autonóm vezetés

Spanyolországi tesztekkel folytatja autonóm mobilitási programját a Peugeot

2019.09.25.

Újabb fontos állomáshoz érkeztek el a Peugeot és társvállalatainak önjáró járműtechnológiai kutatásai: a fejlesztők a spanyolországi Vigo városában vizsgálják a V2X kommunikációs megoldásokat.

A Peugeot autonóm mobilitási tesztprogramjában évek óta aktív szerepet vállaló autóipari technológiai központtal (CTAG) karöltve arra keresik a választ a Peugeot mérnökei, hogy egy összetett nagyvárosi környezetben hogyan képesek az önjáró járművek kommunikálni az őket körülvevő infrastruktúra elemeivel. Az együttműködés során a partnerek a V2X kommunikáció legkülönbözőbb felhasználási területeivel foglalkoznak, a közlekedés sebezhető résztvevőinek védelmezésétől kezdve az automatizált parkoló-szolgálatig, az autonóm városi közlekedéstől a fennakadás nélküli haladáshoz optimális sebesség szabályozásáig.

„A Vigo városában most útjára induló projekt annak a kiterjedt tesztprogramnak az újabb állomása, amelynek során a Peugeot és társvállalatai Európában, illetve Kínában folytattak autonóm mobilitási kísérleteket.” – nyilatkozta a bejelentés kapcsán Ignacio Bueno, a cégcsoport vigói gyártóüzemének igazgatója. „Ezek a kezdeményezések összefogják annak a leendő ökoszisztémának az egyes alkotóelemeit, amelyen belül megbízhatóan üzemelhetnek a hálózatba kapcsolt, autonóm járművek.”

A spanyolországi Vigóban zajló tesztsorozat a 2017-ben útjára indított Autopilot projekt szerves elemeként valósul meg. Az automatizált mobilitás távlatait a hálózatba kapcsolt tárgyak (IoT) segítségével kiterjeszteni szándékozó projekt a világ hat városában (Tampere, Finnország; Versailles, Franciaország; Livorno, Olaszország; Daejeon, Dél-Korea; Brainport, Hollandia; és Vigo, Spanyolország) igyekszik feltérképezni, milyen feladatok várnak még a fejlesztőkre. A piacképes önjáró gépkocsi megvalósításában ugyanis pontosan az az egyik legnagyobb kihívás, hogy szinte felfoghatatlan mennyiségű változó merülhet fel a technológia alkalmazása során. A gyártóknak gyakorlatilag végtelen számú lehetséges helyzet megoldására kell felkészíteniük az autonóm járműveket vezérlő rendszereket – pontosabban képessé kell tenniük azokat a kreatív problémamegoldásra.

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás tökéletesítése tehát az autonóm mobilitás elengedhetetlen alapfeltétele. A Peugeot és társvállalatai ezért 2018-ban – egyetlen autóipari szereplőként – alapító tagként járultak hozzá annak a mesterséges intelligenciát (AI) kutató intézetnek (Paris Artificial Intelligence Research Institute, PRAIRIE) a megalakításához, amely öt éven belül a téma vezető globális kutatási és oktatási tényezőjévé kíván válni.

A Peugeot most útjára induló spanyolországi tesztsorozata újabb fontos állomása annak az évek óta tartó kutatási-fejlesztési folyamatnak, amelynek keretében a francia autógyártó együttműködő partnereivel karöltve igyekszik megvalósítani autonóm mobilitási céljait. A cégcsoport 2015-ben elsőként kapott engedélyt arra, hogy Franciaország közútjain tesztelje önvezető technológiáit. A kísérletsorozat első évében több mint 60 ezer kilométert tettek meg a különleges szenzorokkal és vezérlő rendszerekkel felszerelt gépkocsik, többek között emberi beavatkozás nélkül (3. szintű autonómia) jutottak el Párizsból Amszterdamba. 2017 tavaszán pedig civilek is kipróbálhatták az autók képességeit a Párizs környéki utakon, ugyanazon év nyarán pedig egy kísérleti jármű sikeresen haladt át egy autópálya fizetőkapun, ami már a következő, 4. szintű autonómia (teljes függetlenség előre meghatározott környezetben) megvalósítását vetítette előre.

