BMW
A bajor autógyártó társaság részvényeinek csaknem 50 százalékával rendelkező Quandt család 690 ezer eurót adományozott a CDU-nak a szeptemberi parlamenti választás után. Erről a Spiegel Online hírportál számolt be kedden.
A CDU a támogatást a pártfinanszírozási szabályoknak megfelelően jelentette a Bundestag elnöki hivatalának, és az adományozás tényét rögzítették a Bundestag nyilvános – a parlamenti alsóház honlapján közzétett – jegyzékében. A támogatás így mindenben megfelel az előírásoknak, a Quandt család pedig már több mint egy évtizede támogatja rendszeresen jelentős, százezer eurót meghaladó összegekkel az Angela Merkel vezette konzervatív pártot, a Spiegel Online beszámolójából mégis belpolitikai botrány lett.
Jürgen Trittin, a Zöldek egyik legismertebb politikusa egy Twitter-bejegyzésben azt írta, hogy az autógyár fő részvényesei “megvásárolták Merkel klímapolitikáját”. Sahra Wagenknecht, a Baloldal parlamenti frakciójának helyettes vezetője úgy vélte, a CDU az autóipar “kijáróembereként” tevékenykedik, és szolgálataiért busás jutalmat kap. Joachim Poss, a szociáldemokrata párt frakcióvezető-helyettese szerint az “időbeli összefüggés” az autógyártók védelmében végrehajtott brüsszeli manőver és a Quandt család adománya között azok malmára hajtja a vizet, akik meg akarják tiltani, hogy a pártok adományokat fogadjanak el, a támogatás mértéke pedig válasz arra a kérdésre, hogy a CDU miért ellenzi a “szupergazdagok” adóinak emelését és a vagyonadó bevezetését.
A CDU álláspontja szerint nincs semmiféle összefüggés konkrét politikai döntések és az adomány között. A párt állásfoglalásában hangsúlyozta: a Quandt család tagjai régóta támogatják a pártot, függetlenül attól, hogy kormányon van vagy ellenzékben.
Hétfőn az uniós környezetvédelmi miniszterek ülésén a német kormány kezdeményezésére elhalasztották a döntést az Európai Bizottság irányelv-tervezetéről, amely arról szól, hogy miként alakuljon 2020 után az új gyártású gépkocsik teljes állományára vonatkozó úgynevezetett szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célérték. A bizottság eredeti javaslata szerint 2025-re a 68 és 78 gramm közötti sávba kell csökkenteni az új autók flottájában az egy gépkocsira jutó átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátását. A brüsszeli javaslat végül módosult, 95 grammra emelték a célértéket, több német gyártónak azonban ez sem megfelelő.
A tervezett előírás főleg a BMW-t és a Mercedest sújtaná, mert gyártmányaikat jóval erősebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik, mint például a Fiat vagy a Peugeot modelleket.
A német autóipari szövetség (VDA) régóta sürgeti a kormányt, hogy járjon közbe az érdekükben. A Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap például májusban idézett egy levelet, amelyet Matthias Wissman, a VDA elnöke írt a kancellárnak. Wissmann a “Kedves Angela” megszólítással kezdődő levélben hangsúlyozta, nem fordulhat elő, hogy “önkényesen megállapított határértékekkel tönkreszabályozzák” a német autógyártás “prémium szegmensét, amely az autógyártók németországi munkahelyeinek 60 százalékát biztosítja”.
Az uniós környezetvédelmi miniszteri tanács hétfőre időzített döntésének elhalasztása a német sajtó értékelése szerint a német autógyártók érdekeiért fellépő Merkel-kormány eredménye. A halasztás lehetőség arra, hogy még inkább “felvizezzék” az eredeti javaslatot. A Handelsblatt című üzleti lap kedden külön összeállításban foglalkozott a konzervatívok és az autógyártók kapcsolatáról. Egyebek között beszámoltak arról, hogy a berlini kancellária nem nyilvános látogatói listája alapján az utóbbi törvényhozási ciklusban a német gazdaság valamennyi ágazata közül az autóipar vezetőinek a kapcsolata volt a legszorosabb a kormányfő hivatalával.(MTI)