Hidrogén hajtás

Szép csendben épül, és egyre jobb a térség hidrogéntöltő-hálózata

2025.03.01.

Európa közös érdeke, hogy minél robusztusabb támogató infrastruktúra épüljön ki a hidrogénalapú gazdaság – azon belül is a közlekedési és szállítmányozási megoldások – köré, hiszen a megbízható, kiszámítható töltőhálózat alapfeltétele annak, hogy az Unió útjain elterjedhessenek az emissziómentesen használható, gyorsan feltölthető, így a hosszú távú fuvarozásban ideális megoldást jelentő tüzelőanyag-cellás járművek.

Ezt a célt szolgálja az a projekt, amelynek keretében a Toyota és partnerei elősegítik a pán-európai szállítmányozási útvonalak (Ten-T hálózat) mentén kiépítendő töltőinfrastruktúra létrehozását, és ugyanilyen fontos – ha nem is regionális, de lokális szinten – az a fejlesztés, amelyet a MOL-csoport szlovákiai leányvállalata hajtott végre pozsonyi hidrogéntöltő-állomásán.

A Messer Tatragas és a Slovnaft által közösen üzemeltetett, a pozsonyi finomító területén belül található töltőállomást két éve használják a helyi közösségi közlekedési vállalat hidrogéntüzelőanyag-cellás buszai, illetve más partnerek teherjárművei. Az állomást most korszerűsítették, így mostantól magasabb, 350 bar nyomáson biztosítja a nehéz járművek tankolását. A nagyobb nyomás hatékonyabb töltést, az pedig akár 40 százalékkal nagyobb hatótávolságot eredményez. A közösségi közlekedésben ez különösen fontos, hiszen csökken az állásidő, azaz hatékonyabban használhatók ki a járművek a közlekedésben.

A hidrogéntöltő infrastruktúra folyamatos bővítése és fejlesztése elengedhetetlen, hiszen a másik oldalon, azaz a járműgyártóknál is szüntelen evolúció zajlik. A Toyota a közelmúltban mutatta be harmadik generációs hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerét, amely a jelenleginél nagyobb hatótávolságot és kedvezőbb költségeket ígér. A karbantartásmentesre tervezett, akár kétszer robusztusabb rendszer kifejlesztésével elsősorban a szállítmányozó piacot célozza meg a Toyota, de nem kérdéses, hogy a technológia a gyártó személyautó-kínálatában is megjelenik majd.

A MOL-csoport nem csupán Szlovákiában érdekelt a hidrogénalapú gazdaságban: a vállalat százhalombattai finomítója 2024-ben állította üzembe a térség legnagyobb, 10 MW kapacitású zöldhidrogén-előállító üzemét, amely megújuló forrásból származó elektromos energiával bontja a vizet, így a teljes folyamat szénmentes, sőt: az új létesítmény üzembe állításával évi 25 ezer tonnával csökkent a Dunai Finomító CO2-emissziója. Százhalombatta évente 1600 tonna zöld hidrogént fog előállítani, amelyet elsődlegesen az üzemanyag-gyártásban fog felhasználni a cégcsoport, később azonban üzemanyagként is hasznosítják majd.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.01
Könnyen megtörténhet, hogy Lada Tigris néven kerül piacra az AvtoVAZ valamelyik jövőbeni modellje. ..
2025.03.01
Több tízezres megtakarítást jelentett a családok számára és több százezer új utast eredményezett az....
2025.03.01
Frissült és még modernebb lett a Hyundai legeladottabb európai modellje, ami hajtásláncok....
2025.03.01
Európa közös érdeke, hogy minél robusztusabb támogató infrastruktúra épüljön ki a hidrogénalapú....
2025.03.01
Továbbra is a BMW Manufacturing az Egyesült Államok legnagyobb autóipari exportőre a kiviteli....
2025.03.01
Még péntek este történt súlyos baleset Pécelen: egy autóbusz és két személygépkocsi ütközött. ..
2025.03.01
Még egy hónapig, március végéig igényelhető a céges flották zöldítéséhez a legfeljebb 64 millió....
2025.03.01
A ZF nevű cég új légzsákot adna hozzá az autókhoz, amelyek rengeteg sérüléstől óvnák meg az....
2025.03.01
A zalaegerszegi rendőrök öt alkalommal vehetnek részt azon a tréningen, amelyen instruktorok....
2025.03.01
Az arra közlekedőknek torlódásra, hosszabb menetidőre kell számítaniuk. ..