Csepel Autó

Ritka gépek a Csepel Autógyárból

2024.04.06.

Repülőgépek után több ezer teherkocsi, néhány busz és páncélautó replika is készült Szigetszentmiklóson, ahol előfordult még néhány titkolt ritkaság.

 

Főleg Csepel teherautóiról volt híres a szigetszentmiklósi gyár, melynek területén komplett alvázak készültek buszokhoz. Hiába jutott a KGST-en belül a magyar iparnak ez a termékcsoport, a mátyásföldi telephely nem győzte kapacitással, ezért a szigetszentmiklósi Csepel Autógyár is szállított alvázakat Ikarusokhoz.

Csepel-Ikarus midi busz            Forrás: Fortepan/Békés Gyula

Aztán változtak idők, a rendszerváltás után visszaestek a rendelések, már nem volt szükség a szigetszentmiklósi beszállításra, ezért kényszerlépésként a Csepel Autógyár saját midibuszt is fejlesztett: Csepel 858-as alvázra épült Lyra távolsági autóbuszok ZF sebességváltót és Rába motort kapott.

Csepel Lyra midi busz    Forrás: LSB

Ezek a járművek a kiskunfélegyházi Lenin TSZ-ből kivált Auto-Union Kft.-vel közösen készültek, néhány darab a Volán távolsági flottájába került. A cég csődje után a gyártási jogok a Rákos Jármű Kft.-hez kerültek, ennek keretében tizenöt busz készült Union néven. Később a Volánbusz Béke téri felújító üzemében született Csepel 600-as alvázra egy Csepel Lyra midibusz.

A Volánbusz Járműtechnikából megalakult Hungarobusz is gyártott néhány Csepel Lyra midibuszt, melyeket Hungarobusz H44-es jelzéssel forgalmaztak.

A Csepel Autógyár önjáró alvázait felhasználta buszaihoz lengyel Autosan, a görög ELBO, a thaiföldi Cherd-chai, a Fülöp-szigeteki MAYA Industries, az ausztrál P&D, valamint a Custom Bodies.

Villanyautó bemutató, 1977   Forrás: Fortepan/Békés Gyula

Nem kapott különösebb publicitást, és napjainkban a Fortepannak köszönhető, hogy nyilvánosságra került több fotó is a kanadai Marathon Electric C-300-as villanyautóról.

A Békési Gyula képein látható nyitott kétüléses, ponyvatetős, platós akkumulátoros modell kanadai rendszámmal érkezett a szigetszentmiklósi gyárba 1977-ben és megjárta a kísérleti részleget, ahol alaposan átvizsgálták és többen is megszemlélték az autógyár múzeuma előtt az egyszerű modellt, melynek karosszériája síkegyenes lapokból áll.

Villanyautó bemutató, 1977   Forrás: Fortepan/Békés Gyula

Csepelen csak tanulmányozták a helyi gyártásra esélyes újdonságot, Kanadában 1980-ig gyártották is a Marathon Electric Car Company C-300-as modelljét, melynek 6 voltos akkumulátora 8-10 órás töltés után ötven kilométernyi útra volt elég, már amennyiben nem a maximális 60 km/órás tempóval hajtották a négy fokozatú sebességváltós villanyautót, mely álló helyzetből 5 másodperc alatt gyorsult 25 km/órára, és 20 másodperc alatt 51 km/órára.

A cég 1978-ban hatkerekű furgont is készített a Kanadai Postának, a négy akkumulátoros C-360-asok gyorsabbak voltak (Vmax: 69 km/h) és nagyobb volt a hatótávolságuk is, ám ezek sem mentették meg a Marathon Electric Car Company-t, mely 600 autó eladása után 1980-ban csődbe

Villanyautó bemutató, 1977   Forrás: Fortepan/Békés Gyula

A szigetszentmiklósi Csepel Autógyár belső útjain gyakran tűntek fel ritka járművek, a telephelyen területén feltűntek kísérleti járművek, melyekről az ott dolgozók sem tudtak sokat és az egyedi példányok adatairól akkoriban sem volt könnyű információkat szerezni, fotók is inkább a cég archívumából és a Fortepan által kerültek elő.

