Ford F
1948-as premierje óta 14-ik generációjánál tart Ford F és az elmúlt fél évszázadban az USA legnépszerűbb autója, miközben a világpiacon is többször volt a toplisták élén. Most erre az ászra tesz fel mindent a Ford, mely folyamatosan szűkíti modellválasztékát, németországi gyáraiból már száműzte a Focust, helyette a romániai Pitestiben Pumák készülnek. Hasonló sorsra jut a Fiesta és Mondeo, mert Európában is dúl az SUV-mánia, a márka legnagyobb piacán, az USA-ban egyébként sem divat a kisautó, az üzemanyag-takarékosság és környezetvédelem pedig soha nem volt szempont az olcsó benzin hazájában. Napjainkban 80 dollárcentbe kerül egy liter benzin.
A Ford modellfilozófiáját megerősítette Jim Farley vezérigazgató, aki szerint a márka ki akar szállni az unalmas autók mezőnyéből és szűkebb választékkal tarolna a piacon. Nönbizalmáról tanúskodik az a megjegyzése is, mely szerint a Ford az off-road mezőny Porschéje akar lenni.
Konkrét példákkal is jelezte a trendet: miközben száműzik az európai piacon sem túl nagy volumenű modelleket, hosszabb távon márkává fejlesztik a Tremor, Bronco és Raptor nevű típusokat és növelik külföldi eladásaikat mind az SUV, mind a pickup szegmensben. Napjainkban már ezek adják eladásaik harmadát.
A példa ismerős a konkurenciától: a Steallantishoz tartozó Chrysler ezt már meglépte a Dodge Durango és RAM esetében.
A Ford a magyar piacon is jelen van a Bronco és a Ranger Raptor modellekkel, olykor F-150 Raptorokat is értékesítenek nálunk. A Bronco ára 30 millió forintnál kezdődik, a Ranger Raptoré 20,5 millió forint+ÁFA, vagyis kis-haszonjárműként megvehető.
És akkor a legenda születéséről.
A Ford 1947-ben kezdte gyártani F-sorozatú pickup első generációját, és a következő évben már négy (F-1, F-2, F-3, F-4) változatban szerepelt kínálatában. Az elsőt 1948-tól 1950-ig forgalmazták.
1977 januárjában került az élre a kisteherautó, 2009-ig az F-modellből már 25 millió példányt értékesítettek. Ennyi autó karavánja háromszor érné körbe a Földet az egyenlítő mentén.
A javított típus 5,7 literes V8-as motorjával, szériában adott első tárcsafékekkel és nyújtott SuperCab fülkével került az élre, majd az 1980-as generációváltást követően két évvel az USA legnépszerűbb járműve lett. Ezt a pozíciót a folyamatos típusfejlesztéssel, személyautós kényelmi és biztonsági kiegészítőkkel tudta megtartani. 1984-től középkonzol is került fedélzetére, 1985-től CD-lejátszó szerepelt az extra-listán, 1987-ben benzinbefecskendezéssel is választható, az immár a hátsó kerekekre is ható blokkolásgátlós változat.
Napjainkban már a 14-ik F-nemzedéknél tart a Ford, mely 2022-ben ünnepelte a 40 milliomodikot.
A Dearborn Haszonjármű Üzemben gördült le a szerelőszalagról a jubileumi autó: az Iconic Silver fényezésű F-150 Tremor modell egy texasi vásárlóhoz került.
A Ford F típus 47 éve Amerika legkelendőbb pickupj modellje és 42 éve a Ford legnagyobb darabszámban értékesített modellje, mely többször megújult.
Minden generációváltásnál divatosabb külsőt és több műszaki újdonságot kapott.
Többször nyert év autója díjat, megbízhatóságát a sorozatgyártás előtti alapos tesztelés garantálja: már a 2015-ös Ford F-150-öst 10 millió mérföldes nyúzópróbán vett részt laboratóriumokban, a gyár próbapályáin és a legigényesebb haszonjármű-vásárlóknak flottáiban. A szigorú tesztek olyan igénybevételeket szimuláltak, amelyekkel egy pickup teljes élettartama alatt szembesül. Ilyen például, amikor az autó nehéz vontatmánnyal és terjedelmes rakománnyal terhelten átvág egy kontinensen, sivatagos völgyeken és magas hegységeken, miközben a hőmérséklet -30 és +50 Celsius fok között van.
