elektromobilitás

Sokkoló villamosenergia-árak: az elektromobilitás drága lehet

2023.04.15.

Az e-autó tulajdonosok sokáig nagyon nyugodtak lehettek a „tankolások” miatt, mely az alacsony energiaköltségeknek is köszönhető volt. De ennek most már sokak számára vége Németországban és Magyarországon is.

 

A szerződéses ügyfelek olcsó áramot tankolhatnak az Ionitynél. Más ügyfeleknek viszont borsos árakat kell fizetniük a divatos töltőállomásokon.

Az elektromos autókra való átállás sokáig az energiaköltségek szempontjából jövedelmezőnek számított. A németországi wallbox kevesebb mint 30 centért adott egy kilowattórát, ezért egyes takarékos modellek 100 kilométerenként lényegesen kevesebb mint öt euróba kerülnek. A belső égésű motorról az elektromos járműre való átállást az időközben meredeken emelkedő tüzelőanyagárak miatt is érdemes befektetésnek tartották. Tavaly óta azonban a korábbi pénzügyi előny sok esetben az ellenkezőjére fordult.

A távolsági autósok gyakran jobban járnának, ha villamos energia helyett dízelüzemű járműveket használnának. Még mindig van lehetőség az energiaköltségek alacsonyan tartására egy e-autóval. De nem mindenki fogja tudni kihasználni ezt a lehetőséget. Félő, hogy sokak számára az elektromos autó ezért pénzügyi szempontból egyre kevésbé lesz vonzó.

Jó tíz évvel ezelőtt volt, amikor az e-mobilitás fokozatosan lendületet kapott olyan új modellekkel, mint a Tesla Model S vagy a BMW i3. Az elektromos i3 például 12 kilowattóra körüli fogyasztásával, akkori 25 cent/kWh árával jó három euró körüli energiaköltséget okozott 100 kilométerenként. Egy i3 teljesítményszintű benzinmotor körülbelül hét litert fogyasztott, ami az akkori, literenként 1,60 euró körüli üzemanyagárakat figyelembe véve körülbelül háromszoros energiaköltséget eredményezett. Akkoriban az autóipari szakértők és az elektromos autók gyártói szívesen számolgatták, hogy milyen gyorsan megtérülhet egy elektromos meghajtású modellbe történő többletberuházás. Ez az extrapoláció azonban már a múlté. Az elmúlt tíz évben a benzinárak csak kismértékben emelkedtek. Eközben a benzinárak tavaly az ukrán válság miatt szédítő magasságokba emelkedtek, de 2022 végére a benzinárak Németországban csak kevéssel voltak a 2012-es éves átlag felett. Más a helyzet az áramárakkal. A Verivox fogyasztási árindexe szerint 2012 végén egy kilowattóra még mindig átlagosan 24,93 centbe került Németországban. Tíz évvel később 43 cent volt, ami 72 százalékos növekedésnek felel meg. Egyes esetekben, például a kölni székhelyű Rheinenergie vállalatnál a kilowattóra árát az alapellátásban 2023 elejére 31 centről akár 55 centre is emelték, ami 77 százalékos emelkedést jelent.

A helyzetet tovább rontja, hogy a piacon egyre több nagy fogyasztású e-autó van forgalomban. Ennek egyik oka az egyre nagyobb hatótávolságú akkumulátorok. Bár ez a mindennapi használhatóság szempontjából előnyös, számos BEV-modell távolodik a BMW i3 fogyasztási ideáljától. A gyakorlatban a 20 kWh/100 kilométer már inkább a mérvadó, mint a kivétel. Ha télen az autópályán mérsékelt 120 km/h sebességgel, bekapcsolt klímaberendezéssel közlekedik, a 30 kWh/100 kilométer egyáltalán nem kizárt. A megemelkedett villamosenergia-árak miatt a korábbi költségelőny ilyen fogyasztási értékek mellett elvész, még a háztartási wallboxból származó villamos energiával is.

Az útközbeni tankolás drága lehet

Még az is nagyon drága lehet, ha útközben kell tankolnia Németországban. Ez különösen igaz az autópályák mentén ma már elérhető számos gyorstöltő állomáson. Az ott kínált egyenáram mindig is drágább volt, mint a váltóáramú töltőkről vagy az otthoni fali dobozból származó áram. Ezenkívül a töltőállomásokból származó villamos energia piaca nem átlátható. Nem minden e-autó vezetője rendelkezik az optimális barangolási szerződéssel minden egyes konstellációhoz. Szélsőséges esetekben ma már előfordulhat, hogy egzotikus szolgáltatóknál akár 1,00 eurót is kell fizetni egy kilowattóráért, ahogyan azt a Ladefuchs alkalmazáson keresztül végzett friss keresés is mutatja.

