Oroszország elleni gazdasági szankciók
Megkezdődött az állami jóváhagyású autócsempészés Oroszországba. Az oroszországi autóhirdetések között egyre gyakrabban találkozni olyanokkal, amelyek a szankciós listán szereplő autókat ajánlanak megvételre. Ezek a járművek a márkatulajdonos engedélye nélkül kerülnek forgalomba Oroszországban.
2022-ben szinte leállt számos autómárka hivatalos csatornákon történő importja. Az orosz kormány azonban jóváhagyott egy párhuzamos import-rendszert, amelyet a kereskedők most kezdtek el aktívan használni.
Az Orosz Föderációban az Ukrajna ellen indított háború nyomán új fogalom került a köztudatba. Ez az államilag jóváhagyott úgynevezett „másodlagos import”.
Ez azt jelenti: a szankciós listán szereplő gépkocsik behozatali tilalmát úgy játsszák ki az oroszok, hogy magánszemélyek – a forgalmazók és a jogtulajdonos márkák engedélye nélkül - gyakorlatilag becsempészik az autókat Oroszországba. Az illegális autókereskedelmet és forgalmazást nemhogy szankcionálná Putyin kormánya, hanem kifejezetten támogatja. Ezzel is enyhíteni próbálják az autópiacon kialakult hatalmas készlethiányt.
A párhuzamos import rendszere egyre nagyobb lendületet vesz. Olyan abszurd helyzetek is kialakulnak, hogy már nem csupán a kivonult márkák ismert gépkocsijai érkeznek Oroszországba, hanem olyan modellek is, melyek korábban nem jelentek meg az orosz autópiacon.
Jó példa erre az a cseh cseh Skoda Scala, amelyet Tyumenben árusítanak. Igaz, méregdrágán: az árcédulán 2,5 millió rubel (kb. 16,5 millió forint) szerepel.
További "újdonság" az orosz piacon a Hyundai i30 vagy a japán Mitsubishi Attrage szedán lebutított változata. Ez utóbbit már 1,5 millió rubelért el lehet vinni.
Anélkül persze, hogy a Hyundai vagy a Mitsubishi tudna róla.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!