alkoholzár

Újabb kötelező felszerelés az autókban!

2025.02.13.

Hogyan működik és mikortól kell beszerelni az alkoholzárat?

A közúti balesetek egyik fő oka az ittas vezetés, amelynek következményei végzetesek lehetnek. A közúti biztonság optimalizálása és a balesetek számának minimalizálása érdekében az Európai Unió rendeletet hozott, amelyben meghatározza egyes ADAS rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems) kötelező jelenlétét az új autókban. Ezek közé tartozik az ún. alkoholzár.

A vezetőnek bele kell fújnia a készülékbe, illetve van olyan lehetőség is, hogy a sofőrnek egy meghatározott mondatot kell hangosan kimondania egy szenzor felé fordulva. A szenzor ezután elemzi leheletének összetételét. Ha nem talált alkoholt, a vezető beindíthatja a motort. Ha az érzékelő szerint nincs alkoholos befolyásoltság, illetve annak nem veszélyesen a koncentrációja (mármint azokban az országokban, ahol nem a zéró tolerancia van érvényben), engedélyezi a vezetést, de külön óvatosságra szólít fel. Ha pedig az alkoholszint a határértéknél magasabb, megtagadja az autó beindítását. Persze, a véralkoholszint küszöbértéke országonként eltérő és aki autójával külföldre utazik, az köteles betartani az adott országban érvényben lévő szabályokat.

Az alkoholzárat eleinte dicsérték, mint innovációt és a nagyobb biztonság kulcsát látták benne, most pedig a vita középpontjában áll. Mert bár a rendszer megbízható és könnyen integrálható a belső térbe, az autók eladási árát mindenképpen megemeli. Aztán ott van a kérdés, hogy manipulálható-e az eszköz és a válasz az, hogy valószínűleg igen, hiszen egy józan utas is elvégezheti a tesztet. Ez az átverés persze súlyos szabálysértésnek minősül, de ami ennél is fontosabb: komolyan veszélyezteti nemcsak a renitens sofőr és annak utasainak biztonságát, hanem súlyos kihatással lehet a többi közlekedő testi épségére is.

A készüléket, évek óta tartó viták után, az újonnan értékesített autókra már 2024 nyarán tervezték bevezetni, de ezt a lendületet visszavetette éppen a fenti polémia. Most a hírek 2026-ról szólnak, de egyelőre ez sem eldöntött tény. Valószínűleg, a közeljövőben hallunk még erről, a sok megfontolást igénylő eszközről. 

Forrás: solomotori.it, alvolante.it

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....