akkor és most

Régen minden jobb volt!

2023.06.25.

Ja, nem.

Mikor volt jobb autózni, vagy az autózás világával foglalkozni? Régebben, vagy most? Mi változott, eltűnt-e a szenvedély?

(Borítókép forrása: Fortepan / UVATERV 1977., Merkúr telep Debrencen)

Csak nosztalgia, vagy régebben tényleg hőskorát élte az autóipar?

Boomer vagyok. 42 évesen, úgy, hogy az autós szakmában dolgozom tíz körömmel kell kapaszkodnom, hogy lépést tartsak a járműipar fejlődésével, az új gyártók piacra lépésével, a modellekkel, az elérhető extrákkal, hajtásláncokkal és ki tudja, még mivel. Azt hiszem ez a világ gyorsabban változik, mint valaha.

Ülésfűtés és -szellőztetés egy Bentley Bentayga-ban

A hazai nagy átlag autós sokszor még egy ülésfűtést is felesleges luxusnak ítél, a vezetői asszisztensrendszerekről pedig az a többségi vélemény, hogy azokat a bénáknak találták fel, akik képtelen rendesen vezetni.

Még az automataváltó is csak nagyon lassan tudott teret hódítani magának idehaza, mert arról is volt a vélekedés, hogy ez egy Amerikából érkezett csökevény, ahol szintén nem tudnak vezetni az emberek.

Bezzeg a mi időnkben!

Bármely területére is nézünk a járművek fejlődésének, mindig lesznek hangok, akik méltatlankodnak és rég letűnt modellekkel és szokásokkal példálóznak. Vegyük rögtön a téli gumi – nyári gumi kérdést. Nincs olyan abroncsteszt, amelynek a bejegyzése alatt ne akadnánk bele nagyon gyorsan egy olyan hozzászólásba, hogy bezzeg a mi időnkben nem volt téli-nyári gumiváltás, mégis mindenhová eljutottunk.

Ladák egy szervizben (Forrás: Fortepan / Bojár Sándor; 1982.)

Aztán a másik sarkalatos pont a gyerekülés használata. Ez a pár évtizede már itthon is kötelező kiegészítő is elég megosztó, hiszen annak idején csak bepattantunk a Zsiguli hátsó ülésére, ahol még biztonsági öv sem volt, azt’ mégis itt vagyunk.

De beszélhetünk a technológia oldaláról is. Mert a régi dízelek még mindennel elmentek, aminek valami köze volt az olajhoz, ráadásul egy W123 200D a világból is kiment, nem kellett szívósort cserélni, meg részecskeszűrővel bajlódni.

Vezetői segédrendszerek? Mi még megtanultunk belenézni a tükörbe, vagy ellenőrizni a holtteret, ezek csak felesleges kütyük egy autóban, ami drágábbá teszi, mind a vásárlást, mind pedig a javítást.

De mi történik valójában?

Maradjunk az előző sorrendnél! Az automataváltó: az igazság a közvélekedéssel szemben az, hogy az automataváltós autók már régen nem fogyasztanak többet, mint a kéziváltós kocsik. A duplakuplungos váltók megjelenésével pedig most már az is nagy tévedésben van, aki azt mondja, hogy ő gyorsabban vált, mint a gép. Ráadásul veszettük kényelmes is…

A Hyundai i30 Fastback DCT váltójának előválasztó karja, meg ülésfűtés, megkormányfűtés, start-stop stb, egy tulajdonképpeni kisautóban

A gumikérdés: bár Magyarországon egyre enyhébbnek tűnnek a telek és havat sem nagyon látunk ezekben a hónapokban, a téli abroncsok használatának létjogosultságához nem is férhet kétség. Gondoljuk csak át! Azokról a szerencsésekről, akiknek éppen abban az egy kritikus pillanatban volt némi többlet tapadásuk, amikor szükség volt rá, és így megúsztak egy balesetet, nincs statisztikánk.

