auteladások

A Porsche felülvizsgálja az EV-stratégiáját, de nem lesz könnyű

2024.11.06.

A német sportautómárka kénytelen felülvizsgálni elektromos járművek (EV) gyártásának stratégiáját, több belső égésű motorral is ellátott modell bevezetésének lehetőségeit fontolgatja, de a folyamat nem lesz könnyű.

A Porsche elsősorban a sztárautónak indult elektromos szedánja, a Taycan gyenge eladásai, illetve a belső égésű és hibrid autók iránti kereslet növekedése miatt kénytelen újragondolni a terveit. Annak a lehetőségét vizsgálja, hogy belsőégésű és hibrid hajtással lássa el olyan modelljeit, amelyeket eredetileg tisztán elektromos hajtásra terveztek. A nyugati szakportálok szerint azonban ehhez hatalmas erőfeszítésekre és rengeteg pénzre lesz szükség, már amennyiben az effajta átállás egyáltalán kivitelezhető.

Egyes, eredetileg elektromos járműveknek tervezett modelleket valószínűleg már túl késő „átpofozni” a fosszilis energiát használó hajtáslánc befogadására.

A következő generációs 718 Boxster és Cayman sportautók például teljesen elektromosak lesznek, és a következő hónapokban kerülnek piacra. Elképzelhető, hogy a Porsche „visszafordítja” őket, hogy belsőégésű motorokat is kapjanak, ahogyan például a Fiat tette az 500e-vel.  Azonban még ha zöld lámpát is adnának a vakmerő ötletnek, évekbe telne, mire egy utólagosan „átszerkesztett” modell életre kelne, amennyiben egyáltalán anyagilag megérné nekiveselkedni.

Egy másik modell, amelyet a Porsche elektromos autóként tervezett, az a 2028-ban megjelenő zászlóshajója, a K1 SUV lesz. Tekintettel a távoli határidőre, ezt a modellt talán könnyebb lenne adaptálni hibrid hajtáshoz.

Hogy mit hoz a jövő, egyelőre nem tudni, mindenesetre a Porsche kénytelen igazodni a vásárlói preferenciákhoz, márpedig a rajongói tábor szemlátomást makacsul ragaszkodik a hagyományos hajtásláncokhoz, nem hajlandó lemondani róla.

„Sok vásárló a prémium és luxus szegmensben a belsőégésű motoros autók felé tekint, ez egyértelmű tendencia” – mondta Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója. Utalt arra, hogy ami a villamosítást illeti, a vállalat nagyon rugalmas, a lipcsei üzemében például egy gyártósoron tudnak összeszerelni belső égésű motoros, plug-in hibrideket és elektromos autókat. Meschke szerint a kutatás-fejlesztést illetően is nagyobb rugalmasságot fog mutatni a Porsche.  „Új belső égésű motoros származékokat fogunk fejleszteni [az elektromos járműveinkből], hogy megfelelő választ adjunk az ügyfelek igényeire” - így Meschke.

A Porsche eredetileg azt tervezte, hogy az évtized végére kínálatának 80 százaléka elektromos autó lesz. Kezdetben nagy siker is volt a teljesen elektromos Taycan, a modell eladásai azonban az idei évben visszaestek dacára annak, hogy tavasszal bevezettek egy ráncfelvarrott változatot, amely hatótávja és teljesítménye is jelentősen nőtt.

A Taycan globális eladásai ötven százalékkal estek vissza az idei év első kilenc hónapjában, az Egyesült Államokban pedig 35 százalékos volt a csökkenés, ami csak részben fogható a modellváltásra. És az is sovány magyarázat, hogy egyes vásárlók átpártoltak az elektromos Macanhoz, amely globális eladásai  húszszázalékkal nőttek

Az év első kilenc hónapjában csak 14 042 Taycant értékesítettek, ez lett a márka legnépszerűtlenebb modellje, még az idősödő 718-as sorozatból is többet vásárolták. A Taycan belsőégésű testvére, a Panamera eladásai is húsz százalékkal estek, amit a vállalat ugyancsak a modellváltással és a kínai piaci helyzettel magyaráz. A Cayenne-ből azonban 21 százalékkal adtak el többet.

A carscoop autós portál elemzése szerint a globális kereslet csökkenése valóban leginkább a kínai értékesítések összeomlásával magyarázható. A kínai eladások drasztikus csökkenése azonban nemcsak a Porschét sújtja, hanem jóformán minden nyugati márkát, amely megvetette a lábát Távol-Keleten.

A Porsche globális eladásai január és szeptember között hétszázalékkal estek, Észak-Amerikában ötszázalékos volt csökkenés, Európában pedig egyszázalékos volt a növekedés. A kínai eladások azonban szabadesésben voltak, 29 százalékos volt a csökkenés.

Egészen a közelmúltig Kína volt a Porsche legnagyobb piaca, most pedig a harmadik az Egyesült Államok és Európa után, és tartani lehet attól, hogy hamarosan visszacsúszik a negyedik helyre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....
2025.12.14
Kellene egy jó 6-os! A mérleg: kettőből semmi, siralmas állapotok ..
2025.12.14
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kötelesség.  ..
2025.12.14
A teljesen elektromos gépkocsi több mint 700 km-es hatótávolsággal rendelkezik ..
2025.12.14
Elérte a Budapest Airport a tizenkilencmilliós utasforgalmat. Ez újabb rekordot jelent a 75 éves....
2025.12.14
A 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencián Szegeden szóba került egyebek mellett a BYD épülő....
2025.12.14
Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az....