WRC
Sobieslaw Zasada majdnem 70 évvel fiatalabb pilótákkal mérkőzik majd meg a fárasztó négynapos afrikai klasszikuson. Ő lesz a legöregebb versenyző, aki elindult egy rali világbajnoki versenyen. Legnagyobb sikereit még a világbajnokság 1973-as indulása előtt érte el, amikor az európai cím birtokosa ténylegesen világbajnoknak volt tekinthető.
Zasada 1966-ban, 1967-ben és 1971-ben megnyerte a Rali Európa-bajnokságot , és további három alkalommal végzett második helyezettként. A Steyr Puch, a Porsche, a BMW és a Mercedes-Benz hivatalos pilótája volt.
Korábban indult a Safari-ralin, ahol 1972-ben második lett egy Porsche 911 S-ben. Utolsó versenye 24 évvel ezelőtt volt, amikor a 12. helyen végzett Kenyában, felesége, Ewa mellett, egy Mitsubishi Lancer Evóban.
Zasada ezúttal egy Ford Fiesta Rally3-at fog kormányozni, amelyet az M-Sport Poland készít fel. A Safari lesz az eddigi legnagyobb teszt az új fejlesztésű modell számára, amely mindössze két hónappal ezelőtt debütált a vb-n, Horvátországban.
"Természetesen ez hatalmas kihívás, és a célom pusztán a célba érés" - ismerte el. „A Szafarit mindig is fantasztikusnak találtam. Visszamegyek, mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy néz ki ez a rali a jelenlegi formájában. Izgat a kihívás ”- lelkesedett Zasada, akinek unokája, Daniel Chwist is szerepel a nevezési listán.
Az idős lengyel autóversenyzőnek a Naivasha-tó közelében rendezendő verseny 320 km-es össztávú versenyen kell majd hely állnia, ahol szabadon élő zebrák, zsiráfok, antilopok és gnúk találhatók. A gyors murvás utakon helyenként 200 km/h sebességgel is mehetnek az autók. Más esetekben csaknem gyalogos tempóra lassulnak, mivel a sziklás utak nagy terhelést jelentenek a technikának. És mivel Kenya még a nedves évszakában van, a szakadó záporok percek alatt átalakíthatják a száraz és poros gyorsasági szakaszokat iszapfürdőkké.
Zasada szafaris emlékei 1969-re nyúlnak vissza, amikor a futam még nagyon különbözött a jelenlegi formátumtól. A versenyzők toronyiránt hajtottak ki olyan utakon, amelyek továbbra is nyitottak voltak a közforgalom számára, és 6000 km össztávot kellett teljesíteni öt nap alatt.
"Nagyon nehéz versenyek voltak" - emlékszik vissza. „Az 1972-es leghosszabb Szafari-ralin, amely 6480 km hosszú volt, második lettem. A győztes több mint kilenc órával maradt el az ütemtervtől. Három nap és három éjszaka kellett vezetni, szünet nélkül. A teaivás nagyon sokat segített nekem! Úgy gondolom, hogy ezek a versenyek három vagy akár négyszer nehezebbek voltak, mint a jelenlegi, állóképesség szempontjából."
A WRC korábbi legrégebbi versenyzője a norvég Leif Vold-Johansen volt, aki 1994-ben a Rallye Monte-Carlót vezette 82 éves korában, és 12 hónappal később visszatért, mint pilóta.
A Szafari-rali a rali-világbajnokság hatodik fordulóját jelenti. Június 24-én, csütörtökön Nairobiban kezdődik, és három nappal később Naivashában ér véget.
képek: Red Bull
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!