulhat viszont az is, hogy a műszerfalon kigyullad a jelzőfénye. Ilyenkor érdemes megnézni a folyadék szintjét, és ha szükséges, akkor utántölteni.
Mindig legyen tartalék téli fagyálló ablakmosó folyadék is a kocsiban, hogy fel tudjuk tölteni a tartályt, ha kifogy.
A motornak árt, ha hidegen járatják, és úgy akarják leolvasztani a jeget a szélvédőről. Egyrészt nagyon időigényes ez a folyamat, mert alapjáraton lassan melegszik fel motor, másrészt a hideg olaj nem keni a védendő alkatrészeket. Ezért hidegben is el kell indulni az autóval, de ügyeljünk arra, hogy amíg nem kezd bemelegedni, sose pörgessük a motort. Célszerű a fordulatszámot úgy 2000 és 2500 között tartani az első néhány kilométeren.
Nem elég tenyérnyi helyen kilátni!
Az ablakra fagyott jeget ne próbáljuk téli ablakmosóval lemosatni, mert csak rosszabbul járhatuk - menet közben ez veszélyes lehet! Az ablaktörlő lapátokat ki kell cserélni, ha sávosan törölnek.
Nagy hidegben az akkumulátor teljesítőképessége is a határait feszegeti. Sok berendezés ilyenkor adja meg magát végleg és a bikázás sem segít rajta. Ezzel nincs mit tenni, cserélni kell. Az ólom-savas akkumulátorok élettartama általában 3-5, míg a lítium-ion akkumulátoroké 5-10 év.
Ha a napokban indulunk síelni, érdemes körültekintőnek lenni és tájékozódni a célország útviszonyairól. Tanácsos magunkkal vinni a meleg ital, takaró és szendvicsek mellé a hóláncot is. Utóbbi azonban csak teljesen hóval borított úton használható, a rendőrök ezt figyelik és büntetik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!