e-mobilitás

Szélvész, kanyarvadász, emissziómentes: Pesten is letette névjegyét az elektromos Mini

2019.11.19.

Újabb mérföldkő az idén hatvan éves Mini történetében, hogy megkezdték az első elektromos modell gyártását. Az örökifjú kisautó ugyanúgy viszi tovább gokartos génjeit, mint benzines-dízeles testvérei, sőt villanyosan még vehemensebb.

Szerző: Heimer György

Az elektromos Mini forgalmazása csak jövő márciusban startol, de egy előszériás darabot november elején, álló helyzetben a hazai szaksajtó képviselői is szemügyre vehettek a pesti Katona József Színházban. Azért ott, mivel a brit márkát birtokoló BMW importőre már évek óta szponzorálja a színtársulatot, s mint ahogy tájékoztatójukon hangsúlyozták: közös ügynek tekintik a környezet megóvását.

E törekvés jegyében ismét elhangzott, hogy a BMW röpke három év múlva 12 teljesen elektromos meghajtású modellt kínál majd károsanyag-kibocsátás nélkül, s ennek egyik előfutára a Katonában most debütált Mini Cooper SE. Az e-Mini szakasztott úgy néz ki, mint a háromajtós karosszériaváltozatú, benzines-dízeles hatch-testvérei, de arról rögtön felismerhető, hogy ami a BMW elektromos almárkájánál kék, az itt sárga. Vagyis a villanyos kisautó külső tükreinek háza és a frontrészen végighúzódó dekorelem sárga színű. Ennél azonban lényegesebb, hogy az elektrifikált brit négykerekűbe a BMW i3 hajtásrendszerét adaptálták. Mindez azt jelenti, hogy a 135 kw/184 lóerős elektromotor – csakúgy, mint a hagyományosok esetében – elől, a motorháztető alatt surrog, s maradt a klasszikus első-kerékhajtás is. Az energiatároló lítium-ion akkupakk az első és a hátásó ülések között, alul a padlólemezbe süllyesztve kapott helyet. Ennek eredményeként egyfelől lejjebb kerülhetett az autó súlypontja tovább fokozva a jármű úttartását, másrészt a nem vesz el helyet az amúgy sem túl nagy, 211 literes csomagtérből. Gyári adatok szerint az e-Mini egy feltöltéssel 235-270 kilométer megtételére képes, végsebessége pedig óránként 150 km. A telepek természetesen a háztartási hálózathoz csatlakoztatva – ha hosszú órákon át – otthon is feltölthetők, nyilvános töltőoszlopokon mintegy 2,5 óra, a nagyteljesítményű „villámtankolással" pedig mintegy félóra alatt elérhető a 80 százalékos töltöttségi szint.

Ám a Cooper SE ízig-vérig Mini, kipufogás nélkül is tovább hordozza a belsőégésű elődök agilis menettulajdonságait. „Akár egy sportautó, fergetegesen gyorsul” – mondta Salgó András, a BMW Magyarország sajtófőnöke, akinek már alkalma nyílt próbakörre. Az e-Mini 3,9 másodperc alatt van fenn hatvanon, az óránkénti száz kilométerhez pedig 7,3 is elég. A 3 centivel alacsonyabb súlypont jóvoltából ugyanakkor még tempós irányváltásoknál is biztosan tapadnak kerekei, valósággal kanyarvadász a városi száguldást kedvelő autósok nem kis örömére. A jól bevált fronthajtás, a korszerű menetstabilizáló rendszer és futómű-technológia itt is biztosítja azt a sokat emlegetett gokartos vezethetőséget, amely a Mini modelleket jellemzi. A volánforgatás élményét fokozza, hogy a jellegzetes műszerfali billenő kapcsolók sorában az egyikkel állítani lehet az úgynevezett egypedálos vezethetőségen. Ahogy a vezető leveszi lábát a gyorsító pedálról, a kocsi azonnal lassulásba kezd, olyannyira, hogy alacsonyabb sebesség mellett szinte nem is kell a fékre lépni. Ez már a BMW i3-ban is így működik, de a Mini esetében újabb szolgáltatás, hogy a fékezés hatásossága (a hajtáslánc vezérlőelektronikája) állítható.

