auteladások
A Porsche elsősorban a sztárautónak indult elektromos szedánja, a Taycan gyenge eladásai, illetve a belső égésű és hibrid autók iránti kereslet növekedése miatt kénytelen újragondolni a terveit. Annak a lehetőségét vizsgálja, hogy belsőégésű és hibrid hajtással lássa el olyan modelljeit, amelyeket eredetileg tisztán elektromos hajtásra terveztek. A nyugati szakportálok szerint azonban ehhez hatalmas erőfeszítésekre és rengeteg pénzre lesz szükség, már amennyiben az effajta átállás egyáltalán kivitelezhető.
Egyes, eredetileg elektromos járműveknek tervezett modelleket valószínűleg már túl késő „átpofozni” a fosszilis energiát használó hajtáslánc befogadására.
A következő generációs 718 Boxster és Cayman sportautók például teljesen elektromosak lesznek, és a következő hónapokban kerülnek piacra. Elképzelhető, hogy a Porsche „visszafordítja” őket, hogy belsőégésű motorokat is kapjanak, ahogyan például a Fiat tette az 500e-vel. Azonban még ha zöld lámpát is adnának a vakmerő ötletnek, évekbe telne, mire egy utólagosan „átszerkesztett” modell életre kelne, amennyiben egyáltalán anyagilag megérné nekiveselkedni.
Egy másik modell, amelyet a Porsche elektromos autóként tervezett, az a 2028-ban megjelenő zászlóshajója, a K1 SUV lesz. Tekintettel a távoli határidőre, ezt a modellt talán könnyebb lenne adaptálni hibrid hajtáshoz.
Hogy mit hoz a jövő, egyelőre nem tudni, mindenesetre a Porsche kénytelen igazodni a vásárlói preferenciákhoz, márpedig a rajongói tábor szemlátomást makacsul ragaszkodik a hagyományos hajtásláncokhoz, nem hajlandó lemondani róla.
„Sok vásárló a prémium és luxus szegmensben a belsőégésű motoros autók felé tekint, ez egyértelmű tendencia” – mondta Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója. Utalt arra, hogy ami a villamosítást illeti, a vállalat nagyon rugalmas, a lipcsei üzemében például egy gyártósoron tudnak összeszerelni belső égésű motoros, plug-in hibrideket és elektromos autókat. Meschke szerint a kutatás-fejlesztést illetően is nagyobb rugalmasságot fog mutatni a Porsche. „Új belső égésű motoros származékokat fogunk fejleszteni [az elektromos járműveinkből], hogy megfelelő választ adjunk az ügyfelek igényeire” - így Meschke.
A Porsche eredetileg azt tervezte, hogy az évtized végére kínálatának 80 százaléka elektromos autó lesz. Kezdetben nagy siker is volt a teljesen elektromos Taycan, a modell eladásai azonban az idei évben visszaestek dacára annak, hogy tavasszal bevezettek egy ráncfelvarrott változatot, amely hatótávja és teljesítménye is jelentősen nőtt.
A Taycan globális eladásai ötven százalékkal estek vissza az idei év első kilenc hónapjában, az Egyesült Államokban pedig 35 százalékos volt a csökkenés, ami csak részben fogható a modellváltásra. És az is sovány magyarázat, hogy egyes vásárlók átpártoltak az elektromos Macanhoz, amely globális eladásai húszszázalékkal nőttek
Az év első kilenc hónapjában csak 14 042 Taycant értékesítettek, ez lett a márka legnépszerűtlenebb modellje, még az idősödő 718-as sorozatból is többet vásárolták. A Taycan belsőégésű testvére, a Panamera eladásai is húsz százalékkal estek, amit a vállalat ugyancsak a modellváltással és a kínai piaci helyzettel magyaráz. A Cayenne-ből azonban 21 százalékkal adtak el többet.
A carscoop autós portál elemzése szerint a globális kereslet csökkenése valóban leginkább a kínai értékesítések összeomlásával magyarázható. A kínai eladások drasztikus csökkenése azonban nemcsak a Porschét sújtja, hanem jóformán minden nyugati márkát, amely megvetette a lábát Távol-Keleten.
A Porsche globális eladásai január és szeptember között hétszázalékkal estek, Észak-Amerikában ötszázalékos volt csökkenés, Európában pedig egyszázalékos volt a növekedés. A kínai eladások azonban szabadesésben voltak, 29 százalékos volt a csökkenés.
Egészen a közelmúltig Kína volt a Porsche legnagyobb piaca, most pedig a harmadik az Egyesült Államok és Európa után, és tartani lehet attól, hogy hamarosan visszacsúszik a negyedik helyre.