BMW

Retró versenyautó-tanulmány a BMW-től

2015.08.14.

A kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance-on bemutatkozó BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ös versenysikereinek állít emléket.

A BMW kereken negyven évvel ezelőtt nyitotta meg első Európán kívüli hivatalos értékesítési leányvállalatát Észak-Amerikában. 1975 kivételesen különleges évszám a bajor gyártó történetében, hiszen a BMW Motorsport is ez évben mutatkozott be az egyesült államokbeli Nemzetközi Motorsport Szövetség (IMSA – International Motor Sports Association) legnagyobb versenysorozatában a BMW 3.0 CSL versenyautóval, amellyel debütálása után néhány héttel a BMW máris megszerezte első, történelmi győzelmét a sebringi 12-órás megmérettetésen.

Hogy létrehozzák a versenyautó és a pilóta közötti eddigi legszorosabb kapcsolatot, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány megalkotásakor a tervezőmérnökök a pilótát helyezték a munkafolyamat, és mint ilyen, a koncepció középpontjába. A lehető legtökéletesebb összhang megteremtése érdekében a tervezők első lépésként különválasztották egymástól a pilóta elhelyezkedését és a belső tér kialakítását. A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terének kialakítása így a pilóta közvetlen környezetének megalkotásával kezdődött, amely mindenekelőtt a sisakot, a versenyoverállt és az ülést érintette.

A vadonatúj járműtervezési alapelvek egyes esetekben a hagyományos utastéri funkciók teljesen eltérő alternatíváját hozták magukkal. A pilóta legközvetlenebb külső felületeként a tervezők a sisak plexilemezét versenyhelyzettől függő megjelenítő és kivetítő funkcióval látták el, amelyen a pilóta közvetlenül a látómezejében látja az aktuális sebességet, sebességi fokozatot és a motor fordulatszámát, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány így minden korábbinál hatékonyabb módon informálja a pilótát. Az innovatív Head-Up kijelző, amelynek sorozatgyártott változata a BMW Group megannyi modellcsaládjának képviselőibe építve a hétköznapok során is bizonyítja létjogosultságát, úgy közli a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat, hogy közben egyáltalán nem zavarja a pilótát. „Szem az úton, kéz a kormányon” az alap felállás – lehetővé téve, hogy a pilóta csak a vezetésre koncentráljon.

Ennek érdekében a versenyoveráll is az autó és a pilóta közötti tökéletes összhang jegyében készült el. Az overáll kézfej- és karrészeit világító szálakkal egészítették ki, amelyek – ha a vezető mindkét keze a kormányon van – pulzáló fényjelzésekkel informálják a pilótát, például az optimális sebességváltás idejéről. A fényjelzések a kormányoszlopról indulnak, átfutnak a pilóta overállján, majd a sisak plexilemezén végződnek.

A szénszálból készült kagylóüléseket a pilóta, illetve a navigátor/utas testfelépítése szerint formálták meg a készítők, az ülések így bármely vezetési szituációban maximális tartást biztosítanak. A kivételes eljárással megformált kagylóülésben ülve a pilóta valós idejű, interaktív kapcsolatba kerül a versenyautóval, érezve annak minden mozzanatát és reakcióját, ezáltal gyorsabb és pontosabb irányításra képes. Az ülések mögött egy hátrafelé emelkedő, szénszálból megformált szerkezeti elem található, amely fokozza a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány torziós merevségét. A fehér bélésű kagylóülések mintázata a pilóta versenyoverálljának rajzolatát idézi, a hatpontos biztonsági övek pedig a BMW Motorsport legendás színeit hirdetik.

Könnyűszerkezetes járműépítés technológiai finomhangolással

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terében a vezető ülése körüli összes felületet a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a jármű versenyautós karaktere ihlette. A belső tér szokatlanul minimalista kialakításának alapját a tetőszerkezetbe és az oldalsó részekbe integrált egybefüggő bukócső adta. A kabin összes alkotórésze létfontosságú, kivétel nélkül mindegyik elem szerkezeti vagy vezetéssel kapcsolatos funkciót szolgál. Miközben a belső tér nagy része szénszálból készült, az első szélvédő és a kormányoszlop között egy nemes anyagokkal kezelt fa elem húzódik keresztben, egyfajta „műszerfalként”, tisztán szerkezeti elemként.

A kizárólag a leglényegesebb alkotóelemekre összpontosító könnyűszerkezetes járműépítés alapelve a kormányoszlopon is visszaköszön, amely a versenyautó és a pilóta közötti folyamatos, interaktív kapcsolati elemként a jármű működtetését szolgáló összes kapcsolónak és funkciónak otthont ad. Az egyetlen „kényelmi” funkció a kormányoszlop két oldalára helyezett szellőzőrostély, amely friss levegőt biztosít a pilóta számára. A vezetéssel kapcsolatos másodlagos információkat egy apró kijelző jeleníti meg a kormányoszlopon, így a köridőket, az abszolút futamidőt és igény szerint az autó versenypályán elfoglalt aktuális pozícióját is.

Az első ülések mögött, a kardánalagúton két sisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül egy-egy övvel rögzítenek. A belső tér hátsó részének merevítései közül az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak takaróelemei emelkednek ki.

