Forma 1
Az idei Forma 1-es szezonban új matricák kerülnek az autókra, más mezekbe öltöznek a pilóták, mindezzel is demonstrálva a dollármilliárdokkal beszálló új szponzorokat. Pedig egykor nem annyira a céges hirdetés, mint a nemzeti hovatartozás határozta meg a versenyautók színét: az angoloknál a zöld, a franciáknál a kék, az olaszoknál a piros, a németeknél a fehér, majd az ezüst szín dominált. Egy kis német közjáték miatt később a japán versenyautók rajtoltak fehéren.
Hogy miért váltott az Auto Union és a Mercedes versenyautók színe? A németek fehérről ezüstre váltásának magyarázata a szabályok változása: a II. világháború előtti futamokon még maximális tömeget írtak elő, ám a Mercedes 1934-es versenyautója túl nehéznek találtatott a gépátvételen, ezért könnyíteni kellett. Miután kevésnek bizonyult néhány nélkülözhető idom, alkatrész eltávolítása, már majdnem feladták a kilókkal vívott versenyt, ám ekkor jött a zseniális felismerés: a festéknek is van tömege, tehát meg kell tőle szabadulni.
Egész éjszaka kaparták az alumínium karosszériát, a radikális diétának köszönhetően reggelre másfél kilóval fogyott és így már rajthoz állhatott az alumínium nyersanyagtól fémesen csillogó, és persze a szabályoknak megfelelő 750 kilós autó. Ezt a hagyományt később is folytatja a német cég, bár a különböző reklámok miatt jelentősen csökkent az ezüst felület.
Az autógyártók egyre kevesebb pénzzel szálltak be, ezért más források után kellett nézni, az új szponzorok megjelenése alaposan megváltoztatta a versenyautók fényezését. Először csak kisebb matricák, aztán az egész karosszériát betöltő kreatív kompozíciók terjedtek el. Így került 1968-ban szolid dohányleveles matrica a piros-fehér fényezésű Gold Leaf Lotusra, mely korábban hagyományosan zöld fényezésű volt.
A hetvenes évek elején ennél is radikálisabban változott a brit márka megjelenése, mert Emerson Fittipaldi már feketére fényezett és arany betűs John Player Special díszítésű Lotusszal versenyzett. A Forma 1-et megmentő dohányreklámok betiltása után a Camel, a Marlboro és a Rothmans kivonulása alaposan megváltozott az autók megjelenése, de továbbra is a főszponzor dominál a színváltozásban és a megjelenésben.
Napjainkban főleg olajcégek, járműipari beszállítók, abroncsgyártók, járműipari beszállítók, számítástechnikai és divatcégek, logisztikai vállalatok, légitársaságok, szerencsejátékok, dominálnak a karosszériákon, valamint a pályák mellett.
Az idei szezon leglátványosabb változása a rajtlámpák mellett is megjelenő, és a 24 órás Le Mans futamot is évtizedeken át támogató Rolex helyett a Forma 1-es pályákon már TAG Heuer óra mutatja majd az időt.
2013 óta az idei szezonig partner Rolex évente körülbelül 50 millió dollárt fektetett be a Forma 1-be, de a cég szerin t „A dolgok megváltoztak, mert amióta a Liberty Media 2017-ben felvásárolta a sportágat, az F1 iránti érdeklődés növekszik, ez a vonzerő mára eltávolodott a Rolex stratégiájától. Az egyre fiatalabb közönség közösségi hálókon való erőteljes megjelenésnek köszönhetően az F1 egyre kevésbé vonzza ezeket a demográfiai csoportokat, valamint a Rolexhez hasonló hagyományos ügyfélprofilt. Ezért a Rolex most inkább olyan eseményekhez csatlakozik, amelyek egy érettebb, potenciálisan jövőbeli ügyfelekből álló közönséget céloznak meg. A svájci márka úgy döntött, hogy olyan közönségre összpontosít, amely óráit hordandó álomtárgynak tekinti, nem pedig a tömegek által nagyra értékelt befektetési termékeknek. Noha a Rolex távozása az F1-ből meglepetés lehet, ez nem jelent igazi veszteséget a márkának, mivel más hosszú távú elképzelései vannak.”
A kivonuló Rolex a megváltozott összetételű célközönségre utalt azzal is, hogy az Ecclestone korszakban az F1 rajongói bázisa döntően európai és tehetősebb 37-38 éves férfiakat jelentett, mára a globálisan 750 milliós követőtábor harmada 35 év alatti, és immár 42 százaléka nő.
A 2025-ös Forma 1-es szezon nagy visszatérője szerint a mérföldkőnek számító esemény a TAG Heuer óramárka reneszánszáról tanúskodik, nem mellékesen az LVMH cégcsoporthoz tartozik az idei pezsgőbeszállító, mint arról beszámoltunk ebben a cikkünkben.
Röviden: a 2025-ös szezonban a Ferrari Trento helyett a Forma-1 visszatért korábbi pezsgőszállító partneréhez és az LVMH céggel tíz évre szóló kötött egymilliárd dolláros (kb. 412 milliárd forint) szerződés értelmében megint a Moët & Chandon termékeit locsolhatják a dobogósok. A francia márka korábban 1966-tól 1999-ig, majd 2020-ban töltötte be ezt a szerepet.
Eljárt az idő egy másik szerződés fölött is: a 2013-tól F1-es partner Rolex helyett a TAG Heuer lett az F1 hivatalos időmérője. Ezzel a cég évtizednyi kihagyás után tér vissza a ringre, bár több autón, például Joe Verstappen Red Bullján eddig is szerepelt matricája.
1969-ben a TAG Heuer volt az első luxusmárka, amely F1-es autókon helyezte el logóját, 1971-ben pedig első csapatszponzorként 239 győzelemmel, 613 dobogós helyezéssel és 15 pilóta világbajnoki címmel az autósport meghatározó szereplője volt.
A TAG Heuer visszatérése jelzi a motorsport iránti régóta fennálló elkötelezettséget. Az autósporttal együttműködő és a Forma 1-be is dollármilliárdokkal beszálló luxusmárka tulajdonosa az LVMH, melynek portfóliójába a következők tartoznak még: Dom Perignon, Moët & Chandon, Christian Dior, Givenchy, Marc Jacobs,Bulgari, Hublot, Tiffany, Belmond.
A pilóták, a szerelők és a csapattagok évente új ruhát kapnak, ezek mindig demonstrálják a szponzorokat, idén is lesznek overallcserék. Miután Lewis Hamilton a Ferrarihoz távozott, várhatóan viszi magával a korábban is ferraris Tommy Hilfiger márkát.
Az AMG-Mercedes csapat is levetkőzi a Puma szerelést: a ruhacsere keretében már meg is állapodott a német Adidasszal. A több évre szóló 30 millió dollárról szóló szerződés értelmében a csapattagok speciális ruhadarabokat kapnak és a már februárban megjelennek a sportboltokban a nagyközönség által elérhető AMG-Mercedes termékek.
Jó hír, hogy mostanság valamennyi csapat trikóját és dzsekijét akár tizedáron is meg lehet venni, igaz ezek a kifutott modellek, vagyis tavalyi egyenruhák.
Legújabb belépő egy bank, mely a legrégebbi versenycsapattal kötött többéves partneri szerződést, melyet az UniCredit és a Scuderia Ferrari HP közös rendezvényt tervez 2025 márciusában Milánóban, ahol természetesen megjelenik új pilótájuk, Lewis Hamilton és Charles Leclerc.
Fotók: FIA, TAG Heuer, Ferrari Trento, Ferrari, Mercedes, LSB
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!