Volkswagen
„A 2014-es év egy mérföldkő volt számunkra azon az úton, amely a fenntarthatóan nyereséges vállalattá váláshoz vezet. Nem csupán a kiszállításokat sikerült növelnünk az előző évhez képest, 2007 óta a legeredményesebb évünket zártuk a tavalyival. Mindezek mellett sikerült a jövedelmezőbb Leon modell szerepét hangsúlyosabbá tennünk a modellkínálaton belül” – hangsúlyozta Jürgen Stackmann, a SEAT elnöke, a 2014-es eredmények ismertetése kapcsán.
A forgalom növekedése túlnyomórészt a kiszállítások emelkedésének köszönhető. Az egyre erősödő piacok, mint a németországi, a spanyolországi, az egyesült királyságbeli vagy a közép-európai illetve a a kiszállított autókon belül a jövedelmezőbb modellek magasabb aránya jelentős mértékben hozzájárult a pozitív eredményekhez. Különösen a Leon bizonyult kiemelkedően sikeresnek: 2014-ben 154 000 Leon talált gazdára, 49,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez az eredmény a márka legnagyobb számban értékesített modellévé avatja a Leont, amely most először végzett az Ibiza előtt. Az egy járműre jutó bevétel 2014-ben a Leon modellcsalád bővülésének eredményeképpen növekedett, amelynek hátterében a SEAT első kompakt kategóriás kombijának, a több mint 47 000 példányban értékesített Leon ST modellnek az azonnali sikere áll. Az elmúlt öt évben a vállalat bevételei 61 százalékkal emelkedtek.
A tavalyi év során a SEAT folytatta a kutatás és fejlesztés területén eszközölt befektetéseket, amellyel a termékpaletta további bővítését célozta meg. Ugyanakkor növelte a marketing kiadásokra szánt összegeket is, amelynek célja a márka ismertségének erősítése volt. Az eredménykimutatást negatívan befolyásolta a megnövekedett értékcsökkenés és a személyi jellegű ráfordítások emelkedése (ez utóbbi a SEAT Componentes munkavállalóinak integrálásából adódott). Hasonlóképpen érintette a SEAT eredményeit a nyugat-európai piacokon tapasztalható árverseny. Mindezek ellenére a -167 millió eurós működési eredmény 23 százalékkal javult 2013-hoz képest.
A SEAT tovább növelte kapacitását az alaptevékenységéből származó profit növelése céljából. A vállalat 36 százalékkal 300 millió euróra javította az EBITDA (kamatok, adózás, leírások és amortizáció előtti bruttó működési eredmény) és 46 százalékkal 523 millió euróra növelte a működési cash flow összegét. Holger Kintscher, a SEAT pénzügyi és szervezeti területekért felelős alelnöke hangsúlyozta: „A SEAT továbbra is azon van, hogy kapacitásának fejlesztésével saját forrásokból teremtse elő a beruházások finanszírozásához szükséges összegeket illetve pénzügyi szempontból stabil lábakra állítsa a vállalatot. 2013 után a tavalyi év is egy jelentős pozitív lépcsőfok volt a jövőbeli célokhoz vezető úton.” A SEAT pedig a jövőn tartja a szemét: a tavalyi évben a vállalatnak a kutatás és fejlesztés területén realizált összes beruházása és kiadása 457 millió eurót tett ki, az elmúlt öt évet vizsgálva ez az összeg 2,6 milliárd euróra rúg.
A siker receptje
A Leon az a modell, amely legjobban szemlélteti azt a pozitív időszakot, amely jelenleg a vállalatot jellemzi. A modellcsaládban megjelent új változatok tovább növelték a kompakt modell sikerét. A paletta bővítése az egyik oka a SEAT kiszállítások 10 százalékos emelkedésének, amely 2014-ben elérte a 390 500 darabot. Jürgen Stackmann, a SEAT elnöke szerint elérkezett az idő, hogy ezekből a remek eredményekből kiindulva a Leon sikerreceptjét a kínálat többi szereplőjénél is alkalmazzák.
A vállalat ikonikus autója, a márka második tartópillére az Ibiza 2014-ben ünnepelte 30. évfordulóját és az 5 milliomodik kiszállított darabot. Köszönhetően ennek a két modellnek illetve az Audi Q3 jó eredményeinek a martorelli üzem gyártókapacitása 442 677 darabra emelkedett. Ez 13, 5 százalékos bővülés a tavalyi évhez képest és a legmagasabb darabszám az elmúlt 12 évet tekintve.
Új „beszállók”
A kiszállítások és a gyártás területén tapasztalt növekedés lehetővé tette 800 új munkás alkalmazását, közülük 350 dolgozó 2015. januárjától határozatlan idejű szerződéssel kezdte meg a munkát. Az autógyártó így továbbra is Spanyolország egyik legnagyobb munkaadója az ipari szektorban. A gyakorlati képzés és a fiatal tehetségek alkalmazásának elkötelezett híveként a SEAT munkatársai között köszöntötte a kettős képzési rendszer első 45 szakmunkását, akik három éves középfokú tanulmányaik sikeres teljesítése után kettős, spanyol és német képesítést szereztek. Mindent egybevéve a vállalat a tavalyi évben 14 millió eurót fordított szakképzésre.
Jövőkép
A SEAT célja, hogy a megkezdett növekedés tovább folytatódjon 2015-ben. Az idei év első két hónapjában a SEAT kiszállítások világszerte 7,5 százalékkal nőttek, nagyobb mértékben, mint a 2014-es évben. Ez a bővülés elsősorban a spanyol, az olasz, az egyesült királyságbeli, a közép európai és a mexikói piacoknak köszönhető. Ebben a pénzügyi évben készíti elő a márka első SUV modelljének piaci bevezetését, amely először a jövő évi Genfi Autószalonon mutatkozik be. Az új modell tervezése és fejlesztése az idén 40. évfordulóját ünneplő martorelli SEAT Technikai Központ feladata.
() A SEAT a pénzügyi nyilatkozatait a Spanyol Általános Könyvelési Tervvel összhangban készíti el, nem beleértve az alvállalkozókat. A Volkswagen a nemzetközi Könyvelési szabványokat alkalmazza, és jóváhagyja a SEAT márka adatait.