Azok az ügyfelek, akik építkezéseken, bányákban és közmű-cégeknél használják az F-150 pickupot, alaposan próbára tették az autó nagy szilárdságú alumíniumból készült platóját.
A tesztprogram keretében egy álcázott Ford F-150 teljesítette a Baja 1000-es futamot. Annak érdekében, hogy még az ilyen extrém terheléseknek is ellenálljon, az alváz akár 5000 Bár nyomásértékű, nagy szilárdságú acélból készült, ami erősebb, mint az acél, amiből néhány versenytárs nehéz teherautóinak alváza készül. A szerkezet szilárdságát nyolc keresztmerevítő növeli.
Már a 2014-es modellben is szériafelszerelés volt a 360 fokos kamera, a platóba beépített rakodó rámpa, 400 wattos elektromos csatlakozók a kabinban, LED fényszórók és a külső tükörházakba épített spotlámpák, valamint távirányítással mozgatható platóhátfal.
Vetélytársait is megelőzve kapott az Ford F légzsákos biztonsági öveket. Sőt, a második üléssor felfúvódó biztonsági övei ugyanúgy működnek, mint a hagyományos övek, de ütközéskor a bennük elrejtett, cső alakú légzsák felfúvódik, nagyobb területen osztva el a becsapódás erejét az utas mellkasán
A Curve Control automatikusan fékezi mind a négy kereket, ha a jármű túl gyorsan hajt be egy kanyarba. Az adaptív sebességtartó automatika radartechnológiával ellenőrzi az autó előtti útszakaszt, és csökkenti az előre beállított sebességet, ha egy másik jármű lassabban halad a pickup előtt, hogy megmaradjon a biztonságos követési távolság
A sávtartó rendszer a szélvédő mögött és a belső visszapillantó tükörben elhelyezett kamerákkal azonosítja az útjelzéseket, miközben segít elkerülni, hogy az autó akaratlanul kisodródjon a kijelölt forgalmi sávból.
A keresztirányú forgalomra is figyelmeztető holttér figyelő a hátsó lámpatestekben elrejtett kamerákkal érzékeli, ha menet közben, vagy tolatáskor egy másik járművet észlel.
Elöl és hátul LED-es lámpatestek, 360 fokos kamerarendszer, 8 colos színes érintőképernyő, parkolóasszisztens, radaros tempomat, holttérfigyelő rendszer, sávtartó asszisztens és felfúvódó hátsó biztonsági övek is szériafelszerelések.
Az erőforrás kínálatban szerepel a 3,5 literes EcoBoost és az 5,0 literes Ti-VCT V8-as, valamint az Auto-Start-Stop rendszerrel szériában felszerelt 2,7 literes EcoBoost meg a 3,5 literes, kettős független változó szelepvezérlésű V6-os motor. A kis tömegű, kompakt kialakítású 2.7 EcoBoost blokk ugyanolyan teljesítményt nyújt, mint némelyik középméretű V8-as.
Az Auto-Start-Stop technológiát más megoldásaitól eltérően kifejezetten pickup-használók vezetési szokásaihoz hangolták: lekapcsolja a motort, amikor a jármű megáll, kivéve vontatáskor vagy a négykerék-hajtás használatánál. Ha a vezető felengedi a féket, a motor ezredmásodperceken belül újraindul. Az EcoBoost motorral hajtott F-150 pickupokban alapfelszerelés az aktív hűtőrács, mely nyitva tartja a lamellákat, amikor a motornak extra hűtőlevegőre van szüksége, például az araszoló városi forgalomban, vagy amikor az autó magas hőmérsékletű helyeken működik. Utazósebességnél a lamellák automatikusan bezáródnak, javítva ezzel az F-150 légellenállását.
Fotók: Ford Motor Company, LSB
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!