A hármas szintű önvezető képességekkel bíró Peugeot 508 modellek 2019 áprilisa óta járják rendszeresen Franciaország útjait a pán-európai L3Pilot projekt keretében, előkészítve a vállalatcsoport azon célkitűzését, hogy 2020-tól szériagyártású modelljein is fokozatosan bevezesse a teljesen önálló közlekedést lehetővé tevő technológiákat. Ebben kulcsszerephez jutnak azok az ötödik generációs (5G) mobil adatkommunikációs rendszerek, amelyek lehetővé teszik a járművek közötti közvetlen, mobilhálózaton keresztül megvalósuló (C-V2X) információcserét. A Peugeot és társvállalatai 2017 óta működnek együtt szorosan a Qualcomm telekommunikációs vállalattal, hogy feltérképezzék a nagy átbocsátóképességű, rendkívül rövid késleltetésű, kiemelkedően megbízható, szélessávú adatátviteli technológia autóipari felhasználásának lehetséges területeit. Ennek részét képezi a szenzoradatok megosztásától kezdve a tervezett járműmanőverekre vonatkozó, előzetes tájékoztatáson át a nagyfelbontású térképadatok frissítéséig szinte minden. Az együttműködés eredményességét jól mutatja, hogy a partnerek 2018 végén csatlakoztak ahhoz a világelső kínai demonstrációs projekthez, amely 2020-ra egy teljes városban – 170 négyzetkilométeren, 226 kereszteződésben, több mint 600 bázisállomás és 100 ezer piaci felhasználó bevonásával – valósítja meg a járművek és az infrastruktúra elemei közötti mobil adatkommunikációt.

A Peugeot saját autonóm mobilitási törekvései mellett folyamatosan együttműködik olyan, független piaci szereplőkkel is, akik saját fejlesztésű önjáró technológiáik tesztelésére és bevezetésére keresnek autóipari partnereket. Az autógyártó 2016-ban megfogalmazott „Autonóm járműveket mindenkinek” (AVA) kezdeményezésének keretében kötött például stratégiai megállapodást 2017-ben a szingapúri nuTonomy technológiai vállalattal, amely új generációs Peugeot 3008-as szabadidőjárművekre telepítette érzékelő- és vezérlőrendszereit, valamint szoftvereit.

Az autonóm mobilitás öt fokozata:

0. szint

1. szint

2. szint

3. szint

4. szint

5. szint

Emberi irányítás

Vezető-támogatás

Részleges automatizálás

Feltételes automatizálás

Magas fokú automatizálás

Teljes automatizálás

A közlekedés mindkét dimenziójában (hosszirányú és oldalirányú) a sofőr irányítja a gépkocsit.

A közlekedés valamelyik dimenziójában (hosszirányú vagy oldalirányú) a sofőr irányítja a gépkocsit.

A vezetőnek folyamatosan felügyelnie kell a jármű haladását, illetve a környezetet.

Nincs szükség folyamatos felügyeletre, azonban a vezetőnek készen kell állnia arra, szükség esetén átvegye a jármű irányítását.

Bizonyos felhasználási szituációkban a vezető jelenléte nem szükséges.

A vezető jelenléte nem szükséges.

Nincs beavatkozásra alkalmas technológia.

A másik dimenzióban a technológia irányítja a gépkocsit.

Bizonyos meghatározott felhasználási szituációkban mindkét dimenzióban a technológia vezérli a járművet.

Bizonyos felhasználási szituációkban mindkét dimenzióban a technológia vezérli a járművet. A technológia képes felismerni saját korlátait, és kellő időben tájékoztat erről.

Bizonyos meghatározott felhasználási szituációkban mindkét dimenzióban a technológia vezérli a járművet, függetlenül a körülményektől.

Az utazás teljes időtartamában, mindkét dimenzióban a technológia vezérli a járművet, függetlenül a körülményektől.

Teljes autonómia.

 

Illusztrációk: Peugeot (Michael Moore)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....
2025.02.06
Kevés tesztautót szeretett meg így a családom, mint a konnektoros hibrid Ford Kugát. A napi szinten....
2025.02.06
A tegnapi wolfsburgi üzemi gyűlésen Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója....
2025.02.06
A rendőrség azt üzeni, nagyot tévednek, akik azt hiszik, hogy nem ellenőrzik az autósiskolák....
2025.02.06
Tonnaszámra gyártjuk, acélos teljesítménnyel! - írja Facebook-oldalán a győri nagyvállalat. ..
2025.02.06
Mannersdorf an der Rabnitzban (Oberpullendorfi járás) egy férfi holttestet találtak egy kiégett....
2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....