BMW

Politikai ügy lett a BMW Németországban

2013.10.16.

Az autóipar lobbistájának nevezte a német kereszténydemokrata pártot (CDU) kedden több vezető német baloldali politikus, amiért a CDU több mint félmillió euró adományt kapott a BMW fő részvényeseitől. A bírálók az adományozást összefüggésbe hozzák azzal, hogy hétfőn a berlini vezetés nyomására halasztották el a döntést az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó brüsszeli javaslatról.

A bajor autógyártó társaság részvényeinek csaknem 50 százalékával rendelkező Quandt család 690 ezer eurót adományozott a CDU-nak a szeptemberi parlamenti választás után. Erről a Spiegel Online hírportál számolt be kedden.

A CDU a támogatást a pártfinanszírozási szabályoknak megfelelően jelentette a Bundestag elnöki hivatalának, és az adományozás tényét rögzítették a Bundestag nyilvános – a parlamenti alsóház honlapján közzétett – jegyzékében. A támogatás így mindenben megfelel az előírásoknak, a Quandt család pedig már több mint egy évtizede támogatja rendszeresen jelentős, százezer eurót meghaladó összegekkel az Angela Merkel vezette konzervatív pártot, a Spiegel Online beszámolójából mégis belpolitikai botrány lett.

Jürgen Trittin, a Zöldek egyik legismertebb politikusa egy Twitter-bejegyzésben azt írta, hogy az autógyár fő részvényesei “megvásárolták Merkel klímapolitikáját”. Sahra Wagenknecht, a Baloldal parlamenti frakciójának helyettes vezetője úgy vélte, a CDU az autóipar “kijáróembereként” tevékenykedik, és szolgálataiért busás jutalmat kap. Joachim Poss, a szociáldemokrata párt frakcióvezető-helyettese szerint az “időbeli összefüggés” az autógyártók védelmében végrehajtott brüsszeli manőver és a Quandt család adománya között azok malmára hajtja a vizet, akik meg akarják tiltani, hogy a pártok adományokat fogadjanak el, a támogatás mértéke pedig válasz arra a kérdésre, hogy a CDU miért ellenzi a “szupergazdagok” adóinak emelését és a vagyonadó bevezetését.

A CDU álláspontja szerint nincs semmiféle összefüggés konkrét politikai döntések és az adomány között. A párt állásfoglalásában hangsúlyozta: a Quandt család tagjai régóta támogatják a pártot, függetlenül attól, hogy kormányon van vagy ellenzékben.
Hétfőn az uniós környezetvédelmi miniszterek ülésén a német kormány kezdeményezésére elhalasztották a döntést az Európai Bizottság irányelv-tervezetéről, amely arról szól, hogy miként alakuljon 2020 után az új gyártású gépkocsik teljes állományára vonatkozó úgynevezetett szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célérték. A bizottság eredeti javaslata szerint 2025-re a 68 és 78 gramm közötti sávba kell csökkenteni az új autók flottájában az egy gépkocsira jutó átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátását. A brüsszeli javaslat végül módosult, 95 grammra emelték a célértéket, több német gyártónak azonban ez sem megfelelő.

A tervezett előírás főleg a BMW-t és a Mercedest sújtaná, mert gyártmányaikat jóval erősebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik, mint például a Fiat vagy a Peugeot modelleket.

A német autóipari szövetség (VDA) régóta sürgeti a kormányt, hogy járjon közbe az érdekükben. A Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap például májusban idézett egy levelet, amelyet Matthias Wissman, a VDA elnöke írt a kancellárnak. Wissmann a “Kedves Angela” megszólítással kezdődő levélben hangsúlyozta, nem fordulhat elő, hogy “önkényesen megállapított határértékekkel tönkreszabályozzák” a német autógyártás “prémium szegmensét, amely az autógyártók németországi munkahelyeinek 60 százalékát biztosítja”.

Az uniós környezetvédelmi miniszteri tanács hétfőre időzített döntésének elhalasztása a német sajtó értékelése szerint a német autógyártók érdekeiért fellépő Merkel-kormány eredménye. A halasztás lehetőség arra, hogy még inkább “felvizezzék” az eredeti javaslatot. A Handelsblatt című üzleti lap kedden külön összeállításban foglalkozott a konzervatívok és az autógyártók kapcsolatáról. Egyebek között beszámoltak arról, hogy a berlini kancellária nem nyilvános látogatói listája alapján az utóbbi törvényhozási ciklusban a német gazdaság valamennyi ágazata közül az autóipar vezetőinek a kapcsolata volt a legszorosabb a kormányfő hivatalával.(MTI)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
Nincs új a nap alatt, megint bővült a kétmotorosok mezőnye, ami továbbra sem népes. ..
2025.02.07
Vannak rendőrök, akik lélekben mindig kékek maradnak. Szerencsi Zoltánt ebből az anyagból gyúrták,....
2025.02.07
Már a startnál szép reményekkel kecsegtet a BYD dél-koreai „hódító körútja”:  közel ezer....
2025.02.07
A német járműipari vállalatok üzleti hangulatát jelző mutató jelentősen csökkent januárban a....
2025.02.07
Volt idő, amikor az alkoholos befolyásoltságot saccra állapították meg. Lássuk be, hogy a módszer....
2025.02.07
A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric....
2025.02.07
A hétvégén Dubajban versenyez Molnár Martin, hiszen itt rendezik az F4 Middle East Championship....
2025.02.07
Aki ötévesnél nem idősebb hibrid vásárlásában gondolkozik, nem kell, hogy márkák tucatjait....
2025.02.07
A repterekéhez hasonlóan szigorú ellenőrzést vezettek be a KRESZ-teszteken.   ..
2025.02.07
Vádat emeltek két volt vizsgabiztos és a vizsgáztatást meghatalmazás alapján intéző társuk ellen,....