e-mobilitás
BMW akkumulátorok kerek cellái Fotó: BMW
Az új fejlesztésű kerek cellák, amelyeket a BMW 2025-től tervez használni az új osztályban ( Neue Klasse). Ehhez Szaúd-Arábiából származó lítium-hidroxidra van szükség.
A szaúd-arábiai új lítium-feldolgozó üzem célja, hogy diverzifikálja a BMW ellátási láncait, és kevésbé függjön Kínától. – írja a Financial Times. Az új üzem a müncheni székhelyű céget lítium-hidroxiddal látja el, amelyre az elektromos autók akkumulátoraihoz van szükség.
A jelentés szerint a BMW-nek 2027-től évente 9000 tonna lítium-hidroxidot szállítanak Szaúd-Arábiából. A megfelelő szállítási szerződés már létezik.
Tony Sage, az European Lithium vezérigazgatója a Financial Timesnak azt mondta: "A világ nagy része fél attól, hogy mi lesz, ha Kína leállítja az exportot. Ez katasztrofális lenne az energetikai átállás szempontjából." A mai napig a bányászott lítium túlnyomó többsége kínai tulajdonú bányákból származik.
400 millió dolláros építési költség
Az új szaúd-arábiai gyárat mostantól 50 százalékban az European Lithium, 50 százalékban pedig az Obeikan Investment szaúdi konszern üzemelteti. A Financial Times az építkezés költségeit 350-400 millió dollárra becsüli.
A lítium-beruházással az arab ország jobban el akarja függetleníteni magát az olajbevételektől, és növelni kívánja jelentőségét az akkumulátor-ellátási láncon belül. A BMW nem saját maga gyártja akkumulátorait, hanem olyan gyártókkal, mint a CATL és az Envision AESC működik együtt. Az ehhez szükséges alapanyagok biztosítása érdekében a müncheni prémiumgyártó már régóta közvetlen szerződéseket köt beszállítókkal, ahelyett, hogy csak az akkumulátorszállítókra hagyatkozna. Maga a BMW megerősítette az Automobilwoche-nak az European Lithium-mal kötött szállítási megállapodást. Az "European Lithium" vállalat az új feldolgozóüzemet a dél-ausztriai bányájából látja el alapanyaggal - írja a német portál.