e-mobilitás
Szerző: Heimer György
Az elektromos Mini forgalmazása csak jövő márciusban startol, de egy előszériás darabot november elején, álló helyzetben a hazai szaksajtó képviselői is szemügyre vehettek a pesti Katona József Színházban. Azért ott, mivel a brit márkát birtokoló BMW importőre már évek óta szponzorálja a színtársulatot, s mint ahogy tájékoztatójukon hangsúlyozták: közös ügynek tekintik a környezet megóvását.
E törekvés jegyében ismét elhangzott, hogy a BMW röpke három év múlva 12 teljesen elektromos meghajtású modellt kínál majd károsanyag-kibocsátás nélkül, s ennek egyik előfutára a Katonában most debütált Mini Cooper SE. Az e-Mini szakasztott úgy néz ki, mint a háromajtós karosszériaváltozatú, benzines-dízeles hatch-testvérei, de arról rögtön felismerhető, hogy ami a BMW elektromos almárkájánál kék, az itt sárga. Vagyis a villanyos kisautó külső tükreinek háza és a frontrészen végighúzódó dekorelem sárga színű. Ennél azonban lényegesebb, hogy az elektrifikált brit négykerekűbe a BMW i3 hajtásrendszerét adaptálták. Mindez azt jelenti, hogy a 135 kw/184 lóerős elektromotor – csakúgy, mint a hagyományosok esetében – elől, a motorháztető alatt surrog, s maradt a klasszikus első-kerékhajtás is. Az energiatároló lítium-ion akkupakk az első és a hátásó ülések között, alul a padlólemezbe süllyesztve kapott helyet. Ennek eredményeként egyfelől lejjebb kerülhetett az autó súlypontja tovább fokozva a jármű úttartását, másrészt a nem vesz el helyet az amúgy sem túl nagy, 211 literes csomagtérből. Gyári adatok szerint az e-Mini egy feltöltéssel 235-270 kilométer megtételére képes, végsebessége pedig óránként 150 km. A telepek természetesen a háztartási hálózathoz csatlakoztatva – ha hosszú órákon át – otthon is feltölthetők, nyilvános töltőoszlopokon mintegy 2,5 óra, a nagyteljesítményű „villámtankolással" pedig mintegy félóra alatt elérhető a 80 százalékos töltöttségi szint.
Ám a Cooper SE ízig-vérig Mini, kipufogás nélkül is tovább hordozza a belsőégésű elődök agilis menettulajdonságait. „Akár egy sportautó, fergetegesen gyorsul” – mondta Salgó András, a BMW Magyarország sajtófőnöke, akinek már alkalma nyílt próbakörre. Az e-Mini 3,9 másodperc alatt van fenn hatvanon, az óránkénti száz kilométerhez pedig 7,3 is elég. A 3 centivel alacsonyabb súlypont jóvoltából ugyanakkor még tempós irányváltásoknál is biztosan tapadnak kerekei, valósággal kanyarvadász a városi száguldást kedvelő autósok nem kis örömére. A jól bevált fronthajtás, a korszerű menetstabilizáló rendszer és futómű-technológia itt is biztosítja azt a sokat emlegetett gokartos vezethetőséget, amely a Mini modelleket jellemzi. A volánforgatás élményét fokozza, hogy a jellegzetes műszerfali billenő kapcsolók sorában az egyikkel állítani lehet az úgynevezett egypedálos vezethetőségen. Ahogy a vezető leveszi lábát a gyorsító pedálról, a kocsi azonnal lassulásba kezd, olyannyira, hogy alacsonyabb sebesség mellett szinte nem is kell a fékre lépni. Ez már a BMW i3-ban is így működik, de a Mini esetében újabb szolgáltatás, hogy a fékezés hatásossága (a hajtáslánc vezérlőelektronikája) állítható.
A prémiumos, élvonalbeli műszaki megoldások mellett a másik vonzerő a márkára jellemző formanyelvben rejlik. Amióta a BMW 1994-ben átvette az idén 60 éves Minit, rendre megújítja a dizájnt is, méghozzá úgy, hogy őrzi, átemeli az ős-Mini eredeti formai megoldásait, kifogyhatatlan a szellemes öletekből. Minderről a szaksajtó sokszor és sokhelyütt lelkendezik. Ennek csupán egyik új keletű példája a nemrég – ki tudja hányadszor – újrafazonírozott Clubman, amely kombiszerű hátsóját még a brit időkben született pick-up Miniből eredezteti. A kétrészes, kifelé nyíló, haszonjárművekre emlékeztető ajtó, elegáns kilincseivel együtt ma már inkább valamilyen formai geg a Clubman esetében, ráadásul praktikus: a szélesre tárható nyíláson át könnyű a csomagok ki- és berakodása. Alighanem ezt a dizájnmódit díjazza a Mini fanatikus vevőköre, nem számít, hogy a prémiumos kisautó szűk, rugózása beton kemény.
Visszatérve azonban az e-Minire, bizonyára a kellendőséget fokozandó, az már eleve gazdagabb alapfelszereltséggel érkezik. Ebbe többi között beletartozik a villanyos modellhez kreált, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, az első sportülések, az automatikus klíma, riasztó, a LED technikás lámparendszer, vagy az Apple CarPlay előkészítés. Ahogy kívül a karosszéria, úgy az utasfülke is követi a jól bevált stílusjegyeket. A műszerfal közepén maradt az ős-Miniből örökölt nagy kerek számlap, csak már éppen digitálisan. A fekete panelbe épített színes kijelzőt a belső égésű erőforrással szerelt modellekével megegyezően a kormány mögé helyezték. Mindemellett a Cooper SE háromféle felszereltségi szint (M., L, XL) között válogatva még számtalan kiegészítővel csicsázható, aminek csak a vevők pénztárcája szabhat gátat. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az elektromos Mini bruttó alapára 10,5 millió forint lesz, amelyhez állami támogatás is igényelhető, vagyis már 9 millió forinttól elérhető. Ám ne legyen kétség: az áram alá helyezett kultikus kisautó árképzésében is béemvésen prémium, így a felextrázott változatok ára milliókkal ugorhat feljebb.