légzsák

Jöhet a térd- és saroklégzsák

2025.03.01.

A ZF nevű cég új légzsákot adna hozzá az autókhoz, amelyek rengeteg sérüléstől óvnák meg az utasokat.

Bár már az autózás elterjedésének kezdetekor felmerült valamiféle ütközést tompító párna beépítése a járművekbe, a súlyos sérülések elkerülése végett, a légzsák széleskörű elterjedése csak az 1970-es években indult meg. A General Motors először állami megrendelésű Impalákba szerelte be először a légzsákot 1973-ban, mára már pedig kötelező minden új autóban. Az elölről, illetve oldalról nyíló légzsákok standardok, de ki hallott már térdlégzsákról?

Bár ezzel az ötlettel a kétezres évek eleje óta próbálkoztak a gyártól, nagy előrelépés nem történt. A japán piacon árusított Toyota Caldinában volt először ez a légzsák, 2002-ben, az európai piacon pedig az Avensist lehetett így kapni, de az ötlet nem terjedt el. Ezen akar változtatni a ZF Lifetec, akik bár nem találták fel a spanyolviaszt az ötlettel, mindenképpen a legkorszerűbbre szeretnék fejleszteni ezeket a légzsákokat, hogy aztán standarddá váljanak minden autóban. A térd mellé a saroklégzsákot is kifejlesztették, ami viszont ténylegesen újdonság.

A cég szerint ez a két légzsák legalább annyira fontos, mint a többi, hagyományosnak mondható készülék. Azt is hozzáteszik, hogy az önvezető autók terjedése miatt még égetőbbé válhatnak ezek a légzsákok, mivel egy önmagát irányító autó utasai könnyen elengedhetik magukat, ülésüket félig fekvő pozícióba helyezik, ami egy esetleges ütközéskor leginkább a láb alsó részét tudja roncsolni, mivel itt lesz a legnagyobb erőkifejtés. A sarok- és persze a térdlégzsák ezt a hatalmas nyomást hivatott tompítani, ezzel csökkentve annak az esélyét, hogy az utas eltörje, vagy kicsavarja a végtagjait.

A combcsont az emberi test vázának legerősebb darabkája, de egy ütközést ez sem feltétlenül képes kibírni. A ZF ötlete viszont tompítja az ütést és visszaküldi az erőhullámokat az autó irányába. Harald Lutz, a cég fejlesztési vezetője így fogalmazott az ötlettel kapcsolatban: "Ha a saroknál lévő pont hiányzik, akkor a térdek sem lökődnek a légzsákba, azaz az ottani légzsák kevésbé hatékony." Ez azt jelenti, hogy a térdlégzsák csak akkor működik hatásosan, ha a saroknál is van egy ilyen védőpárna. Hozzátette: "Bár a halálossérülések száma alacsony ebben az esetben, Active Heel Airbag nélkül mégis nagy esély van egy súlyos láb- és lábfejsérülésre."

Egy, az angol Közlekedési Hivatal által 2020-ban kiadott felmérés adatai szerint a balesetek során az alsó végtagok sérültek leginkább, az esetek mintegy 5 százalékában sérült a láb vagy lábfej, rosszabb esetben végtagvesztés is történt. Ez abban az évben 2684 embert jelent és ezt beszorozva az országok számával, elég komoly összeget kapunk. És ez mind lábsérülés.

Még akkor is, ha ezeknek az eseteknek egy része "csak" enyhe sérülés volt, zúzódás vagy ficam, mégis, egy egyszerű plusz légzsákkal rengeteg fájdalmat, pénzt és időt lehetne megspórolni. Persze ez a légzsák csak akkor működik igazán, ha az utasok hagyományosan ülő helyzetben vannak és nem fekszenek. A ZF jelenleg teszteli az új technológiát és a terveik szerint 2028-ra már piacra is dobhatják a terméket, persze attól függően, mennyi autógyártóval tudnak megegyezni.

Kép forrása: ZF Lifetec

Forrás: 
Autocar

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.01
Továbbra is a BMW Manufacturing az Egyesült Államok legnagyobb autóipari exportőre a kiviteli....
2025.03.01
Még péntek este történt súlyos baleset Pécelen: egy autóbusz és két személygépkocsi ütközött. ..
2025.03.01
Még egy hónapig, március végéig igényelhető a céges flották zöldítéséhez a legfeljebb 64 millió....
2025.03.01
A ZF nevű cég új légzsákot adna hozzá az autókhoz, amelyek rengeteg sérüléstől óvnák meg az....
2025.03.01
A zalaegerszegi rendőrök öt alkalommal vehetnek részt azon a tréningen, amelyen instruktorok....
2025.03.01
Az arra közlekedőknek torlódásra, hosszabb menetidőre kell számítaniuk. ..
2025.03.01
A Kia PV5 egy olyan kisteherautó lesz, amely emberek és rakomány szállítására is képes.  ..
2025.02.28
Az országhatár felé vezető oldal 83-as kilométerénél, Kisigmánd térségében történt a baleset. ..
2025.02.28
Átlagos futásnak tűnik, de vannak jelek. ..
2025.02.28
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2024. 03. 01.....