A rugalmasság és a többpályás stratégiák nem árthatnak. Az EnBW például az áremeléssel párhuzamosan három tarifaszintet vezetett be. Az új L tarifáért havonta 18 eurós alapdíjat kell fizetni, ugyanakkor a kilowattóra ára az EnBW által üzemeltetett töltőállomásokon 39 centre, a harmadik fél által üzemeltetett töltőállomásokon pedig 50 centre csökken. Aki nagy távolságokat tesz meg autóval, annak például a mobility+ alkalmazás felhasználójaként érdemes átállnia erre a tarifára. Ez már egy hosszabb utazásnál is kifizetődő lehet. Alternatívaként érdekes lehet a különleges ajánlatok keresése. Az Ionity hálózaton belül például olyan autógyártók kínálnak különleges feltételeket, mint az Audi, a Hyundai vagy a Mercedes, ahol még 29 centes kWh-árak is lehetségesek.

A szupermarketek fizetős üzemmódra váltottak

A még jobb alternatíva az ingyenes  áram. Az elmúlt években többek között szupermarketláncok tettek szert hírnévre azzal, hogy az e-autók használói számára vásárláskor áramot bocsátottak rendelkezésre. A közelmúltig Németországban a Lidl-lel és a Kauflanddal a Schwarz-csoport volt az egyik ilyen szolgáltató. 2022 végén azonban itt is átálltak a fizetős üzemmódra. Közben már csak néhány ingyenes töltésszolgáltató maradt - például az Aldi Süd, ahol a töltőpontoknál mostanra már élénk aktivitást tapasztalhatunk nyitvatartási időben, valamint időnként ingerült hangulatot.

Ellentétben például a benzinárakkal, amelyek a 2022 tavaszán elért rekordmagasságot követően ismét jelentősen csökkentek, a villamosenergia-piacon nem várható a feszültség enyhülése és a régi árakhoz való visszatérés, legalábbis középtávon. A szakértők inkább abból indulnak ki, hogy a fogyasztóknak hozzá kell szokniuk a villamosenergia-árak közelmúltbeli erőteljes emelkedéséhez. Valószínűleg ez az egyik oka annak, hogy a napenergiát ma már a leghatékonyabb eszköznek tekintik a vezetés villamosenergia-költségének csökkentésére. Akik otthon töltik, és a közműszolgáltatótól származó áram mellett elsősorban a saját napelemes rendszerükből származó árammal tankolnak, akár jelentősen csökkenthetik vezetési költségeiket.

Az ADAC szerint a napenergia kilowattórájának ára nyolc és 18 cent között mozog, és így jelentősen elmarad a hálózatról származó áram jelenlegi árától. Ezen túlmenően a napelemes rendszerből származó, nem feltöltött villamos energiát a hálózatba táplálják be, és kWh-ként 7,1-8,2 centes díjazásban részesülnek, ami tovább növeli a napelemes rendszer gazdasági hatékonyságát.

A napelemes rendszerrel rendelkező lakástulajdonosok számára az e-autó vonzó alternatíva

Azonban nem mindenkinek van lehetősége arra, hogy saját napelemrendszerével csökkentse a villamosenergia-költségeket. A nyilvános töltőinfrastruktúra évek óta tartó bővítése többek között azt a célt szolgálja, hogy a saját otthonnal és saját wallboxhoz való hozzáféréssel nem rendelkező autósok is használhassanak e-autót a mindennapokban. Azok azonban, akik a nyilvános töltőállomásokon való tankolástól függenek, a töltőáram árának hirtelen emelkedése miatt átgondolhatják az e-autóra való átállást, legalábbis pénzügyi szempontból. Jelenleg és a jövőben az elektromos autó pénzügyileg vonzó alternatíva, különösen azon lakástulajdonosok számára, akik saját napelemrendszerbe fektetnek be.

Az üzemanyagárak azonban nem feltétlenül maradnak a jelenlegi viszonylag alacsony szinten. A tavalyi év megmutatta, hogy a piac milyen gyorsan reagál az áremelkedésekre.

 

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..