sebességrekord

Sebességrekorder legenda - Parry-Thomas és a „BABS” - 1. rész

2014.11.14.

1927. március 3-án John Godfry Parry-Thomas, a brit autóversenyző, járműtervező mérnök életét vesztette az általa épített, szeretett unokahúgáról „Babs” névre keresztelt versenyautóban a dél-walesi Pendine melletti tengerparton, mellyel többször is sebességrekordokat állított fel. Az autót a baleset után a helyszínen, a tengerparti homokba mélyen elásták. 42 évvel később Owen Wyn-Owen, a Bangor Műszaki Egyetem oktatója kiásatta és helyrehozta. Mi is történt pontosan?

John Godfrey Parry-Thomas 1884 áprilisában született Wrexhamben, Wales-ben. Mivel már gyerekkorában komolyan kezdett érdeklődni a gépészet és a mérnöki világ iránt, 1902-től a londoni City & Guilds Engineering főiskolára járt, ahol barátságot kötött későbbi üzlettársával Ken Thomsonnal.

Parry-Thomas 1917-től a Leyland Motors vállalat főmérnöke lett, ahol a feladata volt, hogy a cég addigi, sokak által elérhető, megfizethető autói mellett létrehozzon egy olyan luxusgépjárművet, amely fel tudja venni a versenyt a Rolls Royce termékeivel. Sikerrel jártak, mind minőségben, mind pedig árban (2700 font) is jól teljesített a Leyland Eight, mely 1921-től piaci forgalomba is került. Ekkor 8 autót gyártottak, Parry-Thomas mindegyiket tesztelte átadás előtt. Alaposan meg is hajtotta azokat egészen 100 mérföld per óráig, amikor a szárazföldi sebességrekord 124 mph volt.

Egyik alkalommal, mikor Brooklandsben versenyeztette a Leyland Eight-et annyira ráérzett a sebesség ízére, hogy kilépett a vállalattól és belekezdett a hivatásos autóversenyzésbe. Beceneve is versenyzésére utal: a Vakmerő. Kiválása után is erős maradt a céggel a kapcsolata, alvázakat és egyéb alkatrészeket is kapott a versenyzéshez. Beköltözött egy bungalowba, közel a Brooklands-i versenypályához. 

Parry-Thomas egyik versenyautóját szereli

Ebben az időben sok híres versenyző is volt ezen a tájon, többek között Zborowski gróf, aki Monzában veszítette el életét 1924-ben. Parry-Thomas tőle vásárolt meg a Chitty Bang Bang (Higham Special) versenyautó parkjából egyet, mely már abban az állapotában is potenciális „sebesség-döntő” autó volt.

A Higham Special motorjának műszaki adatai:

gyártmány: (American) Liberty L-12
típus: V12 hengerű, repülőgép motor
furat: 5 inch (127 mm)
löket: 7 inch (178 mm)
lökettérfogat: 1650 inch3 (27059 cm3)
száraz tömeg: 845 lb (383 kg)
vezérlés: hengerenként 1-1 szívó és kipufogó szelep, melyet hengersoronként egy felső vezérműtengely működtetett
a motor dugattyúját Parry-Thomas tervezte
hűtőrendszer: folyadékhűtés
teljesítmény: 449 hp (335 kW) 2000-es fordulaton
literteljesítmény: 0,27 bhp /inch3 (12,4 kW/dm3)
tömegteljesítmény: 0,53 bhp / lb (0,87 kW/kg)

A motor 4, illetve 6 hengerű modulokból állt, melyeket egy vagy két sorban használtak. Tekercses gyújtást alkalmaztak hasonlóan az akkori autókhoz, mivel az amerikai cégek nem tudtak elég jó minőségű mágnesgyújtást gyártani. A hengerek szöge 45° szemben a megszokott 60°-kal. Ettől a motor keskenyebb lett, kisebb keresztmetszetű és könnyebben szerelhető. A motor tömeg/teljesítmény aránya messze felülmúlta a korabeli értékeket. A tervezők végül turbófeltöltőt is szereltek rá megnövelve ezzel a teljesítményt.

