visszahívás

Poloskával indult, aztán mindennapos lett a visszahívás

2022.10.08.

Olyan ez, mint egy meghívó, csak ennek nem örül senki, mert rengetegbe kerül ügyfélnek, szerviznek gyártónak, még akkor is, ha utóbbi fizet mindent.

Globális gyártás, globális veszély, a járműiparban tényleg működik a beszállítói dominó. Égett már Nano és Ferrari is, szinte minden márkával előfordulhat. Az nem különösebben meglepő hogy meggyullad a világ legolcsóbb autója, pláne, egy teljesen új indiai gyár új konstrukciója. Az viszont már meglepő, hogy tapasztalt és megbízhatóságukról híres márkák kényszerülnek többmilliós visszahívásra.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal ütközéspróbája         Forrás: NHSTA

Legendás tűzesetek kapcsolhatók a General Motors és a Ford modelljeihez, az Impalát, farmotoros Corvairt és a Pintot az amerikai szövetségi hatóságok többször teszteléssel is ütköztették. Az évekig húzódó ügyre 1978. június 9-én tett pontot a z USA Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósága (NHTSA), miután a nyomázás során kiderült, hogy viszonylag alacsony sebességű ütközésnél is tűzveszélyesek a benzintankok. A Case Recall C7-38-as jegyzőkönyv alapján a Ford Motor Company 1,5 millión Ford Pinto és 30 ezer Mercury Bobcat modellre rendelt el visszahívási akciót.

Évekig húzódott egy másik ügy is, melyben több haláleset után a Firestone gumigyártó 1978. november 29-én rendelte vissza 14,5 millió acél radiál abroncsát.

Jávorszaarvas teszt       Forrás: LBS

Külön fejezetet érdemel a jávorszarvas teszt, vagyis a kettős sávváltási manőver, melynek első áldozata az A osztályos Mercedes lett 1997-ben, hogy aztán a vizsgán történt bukása után a márka minden autójába, még a Smart ForTwo modellhez is alapáron járt az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP).

2021-ben 358 hivatalos visszahívás keretében 45 autógyártó 270 modellje volt érintett. A visszahívottak száma olykor meghaladta a gyártottakét, előfordult olyan év, amikor hatvanmilliónál több autót kellett menetrenden kívüli szervizlátogatásra vinni, némelyiket többször is.

Idén csak az USA-ban 29 millió autót kellett visszahívni, közel hatmilliót elektronikus hiba miatt. A recallsdata.com szeptemberi adatai alapján az idei első kilenc hónapban az Egyesült Királyságban 382 ezer autó volt érintett biztonságot érintő hibák miatti visszahívásokban, miközben összesen 5,6 millió járművet hívtak vissza szoftveralapú alkatrészek miatt, ez a szám tavaly egész év alatt összesen nem érte el a 4 milliót.

Az elmúlt évtized legelhíresültebb visszahívása a Takata légzsákoké volt, hatásai napjainkban is érezhetők. Az USA közlekedési hatósága, az NHTSA 30 millió, potenciálisan hibás Takata légzsákkal felszerelt jármű miatt indított vizsgálatot, melynek keretében 30 márka több típusa volt érintett. Globálisan tragikusabb volt a Takata mérleg: 25 halott, 100 milliós visszahívás.

 Napjainkban is tart a Takata ügy     Forrás: LSBT

Voltak emlékezetes gázpedál beragadások, felnyíló motorháztetők, kigyulladó turbók, eltörő fékpedálok, tűzveszélyes üzemanyagtankok, rosszul felcsavarozott kerekek, gyenge üléskonzolok, elrepülő tolótetők.

A car-recalls.eu tanulmány szerint az elmúlt évtizedben hatszorosára nőtt a visszahívások száma. A magyarázatok között szerepel a gyors fejlesztés és piacra vezetés, miközben a nagy versenyben agresszívan lenyomták a beszállítói árakat a gyártók, hogy több pénz maradjon a garanciális hibák javítására és a visszahívási akciók költségeire. Mindezt az egyre komplikáltabb elektronikus rendszerek és a tömegcsökkentés korszakában.

A történet sokkal prózaibb esettel indult: a Chicago Tribune cikke szerint az első visszahívás 1910-es években történt, amikor a T-Fordok piacra kerültek és bizony okoztak némi kellemetlenséget tulajdonosaiknak, mert bár mindenük jól működött, de az ülések tele voltak poloskákkal. A magyarázat szerint a T-modell műszerfalának és egyéb alkatrészeinek gyártásához a déli lápos vidékekről ciprusfa ládában szállítottak spanyol mohát az ülések kárpitozásához, ami kiváló ökoszisztémát jelentett a bogaraknak.

