Skoda
Megjelent az Octavia legújabb generációja és sikeresen bemutatkozott az Enyaq iV villanyautó. India mellett a Škoda felel immár az oroszországi és az észak-afrikai piacokért a Volkswagen-csoporton belül. A cseh autógyártó a tömegmodellek kategóriájában erősíti jelenlétét, illetve piaci szerepét, új piacokra tör be és a növekedésre törekszik a sokszínűség, valamint a fenntarthatóság szempontjainak figyelembevételével. A márka folytatja modelloffenzíváját, érkezik az új Fabia generáció, az Enayaq iV kupé kivitele és új arculatot kap a sikeres szabadidő-autó páros, a Kodiaq és a Karoq. Kínában bevezetik az Octavia Pro modellt, Indiában pedig bemutatkozik a helyi piacra szánt Kushaq.
Több mint egymilliós kiszállítás
A Škoda jól teljesített a kihívásokkal teli 2020-as esztendőben, a vállalat 1 millió 4800 autót szállított ki az ügyfeleinek, sorozatban hetedszer teljesítve az egymilliós értékesítési darabszámot. A legkelendőbb modell továbbra is az Octavia, amelyből 257 ezer 400 példányt vettek át az ügyfelek. A szabadidő-járművek (Karoq, Kodiaq és Kamiq) teszik ki az eladások több mint egyharmadát (397 ezer 300 ilyen autót szállítottak ki). Európában (27+4 ország) a cseh vállalat fél százalékkal 5,4 százalékra növelte piaci részesedését.
Az Octavia legújabb generációjának bevezetését világszerte nagy érdeklődés kísérte. A modellcsalád sokszínűbb, mint valaha, a bestseller négyajtós és kombi karosszériával, első-, illetve összkerék-meghajtással, benzin-, dízel-, CNG-, lágy- vagy plug-in hibrid hajtáslánccal is elérhető. Az Octavia kínálatot sportos RS és RS iV modellek koronázzák meg. A teljesen elektromos Enyaq iV modell gyártását tavaly novemberben kezdték meg Mladá Boleslavban. Ez az első modell, amely a Volkswagen-csoport új moduláris elektromos platformjára (MEB) épül. Több mint húszezer megrendelés érkezett az autóra.
Új gigagyár épülhet
Immár több mint egy éve gyárt a Škoda nagyfeszültségű akkumulátorokat a Mladá Boleslav-i üzemben a Superb iV, az Octavia iV, az Octavia RS iV és más, Audi, Volkswagen és Seat plug-in hibridek számára. A zöld elektromosság és a nemzeti töltőinfrastruktúra további fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy a Cseh Köztársaság, a Škoda hazája az élre kerüljön az elektromobilitási versenyben. A vállalat tavalyi évet értékelő sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy a Škoda minden lehetőséget figyelembe vesz, hogy támogassa a Cseh Köztársaság elektromobilitási törekvéseit, az autógyártás országon belüli fejlesztését. A vállalat üdvözli és támogatja egy gigagyár létrehozását a Cseh Köztársaságban, ami biztosítaná mind a vállalat, mind pedig a cseh autógyártás biztos jövőjét.
Az elmúlt év végén a vállalat jelentős stratégiai döntéseket hozott a növekedés fenntartása érdekében. A Škoda Superb legújabb generációját a Volkswagen Passattal együtt Mladá Boleslavban fejlesztik, de 2023-tól a pozsonyi Volkswagen üzemben gyártják majd. Ezzel mintegy 150 ezer autó gyártására nyílik szabad kapacitás a kvasiny-i gyárban. A felszabadult gyártósorokon a márka népszerű szabadidő-autói, valamint a Fabia kombi utódja készül majd. Döntés született arról is, hogy a Kodiaq gyártása Kvasiny-ban marad.
A Škoda márka egyre hangsúlyosabbá válik a Volkswagen-csoporton belül, az indiai piac felügyelete mellett mostantól Oroszországért (beleértve a volt FÁK-országokat) és Észak-Afrikáért (Egyiptom, Algéria, Marokkó és Tunézia) is a cseh márka felel csoportszinten. A vállalat azt vizsgálja, milyen további bővülési lehetőségek vannak ezekben az országokban. A Škoda 2018 óta fejleszt helyi platformot Indiában és felügyeli a csoport tevékenységét. A Kushaq márciusi világpremierje új korszak hajnalát jelenti. A középkategóriás SUV a cseh autógyártó első modellje a moduláris keresztmotoros MQB-A0-IN platformon, kifejezetten az indiai igények mentén tervezték és a nyártól kapható Indiában.
Jövőálló technológiák
A következő öt évben a Škoda mintegy 2,5 milliárd eurót fektet csúcstechnológiákba. Csak az elektromobilitás további fejlesztésére 1,4 milliárd eurót költ a vállalat, további 650 millió eurót digitalizációs tevékenységre fordítanak. 350 millió euróból modernizálják az üzemeket a növekedés fenntartása és az eredményesség javítása érdekében. A cél mélyebb szakértelem megszerzése az emobilitás, a szoftverfejlesztés és a digitalizáció területén, munkahelyek megőrzése, valamint továbbra is a legmodernebb termékek és mobilitási megoldások szállítása az ügyfeleknek.
Kiegyensúlyozott pénzügyek
A 2020-ban a Škoda Auto csoport 17,1 milliárd euró árbevételt ért el (2019-ben: 19,8 milliárd euró, -13,8 százalék). A vállalat a visszafogott üzleti tevékenysége ellenére 756 millió euró működési eredményt könyvelt el (2019-ben: 1660 millió euró, -54,5 százalék). Az árbevétel arányos nyereség stabil, 4,4 százalékos. 2020-ban a fix költségeket 550 millió euróval csökkentették. A Covid-19 világjárvánnyal összefüggő korlátozó intézkedések jelentős negatív hatást gyakoroltak a Škoda első félévi üzleti tevékenységére. A csehországi gyárak szerelőszalagjait 39 napra leállították, miközben számos nemzetközi értékesítési hálózat is pihenőre kényszerült. A cseh autógyártó a megváltozott helyzetre gyorsan reagált, költséget csökkentett és újraindítási programba kezdett. A kiszállítások jelentősen, 578 100 autóra nőttek július és december között, miközben január és június között csak 426 700 autót szállítottak ki az ügyfeleknek.