repülésbiztonság

Repülhetnek a repülőgépek viharban?

2022.02.19.

A repülőgépeket úgy építették, hogy ellenálljanak a szélsőséges szélviszonyoknak – írja a Travelbook.

Amikor viharriasztás van, Németországban is gyakran törlik a járatokat. De ez nem mindig van így: a heves viharok ellenére a repülőgépek gyakran tovább repülnek. Hogy lehetséges? Egy szakértő elmagyarázta a TRAVELBOOK-nak, hogy a viharok ellenére miért tudnak fel- és leszállni a repülőgépek, mikor válik veszélyessé és milyen hatalma van a kapitánynak.

A Travelbook cikke. Képernyőfotó. A képre kattintva a londoni repülőtéren leszálló gépekeket nézhet.

Amikor kint nagyon viharos idő van, és a hatóságok még azt is tanácsolják, hogy maradjanak otthon, a repülőgépek gyakran még mindig felszállnak. De miért? Mennyire veszélyes viharban repülni? És melyek azok a tényezők, amelyek meghatározzák, hogy egy járatot törölni kell-e? – kérdezte a TRAVELBOOK Heinrich Grossbongardt repülési szakértőt.

A viharban való repülés legnagyobb veszélye

„A legnagyobb veszélyt az oldalszél jelenti” – mondja Grossbongardt. Az oldalszél leszálláskor különösen veszélyes, mivel egy repülőgép ekkor 250 km/h körüli sebességgel ér el. "Ha ekkor erős, mondjuk 80 km/h-s oldalszél fúj, akkor óriási erők hatnak az alvázra."

Általában azonban minden repülőgépet úgy építenek, hogy akár 80 km/órás oldalszélnek is ellenálljon. "Ez minden gép jóváhagyásának alapvető kritériuma – ezt általában üres géppel tesztelik egy Izlandra tartó járaton, mivel ott mindig erős szél van."

Általánosságban elmondható, hogy az európai repülőtereken a legtöbb kifutópálya kelet-nyugati irányban épült. Az ok: Grossbongardt szerint a szél általában nyugatról fúj, és a repülőgépeknek ideális esetben mindig széllel szemben kell felszállniuk és leszállniuk. Ha a széllel fel- vagy leszállnának, sokkal nagyobb tolóerejük lenne, ami lényegesen hosszabb kifutópályákat igényelne.

Egyes repülőtereken még oldalszél kifutópályák is találhatók, amelyeket észak-déli irányban építenek, hogy optimálisan fel lehessen készülni a keresztszélre, de ehhez lényegesen nagyobb teret kell biztosítani egy repülőtéren. Ráadásul Grossbongardt szerint csak néhány nap van az évben, amikor valóban megtérülnének.

Nyitókép: Facebook

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.14
Az elektromos mobilitás folyamatos térnyerésével a nagyfeszültségű akkumulátorok....
2025.01.14
Minden korábbinál több autópálya-matricát vásároltak a közlekedők a tavalyi évre – tudatta a....
2025.01.14
A világ egyik legjelentősebb autóipari beszállítója, a hazánkban is termelő ZF, a digitális....
2025.01.14
A BMW Group 2024-ben is növekedési pályán maradt, 13,5 százalékos abszolút növekedést elérve,....
2025.01.14
A Volvo Cars új globális értékesítési rekordot állított fel azzal, hogy a vállalat 2024-ben 763 389....
2025.01.14
Egymást érik a karambolok az M0-son. ..
2025.01.14
Még Luca de Meo szerint sem racionális döntés rengeteg pénzt fektetni az A110 EV-be, de szükséges a....
2025.01.13
Juttassuk szóhoz a gyengébb nemhez tartozó oldalkocsis utast.   ..
2025.01.13
Csaknem kilencszáz új munkahelyet teremt a Xinzhi kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd....
2025.01.13
Messze nem csak autógyártással foglalkozik a Toyota. Most éppen városfejlesztésbe kezdtek. ..