A Ford T-modellé volt az első gyári visszahívás       Forrás: FMC

Napjainkban más jellegű hibák jelentkeznek, az ezek miatti balesetekre felfigyelnek a gyártók és olykor a hatóságok is, így sokszor hivatalosan írják elő az érintett autótípust menetrenden kívüli szervizellenőrzését.

Olyan, mint egy meghívó, csak ennek nem örül senki, mert rengetegbe kerül. Ügyfélnek, szerviznek gyártónak. A hivatalos értesítés megfogalmazása szerint általában rendkívüli szervizlátogatásra szól, mely az autó tulajdonosának nem kerül semmibe. Legalábbis pénzt nem kell fizetnie, de az ideje és nemi üzemanyagköltsége azért rámegy. A visszahívások története alig fiatalabb az autóiparral, Legalábbis a nagy sorozatú, és felelősségteljes gyártással. Mert a cégek törvényi kötelezettsége a fogyasztóvédelme, és nemcsak a fogyasztok, hanem valamennyi közlekedő védelme. Mert leginkább ilyen esetekkel indult a visszahívások többsége: fékhiba, futómű törés, meggyulladó üzemanyagrendszer.

Az újkori magyar autóipar és piac első visszahívása a szentgotthárdi Opel Astrákhoz köthető, de a tankoláskor keletkező tűznek nem a magyarországi összeszerelés volt az oka, hanem tervezési hiba, ami az összes F-sorozatú darabot érintette. A kockázatra gyorsan reagál a General Motors és valamennyi Astrába beszerelték a földelő kábelt. Az 1992-es ügy kacsán tapasztalhatták meg először a magyar autósok, hogy a vásárlás után sincsenek kiszolgáltatva a gyártónak, mert az a márka védelmében gyorsan és díjmentesen reagált a hibára.

Ősmodell, kevesebb hibalehetőség                Forrás: Fortepan: Volnich Pál

Ma már az autók figyelmeztetik a vezetőt, de sokszor hiába, pedig a felhős megoldásoknak és a közvetlen net-kapcsolatnak köszönhetően egyre több modell műszerfali monitorán is jelzi a visszahívási akciót. Egyelőre még ritkábbak az ilyen modellek, ezért a járművek többségét csak arra jogosult és felszerelt szervizben lehet frissíteni.

Ettől függetlenül a gyártók kötelességszerűen hagyományos postai levélben is értesítik az ügyfelet, akkor van gond a kézbesítéssel, ha a jármű közben tulajdonost váltott, és erről az importőr, a márkaszerviz nem kapott értesítést, így megszakadt a hírlánc az aktuális tulajdonossal. Használtautó-vásárlás után akkor is ajánlatos márkaszervizbe menni, ha az már nem garanciális és már semmilyen szavatosságra nem jogosult, és érezhető problémák sincsenek vele.

Egy átlagmotor is minimum háromszáz alkatrészből áll       Forrás: GM/Opel

Vannak olyanok, akik kaptak értesítést a gyártótól, de úgy döntenek, hogy ennek ellenére nem vesznek részt a visszahívási akcióban, ez komoly veszélyt jelent magára és másokra, ráadásul baleset esetén felelősségre vonható a nem megfelelően javított gépjármű miatt.

Azonnali visszahívási akciót akkor hirdetnek meg a gyártók, ha a gépjármű biztonsági kockázatot jelent, vagyis veszélyezteti az autós, vagy más személyek életét, egészségét, testi épségét. Ezért fontos, hogy az érintett időben értesüljön a hibáról és megjelenjen a szakszervizben. Erre egyébként kötelezi is a közúti forgalom többi szereplőjével szemben fennálló felelőssége is.

Kötelező  az információcsere      Forrás: Bosch

Gondoljunk egy fékhiba tragikus következményeire: amennyiben az autós felróható hanyagságból nem vett részt a gyártó visszahívási akciójában, akkor felelőssé tehető a balesetben harmadik vétlen személyeknek okozott személyi és dologi kárért. Magyarországon az importi lista alapján történik az értesítés, de rajtuk kívül álló okból ez nem mindig ér célba.

Németországban a KBA (Kraftfahrtbundesamt) ellenőrzi a visszahívó autógyártókat, olykor maga is elrendelheti autók visszahívást, nyilvántartásukban ellenőrzik és amennyiben elmaradt a javítás, a KBA értesíti a forgalmi engedélyt kiállító hatóságot, amely indokolt esetben bevonja a gépjármű forgalmi engedélyét.

A magyar termékfelelősségről szóló törvény alapján a visszahívásban ki nem javított autóért nem követelhető kártérítés a gyártótól, forgalmazótól.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....