Forma-1 Amerikai Nagydíj
A Magyar Nagydíjhoz hasonlóan fordulatosra sikerült az Egyesült Államok Nagydíja a texasi Austinban, a hab a tortán pedig az volt, hogy Lewis Hamilton megszerezte harmadik vb-címét 2008 és 2014 után. A brit versenyző a leintésnél 2,8 másodperccel előzte meg csapattársát, Nico Rosberget 56 kör után, de már a rajt is izgalmasan alakult: Hamilton a második helyről indulva legyorsulta Rosberget, aztán az 1-es kanyarban kissé leterelte őt a pályáról, így átvette a vezetést, a német viszont az 5. helyre csúszott vissza.
a Sauber istálló nem ilyen 400. futamra számított: Felipe Nasr az első szárnyával nekiütközött a csapattársa, Marcus Ericsson autójának, és az útra szóródott törmelékek miatt „beküldték” a virtuális Safety Cart, ami azt jelenti, hogy a versenyzők visszavesznek a tempóból, de a különbségek köztük megmaradnak. Az újraindításnál Hamilton annyira visszafogta a mögötte haladó két Red Bullt, hogy Rosberg a 4. helyről meg tudta előzni őket. a következő körökben rendkívül izgalmas csaták bontakoztak ki az élen haladó kvartett tagjai között, ami annak volt köszönhető, hogy a Red Bullokat esőre állították be, a pálya viszont fokozatosan elkezdett felszáradni, ami változást hozott az erőviszonyokban. Hiába száradt, sokáig nem lehetett feltenni a száraz pályára való slick abroncsokat, viszont a rajttól használt intermediate gumik vészesen kopni kezdtek.
Ricciardo kisebb meglepetésre a 15. körben meg tudta előzni Hamiltont, és az élre állt, Rosberg pedig hamarosan követte a példáját, és feljött a 2. helyre. Hamilton ekkor, a 18. körben kiment kerékcserére, száraz gumikért, a többiek egy körrel később tették meg ugyanezt. A slick abroncsokon a Mercedesek már jóval gyorsabbnak bizonyultak a Red Bulloknál, Hamilton Kvyatot, Rosberg Ricciardót előzte meg könnyedén, és feljöttek a 3., illetve az első helyre.
A 28. körben már a valódi Safety Cart is beküldték a pályára, mert Marcus Ericsson a 11-es kanyarban parkolta le végleg a Sauberjét. Ekkor már Hamilton volt a 2., de Rosberg több mint 10 másodperces előnyt autózott ki, amit a Safety Car beküldése eltűntetett. Ekkor Vettel is járt a bokszban, de ő a tartósabb, közepes gumikat kapta meg. A Ferrari németje az újraindítást követően hamar megelőzte a küszködő Red Bullokat, vagyis feljött a 3. helyre, de a 37. körben újabb incidens történt.
A Force India németje, Nico Hülkenberg ügyetlenül próbálta megelőzni Daniel Ricciradót, összeütköztek és Hülkenberg húzta a rövidebbet, mivel megsérült az autója, és fel kellett adnia a futamot. A veszélyes helyen parkoló Force India miatt ismét virtuális Safety Car periódus következett, ekkor Rosberg kiment egy újabb kerékcserére, de Hamilton kint maradt a használt gumikon.
A 42. körben a rendes Safety Car is kapott egy második lehetőséget a szereplésre, mivel Daniil Kvyat az utolsó kanyarban elvesztette uralmát a Red Bull felett, és a falnak ütközött. Ekkor Hamilton is végrehajtotta a második kerékcseréjét, a 2. helyre jött vissza. Nico Rosberg magabiztosan vezetett addig, amíg a 16-17-es kanyarban ki nem csúszott, és vissza nem esett a 2. pozícióba. Hamilton elfogadta csapattársa „ajándékát”, átvette a vezetést és győzelmet aratott. Rosbergnek már csak arra maradt energiája, hogy ellenálljon Sebastian Vettel rohamainak, a ferraris németet végül a 3. helyen intették le. Pályafutása legjobb eredményét érte el a 18 éves Max Verstappen a 4. helyezéssel, a fiatal holland nagyon hosszú etapot futott a slick abroncsokkal, de sok szép előzést is végrehajtott. A 20-ból csak 12 versenyző jutott el a célig, a többiek műszaki hibák vagy ütközések miatt estek ki.
„Számomra mindig az volt a cél, hogy elérjem Ayrton Senna három vb-címét” – nyilatkozta a verseny után Lewis Hamilton. „Nem volt honfitársam, de ő volt az, aki inspirált fiatal koromban. Nem tudom, mi jön ezután. Nincs másik olyan versenyző, akinek meg szeretném ismételni az eredményeit. Úgy érzem, mintha átvettem volna a stafétát Aytrontól, és most megnézem, milyen messze jutok vele” – tette hozzá.
„Az utolsó 10-15 kör kemény volt, már közel éreztem a világbajnoki címet, és azt kérdeztem magamtól: ’tényleg meglesz?’. Minden, amit kaptam ezektől az évektől, amit felépítettem, eszembe jutott. Olyan közel voltam a célomhoz, hogy szinte a kezemben éreztem, ezért pokolian nyomtam a gázt. Most nehéz szavakat találni, őrület, hogy más háromszoros világbajnoknak mondhatom magam. az idei különleges: felülmúlja a tavalyit, mivel ezzel értem be Ayrtont” – fejezte be a Mercedes versenyzője.
Eredmények:
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
56 kör |
1ó50p52.703s |
2 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
56 |
2.850s |
3 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
56 |
3.381s |
4 |
Max Verstappen |
Toro Rosso/Renault |
56 |
22.359s |
5 |
Sergio Perez |
Force India/Mercedes |
56 |
24.413s |
6 |
Carlos Sainz |
Toro Rosso/Renault |
56 |
25.619s |
7 |
Jenson Button |
McLaren/Honda |
56 |
28.058s |
8 |
Pastor Maldonado |
Lotus/Mercedes |
56 |
32.273s |
9 |
Felipe Nasr |
Sauber/Ferrari |
56 |
40.257s |
10 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull/Renault |
56 |
53.371s |
11 |
Fernando Alonso |
McLaren/Honda |
56 |
54.816s |
12 |
Alexander Rossi |
Marussia/Ferrari |
56 |
1m15.277s |