Kísérleti modell Forrás: Fortepan/Békés Gyula

Igazán nagy reklámot kapott viszont a Csepel Autógyár két munkatársa, Haris Ottó és Haris Lajos által tervezett és a szigetszentmiklósi telephelyen kreált páncélautó replika, mely Lenin századik születésnapjára készült és 1970-ben politikai kampány keretében bejárta Magyarországot, miközben kiállításokon és ifjúsági rendezvényeken szerepelt.

Csepeli Autógyári páncélos a pécsi Köztársaság téren Forrás: Fortepan/Jakab Péter

Nevével ellentétben a Csepel Autógyár Szigetszentmiklós és Szigethalom területén található. Az egykori repülőgépgyár területén alakult meg a Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat, melyet 1949. november 3-án jegyeztek be cégként. Induláskor nem volt idő egy új modell fejlesztésére, ezért az 1944-es Steyr D 380-as típusú teherautó benzines és dízel változatának gyártási jogát szerezték meg. Az osztrák Steyr művek háborús jóvátételként a Szovjetunió tulajdonába került, a szabadalomért és a gyártási tervdokumentációért valutával fizettet a magyar kormány. A romeltakarítás és újjáépítés után közel ötszáz szerszámgéppel és százötven vagonnyi nyersanyaggal indult meg a termelés.

Próbakocsi a telephelyen Forrás: Fortepan/Békés Gyula

A prototípust döntően osztrák alkatrész felhasználásával a Rábával és Ikarusszal készítette a Csepel, a hajtóművet a Hofherr traktorgyárban tesztelték. Az első dízelmotor 1949. december 21-én, az első Csepel teherautó 1950. április 4-ére készült el, az üzemszerű sorozatgyártás 1951-ben indult. Az első 350-es Csepel önköltségi ára 81,5 ezer forint volt.

1952-ben a tízezredik, 1954-ben már a húszezredik gördült le a szalagról. Előbbit a Magyar Néphadsereg kapta, utóbbit az árvíz sújtotta hédervári Rózsa Ferenc termelőszövetkezetnek ajándékozták.

A csepeli motorokat buszokba, dömperekbe, terepjárókba, traktorokba, lánctalpasokba és útépítésnél használt kompresszorokba is beszerelték.

Sziegtszentmiklósi kollektíva   Forrás: Fortepan/Békés Gyula

1956 október 16-án a Szabad Népben jelent meg tudósítás arról, hogy előző nap a Csepel Autógyárban legördült a szalagról a harmincezredik teherautó. A termelés folyamatos nőtt, az 1968-as rekordévben közel hatezer Csepel teherautó készült. Az új gazdasági mechanizmusnak nevezett magyar reform jegyében egyre szélesebb lettek a nyugati kapcsolatok, többek között Volvo terepjárók összeszerelésének formájában. Az évtized vége a teherautó gyártás végét is jelentette, mert a magyar piacon kínált 135 ezer forintos dízel Csepeleknél a benzines ZIL-ek 20 ezer forinttal olcsóbbak voltak, az üzemanyagtakarékosság pedig akkoriban még nem számított.

Ráadásul a KGST-n belüli szakosodás keretében a magyar járműiparnak a busz jutott, el kellett tehát búcsúzni a teherautótól, ezért későbbiekben a Csepelnél motorok, sebességváltók és szervokormányok mellett önjáró alvázakat gyártottak az Ikarusnak.

Katonai terepjáró prototípus Forrás: LSB

A beszállítóra korlátozódott szerep miatt elégedetlen munkatársak fájlalták a döntést, mert hogy „Milyen autógyár az, amelyik nem gyárt autót?”. Lelkesedésüknek köszönhetően azért még megszületett a D750-es, melyből 1978-ban és 1979-ben közel hatszáz darabot gyárthattak, mert speciális járműveket, többek között tartálykocsikat és tűzoltóautókat máshonnan nehéz lett volna beszerezni. Azt azonban a lelkes szakemberek is tudták, hogy a nyereséges termeléshez legkevesebb 1000-1500 járművet kellett volna gyártani évente. A 750-esek már győri Rába motorral működtek. Az utolsó Csepel motoros Csepel teherautó 1977-ben gördült le a szalagról, negyven év alatt 125 ezer teherautó készült az egykori repülőgépgyár területén.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....