Hidrogén hajtás
Ezt a célt szolgálja az a projekt, amelynek keretében a Toyota és partnerei elősegítik a pán-európai szállítmányozási útvonalak (Ten-T hálózat) mentén kiépítendő töltőinfrastruktúra létrehozását, és ugyanilyen fontos – ha nem is regionális, de lokális szinten – az a fejlesztés, amelyet a MOL-csoport szlovákiai leányvállalata hajtott végre pozsonyi hidrogéntöltő-állomásán.
A Messer Tatragas és a Slovnaft által közösen üzemeltetett, a pozsonyi finomító területén belül található töltőállomást két éve használják a helyi közösségi közlekedési vállalat hidrogéntüzelőanyag-cellás buszai, illetve más partnerek teherjárművei. Az állomást most korszerűsítették, így mostantól magasabb, 350 bar nyomáson biztosítja a nehéz járművek tankolását. A nagyobb nyomás hatékonyabb töltést, az pedig akár 40 százalékkal nagyobb hatótávolságot eredményez. A közösségi közlekedésben ez különösen fontos, hiszen csökken az állásidő, azaz hatékonyabban használhatók ki a járművek a közlekedésben.
A hidrogéntöltő infrastruktúra folyamatos bővítése és fejlesztése elengedhetetlen, hiszen a másik oldalon, azaz a járműgyártóknál is szüntelen evolúció zajlik. A Toyota a közelmúltban mutatta be harmadik generációs hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerét, amely a jelenleginél nagyobb hatótávolságot és kedvezőbb költségeket ígér. A karbantartásmentesre tervezett, akár kétszer robusztusabb rendszer kifejlesztésével elsősorban a szállítmányozó piacot célozza meg a Toyota, de nem kérdéses, hogy a technológia a gyártó személyautó-kínálatában is megjelenik majd.
A MOL-csoport nem csupán Szlovákiában érdekelt a hidrogénalapú gazdaságban: a vállalat százhalombattai finomítója 2024-ben állította üzembe a térség legnagyobb, 10 MW kapacitású zöldhidrogén-előállító üzemét, amely megújuló forrásból származó elektromos energiával bontja a vizet, így a teljes folyamat szénmentes, sőt: az új létesítmény üzembe állításával évi 25 ezer tonnával csökkent a Dunai Finomító CO2-emissziója. Százhalombatta évente 1600 tonna zöld hidrogént fog előállítani, amelyet elsődlegesen az üzemanyag-gyártásban fog felhasználni a cégcsoport, később azonban üzemanyagként is hasznosítják majd.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!