A rekordkísérlet helyszínéül a Dél-Wales-i Pendine mellett húzódú, 11 km hosszúságú tengerparti homokot választotta. Malcom Campbell is itt állította fel sebességrekordjait. (A partszakasz ma védett katonai övezet, de egy-egy versenyre engedélyezik használatát, itt rendezik például 2015. júliusában a "Pendine Sands Vintage Hot Rod Races"-t.)

Akkor, 1925 októberében a rossz időjárási viszonyok miatt nem volt lehetősége megdönteni az aktuális rekordot, közben értesítést kapott miszerint Henry Seagrave 152,33 mph-val új rekordot állította be. 1926-ban a Shell olajtársaság támogatásával újra Pendine-be került a „Babs” és sikerült 169,30 mph-ás új rekordot felállítania. Rákövetkező nap már sikerült 170 mérföld fölé emelnie a sebességet. Sir Malcolm Campbell az elsők között volt, aki gratulált neki az elért sikerért és kapva a lelkesedésen Campbell is felkészített egy autót, mellyel 1927 januárjában beállította a 174,883 mérföldes sebességrekordot.

1926 kétségtelenül Parry Thomas legjobb éve volt. Számtalan megnyert verseny, 2 hivatalos földi, és 8 egyéb sebességrekord. 5 hónapon belül 12 sikeres sebességrekord.

Perry-Thomas a Pendine-i homokparton 1926-ban, rekorddöntésre készülve

Még arra is jutott ideje, hogy 1927 februárjában baráti segítséget nyújtson Campbellnek a „Blue Bird” felkészítésében. Parry-Thomas tudta, hogy Henry Seagrave Floridában megpróbálja elérni majd a 200 mérföldet, ezért 1927. március 3-án a Shell és a Dunlop támogatásával visszament Pendinebe. Nem érezte jól magát, influenzás volt, de a szokásos előkészületek után kiment a kocsival a partra. Nagy sebességnél a kocsi megcsúszott és többször is megpördült a tengelye körül majd a tengerrel szemben állt meg. Szörnyű volt a látvány azok számára, akik elsőként értek a roncshoz.

Parry-Thomas még mindig benne volt félig lefejezve és megégve. A kocsi kigyulladt és ketten csak úgy tudták kihúzni őt a roncsok közül, hogy el kellett törniük mindkét lábát. A halott-kém baleset általi halált állapított meg. Halálát, ez terjedt el a köztudatban, az elszakadt hajtólánc okozta. A fényképek viszont azt mutatták, hogy a lánc épen maradt, a kocsi megpördülését valószínű, hogy defekt okozta. Godfrey Parry-Thomast a Surrey-i Byfleetben, a Szent Mária temetőben helyezték végső nyugalomra. „Babs” roncsait pedig a tengerparton, a baleset helyszínén mélyen a homokba temették.

Itt véget is érhetne a történet, azonban az autó története szerencsére nem így fejeződik be. Ehhez 42 évet kell a történelemben ugranunk!

(folytatjuk)

J. G. Parry-Thomas életéről, legendájáról számtalan írás található a neten, az autóversenyzés irodalmában könyvek sora emlékezik meg róla. Többnyire „egymásból” született írások ezek, melyek viszik magukkal és sokszorozzák a pontatlanságokat. Tiszta források közé tartozik a családi honlap (http://www.parry-thomas.co.uk) és a http://www.wrexham.gov.uk/english/heritage/babs.htm oldal, valamint William Alister Williams: The Encyclopedia of Wrexham, valamint Peter J. R. Holthusen: The Fastest Men on Earth. könyve

A „bepillantást” összeállította:

Dr. Nagyszokolyai Iván

Nagyszokolyai Márton

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....