Smart
A Pekingi Autószalonon debütál a Smart új koncepcióautója, egy középkategóriás SUV, amelyet Kínában az év végén lehet már majd kapni, Európába pedig 2025-től hozzák majd be. A #5 fantázianávre keresztelt projekt a cég szerint már tömeggyártásra kész, így nem is feltétlenül koncepcióautó, hanem az utolsó simítás, mielőtt a valódi modell megszületik. A 4,6 méter hosszú SUV lesz a valaha volt legnagyobb modell, amelyet a Smart gyártott. A jelenleg Mercedes-Benz- és a Geely-kezekben lévő autógyártó az elmúlt időszakban egyre több SUV-t dobott piacra, a #5 a kicsi #1-es és közepes méretű #3-as modelleket követi majd a Smart palettáján.
A gyártó nemrég mutatott be néhány képet a koncepcióról, hogy az érdeklődők némi ízelítőt kaphassanak. A bemutató április 25-én, pénteken lesz Pekingben, először a koncepciómodellt, majd a gyártásra szánt autót mutatja be a Smart. A cég egyébként azért fogja ekkora elánnal mutogatni az új autót, mivel befektetőket keres, hogy utódot fejleszthessen ForTwo modelljének, mivel a városi kisautó gyártása nemrég fejeződött be az európai piacon. A #1 és #3 modelleket jelenleg Kínában gyártják és nem is jelentek meg korábban Európában.
A Smart #5 koncepciórajza
Dirk Adellmann, a Smart európai divíziójának vezérigazgatója a múlt hónapban egy videókonferencián mondta, hogy az új #5-ös modell lesz a cég legsokoldalúbb járműve, mivel a korábbi kisebb modellektől eltérően a cél az volt, hogy akár családi autóként is lehessen használni. Emellett pedig a gyártó új dizájnelemeit is viselni fogja.
Szerintem a #5-ös Concept a szegmens igen érdekes értelmezése, nem csak, mint termék szintjén, de dizájn szempontjából is, mivel elhagyjuk a korábbi Smartok kerek vonásait és egy teljesen új irányba indulunk.
Azt is elmondta, hogy a modell dizájnja kicsit hasonílthat a Hyundai Motor Group új irányához, amely nemrég jelentkezett KIA EV9 és Hyundai Santa Fe modelleken, Adellmann szerint a Smart #5 mégis könnyen felismerhető lesz. Hozzátette:
A stílusban a Mercedes-Benz dizájncsapata is felismerhető lesz, hiszen a korábbi Smartokon is ők dolgoztak. Az egész egy család, ha ránéz az ember.
Hajtás szempontjából a #5 sokkal nagyobb akkumulátort kap majd, mint a két kisebb modell, Adellmann szerint főképp amiatt, mert a #5-öt első számú családi autónak szánják és nem csak egy háztartás második vagy harmadik modelljének. Hozzátette, hogy Németországban jelenleg a #1-es például a cég mérései alapján legtöbbször az utóbbi szerepet tölti be és a ForTwo is hasonlóan harmadik autó volt az európai felhasználók körében.
Smart #1
Bár még nem biztos, de a legvalószínűbb, hogy a #5-ös a Geely SEA platformjára, azaz Sustainable Experience Architecture (Fenntartható Tapasztalat Felépítés) platformra épül. Bár a név csak egymás után dobált, jól hangzó szavak összességének tűnik, a valóságban fontos dolgot takar. A svéd Geely SEA platformja open source, azaz más gyártók számára is elérhetőek a tervei, mivel a gyártó azt szerette volna a projekttel, hogy egy ténylegesen jól működő és gazdaságos platformot hozzon létre. A SEA-nak több afaja van és a Volvo modellektől a Polestarokon át a Smartokig használja a cégcsoport.
Hatótávját tekintve a nagyobb akksi remélhetőleg több kilométert is jelent. A #1 és #3 400 és 440 km közötti hatótávval bír, amelyet egy 66 kWórás MNC, azaz mangánkobalt-vegyületes akkumulátor biztosít. Van azonban lítiumvasfoszfátos akkumulátor is a modellekhez, amely valamivel olcsóbb. Adellmann arról nem beszélt, hogy az új modell melyik akkumulátort kaphatja, csak annyit, hogy az sokkal nagyobb lesz, mint a másik két modellben lévők.
Smart #3
Bár a #1-es és #3-as modellek egyelőre nem teljesítettek úgy az európai piacon, mint ahogy azt a Smart várta, a cégvezetők bizakodóak a #5-össel kapcsolatban. A Dataforce adatai szerint a #1-esből 2992 modell kelt el az idei első negyedévben, a #3-asból pedig 1016 darab. A ForTwo volt a gyártó legkeresettebb modellje, 3259 elkelt modellel. Az, hogy a #5 hogyan fog teljesíteni, kérdéses, de Adellmann bizakodóan tekintett a dolgokra. Lehet, hogy a Smart ezzel a modellel fog betörni egy új szegmensbe.
Képek forrása: Smart Press