Versenysport a legapróbb részletekben is: a karosszéria

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány külső kialakítása a versenysportok iránti elköteleződés kristálytiszta ábrázolása. A hosszan elnyújtott karosszériát jellegzetes légterelők, egy hatalmas hátsó légterelő szárny és erőtől duzzadó kerékjárati ívek övezik, amelyek az IMSA-versenyeken győzedelmeskedő eredeti BMW 3.0 CSL versenyautót idézik. A Hommage R tanulmány minden egyes részletét az 1975-ös elődről mintázták a tervezők, modern dizájnnyelvezeti megoldások és technológiai innovációk alkalmazásával. A tanulmány fényezése és mintái – a 25-ös rajtszámról nem is beszélve – kivétel nélkül a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ben elért rendkívüli sikersorozatának állítanak emléket.

Erő és sportosság: a front-rész

Az első lökhárító kialakítása és grafikai díszítése amellett, hogy nyomatékosítja a kerékjárati íveket, a tanulmány szélességét és erőteljes megjelenését hangsúlyozza. A front-rész középpontjában a jellegzetes, vese alakú BMW-hűtőrács megnövelt változata áll, amely az egykori BMW modellek függőleges kialakítású hűtőrácsaira utal. A karakteres, „négyszemű” fényszórók – a BMW legfrissebb, hatszög alakú fénydizájnjával – a modell front-részének sportos benyomását nyomatékosítják. A lézer fényszóró és a LED-technológia kettőse vékony fényszóró-kialakítást tesz lehetővé, a keskeny kontúrok pedig a márka modelljeit jellemző, szigorú „tekintetet” kölcsönöznek a tanulmánynak. A fényszórók belsejében stílusos kék „X” motívumok kötik össze az egyes világítás-funkciókat, miközben az „X” alak az egykori hosszú távú versenyeken alkalmazott fényszóró-maszkolásra utal.

A front-rész leglaposabb alkotóeleme a szénszálból készült, fekete alapon a BMW Motorsport színeit viselő első koptató, amely szinte súrolja az aszfaltot. A koptató a vese alakú hűtőráccsal együtt a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány motorterében dolgozó erőforrás teljesítményét hirdeti. Oldalról nézve a koptató és a hűtőrács kettőse a legendás „cápaorr” motívumot láttatja, amely már 1975-ben is elcsavarta a fejeket és gondoskodott róla, hogy a BMW modelljei minden szituációban könnyedén felismerhetőek legyenek.

Sportos sziluett, egy csipetnyi eleganciával: oldalnézetből

A hosszú tengelytáv és a stílusosan ívelt motorháztető elegánsan nyújtja el a Hommage R tanulmány sportos sziluettjét, amelyet az autó oldalán végighúzódó motívumok csak még tovább fokoznak. A tanulmány extravagáns kiegészítői a kéttónusú, matt arany és fekete színben pompázó, 21 col méretű könnyűfém keréktárcsák.

Erőtől duzzadó kiállás: a hátsó rész

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány hátsó részének izmos kialakítása a jubileumi modell legmasszívabb részlete. A hatalmas hátsó légterelő szárny és a szénszálból előállított dupla diffúzor egysége félreértelmezhetetlen utalás a versenysportos teljesítményre, miközben jelentősen csökkenti a modell légellenállási együtthatóját. A hátsó rész kétségkívül legjellegzetesebb eleme az egyedülálló fénydizájn, amely egy, a hátsó légterelő szárny élén végigfutó vékony LED-csíkkal köti össze a két fényszórót, egyszerre sportos és elegáns keretbe foglalva az autó farrészét.

Felülnézetből ugyancsak dinamikus látványt nyújt a BMW 3.0 CSL Hommage R koncepció. A motorháztető a hűtőrácstól az első fényszórók irányába széles „V” alakot formáz, amely az egykori BMW kupék karakteres kialakításának állít emléket. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.19
A Tatabányai Járási Ügyészség vádiratot nyújtott be az autót ittasan vezető nővel, és az abban....
2025.01.19
Ha simán be tudsz állni a legszűkebb parkolóhelyre is, az nagy előny, csak előtte találni kell egy....
2025.01.19
Hétfőn, kedden és szerdán okozhatnak fennakadást a közlekedésben - tudatta a Honvédelmi....
2025.01.19
Az autógyártók modellpalettájára 2025-től bevezetett szén-dioxid-kibocsátási határértékek....
2025.01.19
Ez több, mint egyszerű statisztika?   ..
2025.01.18
Térfigyelőkamerák segítségével találták meg azt az autóst, aki Kiskunhalason őrült módjára....
2025.01.18
Vezetőcserék és jelentős szponzorváltások jelzik az idei Forma 1-es szezont. ..
2025.01.18
Még pénteken kigyulladt egy fűtőmozdony Budapesten a Keleti pályaudvaron, erről árult el most újabb....
2025.01.18
Az egyik esetnél két ember szorult a roncsba. ..
2025.01.18
Vasárnap, este 8-tól, a Hungaroringen veszi kezdetét a 2025-ös Virtuális Kamion Európa Bajnokság.....