Mint ahogyan azokról a gyerekekről sem, akiket a megfelelően rögzített gyermekülés védett meg egy komolyabb sérüléstől, vagy nagyobb korban a hátsó biztonsági övek gondoskodtak róla, hogy ütközéskor ne repüljenek az utastér elejébe, vagy éppen a szélvédőn át ki a kocsiból.

A motortól sem azt várjuk már mint 30 éve. Istenítjük a régi autók erőforrásait, például az említett Mercedes-ek dízelmotorjait, de azt már nem vesszük figyelembe, hogy napjaink korszerű erőforrásai azonos hengerűrtartalom mellett legalább kétszer olyan erősek, károsanyag kibocsátásuk pedig töredéke az elavult motorokénak.

Ez a korszerű 1,5 dízelmotor 85 kW-os, a W123 200D 44 kW-os és 2 literes

A napjainkban is zajló technológiai forradalom pedig olyan változásokat hozott el a járműipar számára, amiről tulajdonképpen csak ski fi történetekben hallottunk. Bár az önvezetés talán nem abban az ütemben fejlődik, mint amire sokan számítottak, tény, hogy technológiailag már megvalósult a dolog és a legújabb fejlesztések az összes forgalmi szituáció 80-90%-át már biztonsággal tudják kezelni. Más kérdés, hogy a fennmaradó 10-20% még mindig sok kockázatot hordoz, éppen ezért nem elérhető a járművekben.

Azonban, aki próbált már akár csak egy 2-es szintű önvezetésre képes autót az tudja, hogy már ez is rengeteg terhet le tud venni az ember válláról, nem beszélve a ráfutásos balesetek elkerülésének, vagy kimeneteli súlyosságának csökkentéséről.

Egyéb vívmányok

Érdemes megszívlelni például a világítástechnika vívmányait is. A nosztalgiával emlegetett 80-as, 90-es évek járművei legfeljebb egy xenon technológiát tudnak felmutatni a korszerű LED-alapú világításokkal szemben. Emlékezzünk csak egy KGST piacos autó világítás minőségére, de a mai technológia mellett a békekorszak nyugati autói is csak megmosolyogtató teljesítményt nyújtottak a mai, adaptív, bármilyen vetítésképet létrehozni képes, több millió kis tükörből álló fényforrásokkal összehasonlítva.

A lassan kifutó Arteon LED fényszórója

A holttér-felügyeleti rendszerek, az adaptív sebességszabályzás, a légzsákrendszerek és egyéb biztonságtechnikai berendezések, mind-mind segítettek abban, hogy ma biztonságosabban autózhassunk.

És akkor még nem beszéltünk az autókba beköltöző számítógépekről, legyen szó navigációról, vagy okostelefon integrációról. Hiszen, ha mindent visszasírunk, akkor azt is emlegessük fel, amikor Európa útjain kiterített térképeken kerestük a saját pozíciónkat, vagy éppen a célt.

Ne felejtsük el felemlegetni, hogy nem azt a zenét hallgattuk, amit egy mesterséges intelligencia a mi ízlésünk szerint válogatott össze, hanem a recsegős Videotonon próbáltuk elkapni a Petőfi Rádió kívánságműsorát, vagy legfeljebb a másolt kazettákat nyúztuk a magnóval egész úton.

Aki lemarad, az kimarad

Nem szabad tehát egyoldalúan csak a szépre emlékezni akkor sem, ha autókról van szó. Az egyéni mobilitás e területén olyan gyökeres változások mentek végbe az elmúlt 15-20 évben (és tartanak ma is), amelyek alapjaiban változtatták meg az autózás minőségét és biztonságát.

Éljünk tehát ezekkel a lehetőségekkel és mielőtt elítéljük a fejlesztéseket, ismerjük meg azok lényegét és jelentőségét.

Ennek egyik legjobb módja az Autószektor Facebook oldalának követése!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....