A prémiumos, élvonalbeli műszaki megoldások mellett a másik vonzerő a márkára jellemző formanyelvben rejlik. Amióta a BMW 1994-ben átvette az idén 60 éves Minit, rendre megújítja a dizájnt is, méghozzá úgy, hogy őrzi, átemeli az ős-Mini eredeti formai megoldásait, kifogyhatatlan a szellemes öletekből. Minderről a szaksajtó sokszor és sokhelyütt lelkendezik. Ennek csupán egyik új keletű példája a nemrég – ki tudja hányadszor – újrafazonírozott Clubman, amely kombiszerű hátsóját még a brit időkben született pick-up Miniből eredezteti. A kétrészes, kifelé nyíló, haszonjárművekre emlékeztető ajtó, elegáns kilincseivel együtt ma már inkább valamilyen formai geg a Clubman esetében, ráadásul praktikus: a szélesre tárható nyíláson át könnyű a csomagok ki- és berakodása. Alighanem ezt a dizájnmódit díjazza a Mini fanatikus vevőköre, nem számít, hogy a prémiumos kisautó szűk, rugózása beton kemény.

Visszatérve azonban az e-Minire, bizonyára a kellendőséget fokozandó, az már eleve gazdagabb alapfelszereltséggel érkezik. Ebbe többi között beletartozik a villanyos modellhez kreált, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, az első sportülések, az automatikus klíma, riasztó, a LED technikás lámparendszer, vagy az Apple CarPlay előkészítés. Ahogy kívül a karosszéria, úgy az utasfülke is követi a jól bevált stílusjegyeket. A műszerfal közepén maradt az ős-Miniből örökölt nagy kerek számlap, csak már éppen digitálisan. A fekete panelbe épített színes kijelzőt a belső égésű erőforrással szerelt modellekével megegyezően a kormány mögé helyezték. Mindemellett a Cooper SE háromféle felszereltségi szint (M., L, XL) között válogatva még számtalan kiegészítővel csicsázható, aminek csak a vevők pénztárcája szabhat gátat. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az elektromos Mini bruttó alapára 10,5 millió forint lesz, amelyhez állami támogatás is igényelhető, vagyis már 9 millió forinttól elérhető. Ám ne legyen kétség: az áram alá helyezett kultikus kisautó árképzésében is béemvésen prémium, így a felextrázott változatok ára milliókkal ugorhat feljebb.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Az utóbbi hetekben meredeken zuhanni kezdtek a Tesla eladásai Európa egyes országaiban, amit....
2025.02.12
A Pestről Budára vezető oldalról átrepült a másik útpályára, és ott a forgalommal szemben állt meg....
2025.02.12
Hetedik szakaszán a Porsche Taycan megállt Malajziában a Join the Porsche Ride részeként.....
2025.02.12
A jelenlegi technológiáknál hatékonyabb eljárással növelné a nagyfeszültségű akkumulátorok....
2025.02.12
Elégedettségét fejezte ki a magyar határvédelem kapcsán Sulyok Tamás köztársasági elnök kedden....
2025.02.12
Az európai gyártó 5-10 évvel későbbre tolná a ZEROe hidrogénüzemű repülőgép forgalomba állítását,....
2025.02.12
A német gyártó remekül szerepel az európai piacon elektromos modelljeivel, legújabb, belépő szintű....
2025.02.12
A Formula 4-es spanyol bajnokságban töltött tavalyi idény után a 2025-ös esztendőben szintet és....
2025.02.12
Géptervező laboratóriumot adtak át a Debreceni Egyetem műszaki karán kedden, az ipar és az oktatás....
2025.02.12
A Volkswagen két modellje, a Golf és a Passat is dobogós lett az importált használt autóknál....