Autótörténelem
Az úttörő, biztonságos kompakt osztályú modell, amelynek dizájnja ma is ikonikusnak számít.
Ezzel a modellel a Volvo a globálisan sikeres nagyszériás gyártók közé is bejutott. Az áramvonalas kialakítású, az akkori legmodernebb biztonsági technológiával felszerelt Volvo PV444-et megfizethető tömeggyártású modellként fejlesztették ki, és már a kezdetektől fogva felülmúlta az eladási várakozásokat.
A számok
Míg a Volvo korábbi modelljeiből legfeljebb 2.000 darabot gyártott, addig a kompakt, de technikailag fejlett Volvo PV444-ből 1958-ig összesen 195.959 darabot gyártottak és adtak el. A továbbfejlesztett Volvo PV544 és a Volvo Duett PV445 és P210 kombi változatokkal együtt, amelyek szintén népszerűek voltak a családok és a szabadidő-rajongók körében, ez a szám 1969-re meghaladta az 540.000 darabot.
Mérföldkő: A Volvo PV444 a Volvot sikeres nagyszériás gyártóvá tette.
Ennek a modellnek az ára, amelyet lenyűgöző méretei ellenére az első Volvo "kisautóként" pozicionáltak, 4800 svéd korona volt, ami még az akkori viszonyok között is meglehetősen kedvezőnek számított. Mivel azonban a nyersanyag- és anyaghiány a háború befejezése után is fennállt, a beszerzési ár 1947 elejére 6 050 koronára emelkedett. Azonban az első PV444 előrendelői az eredeti áron kapták meg a járművet.
A biztonság
A PV444 értékesítési sikere a járműbiztonságban betöltött úttörő szerepének is köszönhető. Különösen a hárompontos biztonsági öv, mint szabadalmaztatott életmentő eszköz kifejlesztése kezdődött a Volvo PV444-ben. Már 1956-ban a Volvo PV444 kézikönyve bemutatta az utólagosan felszerelhető biztonsági öveket, amelyeket az első ülésekhez rögzítettek, és tartozékként lehetett megvásárolni. Az igazán fontos lépések azonban a Volvo PV444-ben a szilárdan rögzített kétpontos biztonsági övek, végül pedig a továbbfejlesztett Volvo PV544-ben az 1959-es modellévtől a hárompontos biztonsági övek voltak.
Az eladási eredmények
A globális exportsiker kezdetét az avantgárd aerodinamikai kialakítás jelentette. A kezdetben kizárólag feketére festett Volvo még nemzetközi díjakat is nyert, például a Concours d'Elegance-ot.
Amikor 1950-ben végre minden anyaghiányt legyőztek, az immár nagy sorozatban gyártásba kerülő modell először katapultálta a prémiummárkát a svéd újautó-regisztrációs statisztikák első helyére; nem sokkal később pedig az amerikaiak "minden idők legfontosabb importált autójaként" ünnepelték a Volvo PV444-et. Ehhez hozzájárult, hogy a Volvo PV444, amely számos raliversenyt nyert, és amelyet "családi sportautóként" reklámoztak, 1955-től 63 kW-os (85 lóerős) sportmotorral is elérhető volt. Egy nagy teljesítményű autó, amely a rekordhajtásokban éppoly meggyőző volt, mint a hatékonyság művészeként, hiszen a 6,7 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás szenzációsan alacsonynak számított.
A Volvo PV444 szolgáltatta az alapot a valamivel később épített kombihoz.
A Volvo PV444 azonban nemcsak "púposként" volt bestseller, hanem az 1953-ban bemutatott Volvo PV445 Duett kombi karosszériával is kultikus státuszt szerzett. A két modell 1958-ban és 1960-ban a Volvo PV544 és a Volvo Duett P210 néven gyengéd modernizáláson esett át. A modellt 1968-ban megszüntették, bár Duett néven 1969-ig még gyártották.
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta.