repülésbiztonság
Amikor viharriasztás van, Németországban is gyakran törlik a járatokat. De ez nem mindig van így: a heves viharok ellenére a repülőgépek gyakran tovább repülnek. Hogy lehetséges? Egy szakértő elmagyarázta a TRAVELBOOK-nak, hogy a viharok ellenére miért tudnak fel- és leszállni a repülőgépek, mikor válik veszélyessé és milyen hatalma van a kapitánynak.
A Travelbook cikke. Képernyőfotó. A képre kattintva a londoni repülőtéren leszálló gépekeket nézhet.
Amikor kint nagyon viharos idő van, és a hatóságok még azt is tanácsolják, hogy maradjanak otthon, a repülőgépek gyakran még mindig felszállnak. De miért? Mennyire veszélyes viharban repülni? És melyek azok a tényezők, amelyek meghatározzák, hogy egy járatot törölni kell-e? – kérdezte a TRAVELBOOK Heinrich Grossbongardt repülési szakértőt.
A viharban való repülés legnagyobb veszélye
„A legnagyobb veszélyt az oldalszél jelenti” – mondja Grossbongardt. Az oldalszél leszálláskor különösen veszélyes, mivel egy repülőgép ekkor 250 km/h körüli sebességgel ér el. "Ha ekkor erős, mondjuk 80 km/h-s oldalszél fúj, akkor óriási erők hatnak az alvázra."
Általában azonban minden repülőgépet úgy építenek, hogy akár 80 km/órás oldalszélnek is ellenálljon. "Ez minden gép jóváhagyásának alapvető kritériuma – ezt általában üres géppel tesztelik egy Izlandra tartó járaton, mivel ott mindig erős szél van."
Általánosságban elmondható, hogy az európai repülőtereken a legtöbb kifutópálya kelet-nyugati irányban épült. Az ok: Grossbongardt szerint a szél általában nyugatról fúj, és a repülőgépeknek ideális esetben mindig széllel szemben kell felszállniuk és leszállniuk. Ha a széllel fel- vagy leszállnának, sokkal nagyobb tolóerejük lenne, ami lényegesen hosszabb kifutópályákat igényelne.
Egyes repülőtereken még oldalszél kifutópályák is találhatók, amelyeket észak-déli irányban építenek, hogy optimálisan fel lehessen készülni a keresztszélre, de ehhez lényegesen nagyobb teret kell biztosítani egy repülőtéren. Ráadásul Grossbongardt szerint csak néhány nap van az évben, amikor valóban megtérülnének.
Nyitókép: Facebook