Autótörténelem

A púpos Volvo PV444

2022.12.02.

Az új ferdehátú limuzin, amelyet a szaksajtó akkoriban a "világ legbiztonságosabb autójaként" ünnepelt, már megrendelhető volt, amikor 1944-ben, a háborús időkben debütált, de valójában a Volvo PV444, amelyet rajongói szeretettel csak Púposnak neveztek, mindenekelőtt az európai autóipar háború utáni korszakba való kilépését jelképezi.

Az úttörő, biztonságos kompakt osztályú modell, amelynek dizájnja ma is ikonikusnak számít.

Ezzel a modellel a Volvo a globálisan sikeres nagyszériás gyártók közé is bejutott. Az áramvonalas kialakítású, az akkori legmodernebb biztonsági technológiával felszerelt Volvo PV444-et megfizethető tömeggyártású modellként fejlesztették ki, és már a kezdetektől fogva felülmúlta az eladási várakozásokat.

A számok

Míg a Volvo korábbi modelljeiből legfeljebb 2.000 darabot gyártott, addig a kompakt, de technikailag fejlett Volvo PV444-ből 1958-ig összesen 195.959 darabot gyártottak és adtak el. A továbbfejlesztett Volvo PV544 és a Volvo Duett PV445 és P210 kombi változatokkal együtt, amelyek szintén népszerűek voltak a családok és a szabadidő-rajongók körében, ez a szám 1969-re meghaladta az 540.000 darabot.

Mérföldkő: A Volvo PV444 a Volvot sikeres nagyszériás gyártóvá tette.

Ennek a modellnek az ára, amelyet lenyűgöző méretei ellenére az első Volvo "kisautóként" pozicionáltak, 4800 svéd korona volt, ami még az akkori viszonyok között is meglehetősen kedvezőnek számított. Mivel azonban a nyersanyag- és anyaghiány a háború befejezése után is fennállt, a beszerzési ár 1947 elejére 6 050 koronára emelkedett. Azonban az első PV444 előrendelői az eredeti áron kapták meg a járművet.

A biztonság

A PV444 értékesítési sikere a járműbiztonságban betöltött úttörő szerepének is köszönhető. Különösen a hárompontos biztonsági öv, mint szabadalmaztatott életmentő eszköz kifejlesztése kezdődött a Volvo PV444-ben. Már 1956-ban a Volvo PV444 kézikönyve bemutatta az utólagosan felszerelhető biztonsági öveket, amelyeket az első ülésekhez rögzítettek, és tartozékként lehetett megvásárolni. Az igazán fontos lépések azonban a Volvo PV444-ben a szilárdan rögzített kétpontos biztonsági övek, végül pedig a továbbfejlesztett Volvo PV544-ben az 1959-es modellévtől a hárompontos biztonsági övek voltak.

Az eladási eredmények

A globális exportsiker kezdetét az avantgárd aerodinamikai kialakítás jelentette. A kezdetben kizárólag feketére festett Volvo még nemzetközi díjakat is nyert, például a Concours d'Elegance-ot.

Amikor 1950-ben végre minden anyaghiányt legyőztek, az immár nagy sorozatban gyártásba kerülő modell először katapultálta a prémiummárkát a svéd újautó-regisztrációs statisztikák első helyére; nem sokkal később pedig az amerikaiak "minden idők legfontosabb importált autójaként" ünnepelték a Volvo PV444-et. Ehhez hozzájárult, hogy a Volvo PV444, amely számos raliversenyt nyert, és amelyet "családi sportautóként" reklámoztak, 1955-től 63 kW-os (85 lóerős) sportmotorral is elérhető volt. Egy nagy teljesítményű autó, amely a rekordhajtásokban éppoly meggyőző volt, mint a hatékonyság művészeként, hiszen a 6,7 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás szenzációsan alacsonynak számított.

A Volvo PV444 szolgáltatta az alapot a valamivel később épített kombihoz.

A Volvo PV444 azonban nemcsak "púposként" volt bestseller, hanem az 1953-ban bemutatott Volvo PV445 Duett kombi karosszériával is kultikus státuszt szerzett. A két modell 1958-ban és 1960-ban a Volvo PV544 és a Volvo Duett P210 néven gyengéd modernizáláson esett át. A modellt 1968-ban megszüntették, bár Duett néven 1969-ig még gyártották.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.29
Több olajat importált Németország 2022 első tíz hónapjában, mint egy évvel korábban, az....
2023.01.29
Az Inception első pillantásra a távoli jövő autójának tűnik. A koncepció azonban már most is....
2023.01.29
Hamisított adásvételi szerződésekre bukkant egy használtautó-kereskedő cégnél az adóhatóság,....
2023.01.29
Története legnagyobb forgalmát érte el tavaly a főként robogókat és motorkerékpárokat gyártó olasz....
2023.01.29
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nagyon nagy a baj! ..
2023.01.29
Egy az M3-as autópályán lerobbant tehergépkocsi mentését végző autómentő vezetőjét gázolta halálra....
2023.01.29
Itt a koriszezon, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjaiban megmutatjuk a legfontosabb....
2023.01.29
A dinamikus kupé japán belpiacos változata esett át egy enyhe ráncfelvarráson - a belső teret új....
2023.01.29
Sikeresen startolt a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Aerospace Team által....
2023.01.29
A Pirelli Elect, az e-járművek és plug-in hibridek technológiai csomagja mostantól a gumiabroncs-....