restomod

Peugeot 205 GTi restomod 61 millióért?

2025.02.21.

A Peugeot sok olyan modellt produkált történelme során, amelyet az utókor legendásnak tart. Az egyik legfényesebb csillag minden kétséget kizáróan a 205 GTI, amely a mai napig megdobogtatja az autórajongók szívét, és még negyedszázaddal az után is mértékadónak számít, hogy befejezték a gyártását.

 

Ha létezik autómodell, amely megérdemli, hogy túléljen, az a Peugeot 205 GTI. A Peugeot XX. századvégi remekműve a kisméretű méregzsákok archetípusa, hiszen könnyű a karosszériája, pazar a futóműve, direkt és érzékeny a kormányzása, s így annak ellenére döbbenetesen jó vezetési élményt nyújt, hogy eredeti verzióiban a motorjai nem voltak különösebben erősek.

A 205 GTI túlélése garantált, hiszen ma már a gyűjtők kedvence. A gyűjtők pedig nem mindennapi, rendszeres használatra vesznek autót; inkább megkímélik, óvják gyűjteményük darabjait, hiszen a makulátlan állapot, valamint az autóipari, történelmi jelentőség sokkal fontosabb.

Manapság is garantált, hogy a 205 GTI csillaga fényesen ragyogjon, hiszen a közép-angliai Tolman műhely szakértéssel és minden részletre kiterjedő műgonddal, sőt, saját műszaki fejlesztésekkel varázsolja szinte naprakésszé a 205 GTI-t. A versenysportos és profi autóépítői és tuningtapasztalatokkal bíró Tolman műhelynek mindössze egy donorkarosszériára van szüksége ahhoz, hogy munkához lásson. Igen, valóban elég egy karosszéria. Ezekkel nem lehet nagy baj, hiszen a Peugeot szerelőszalagjairól a 205-ösök galvanizált fémtesttel gördültek le, így ha az autó nem volt karambolos, akkor a rozsda nem jelent gondot. Minden más szükségtelen, mert a többi elemet úgyis Tolmanék adják.

Így például az utastérben csak a régi 205-ösök műszerfala és egyéb műanyagai emlékeztetnek a 80-as, 90-es évekre, az ülések újak és félbőr huzatot kaptak, a technika pedig vagy modern, vagy alaposan felújítják. Az eredeti műszeregységre tökéletesen emlékeztető műszerfal például már egy digitális képernyő, mint a modern autókban. Sőt, van külön erősítővel, négy hangszóróval és a csomagtartóban brummogó mélynyomóval ellátott hifirendszer is a kocsiban, ám a tömeg ezekkel együtt sem megy 895 kg fölé.

Ami nemcsak bravúrosan alacsony, hanem szükséges is, hiszen a kis tömeg a pazar menetteljesítmény alfája és ómegája. A másik fontos elem a motor. A szervátültetés során a 205 GTI a 306 GTi 6-ból és a 405 Mi16-ból ismert nagyobb, tizenhat szelepes, 1,9 literes gépet kapja, de mivel eredeti állapotában nem férne el a parányi 205 motorterében, komoly átalakításokra van szükség. Ezért teljesen új a szelepfedél – alumíniumból esztergálják -, de például új és szintén saját fejlesztés a kormányszervó szivattyúja is.

A motor igazi gyöngyszem; könnyen pörög fel, szinte falja a fordulatszámot, és mivel szívómotor, nagyon egyenletes a teljesítmény leadása. A 193 lóerős teljesítmény a modern turbószörnyetegek mezőnyében már nem számít soknak, de ne feledjük, a kis 205 GTI csupán 895 kg, azaz egy tonnára több mint 100 lóerő jut. Ráadásul a motor literteljesítménye is 100 lóerő/liter fölött van, azaz e tekintetben a Tolman 205 GTI olyan elitbe került, ahová a ritka Porschék, BMW-k, Ferrarik és Hondák tartoznak.

Menet közben aztán a kis Peugeot vehemenciája és stabilitása azt is elárulja, hogy az átalakítás során nem maradt érintetlen az eredeti felfüggesztés sem. A 7.500-as percenként fordulatig vígan elforgó motor nyomatékát ugyanis magabiztosan zabolázza meg a futómű. Az eredeti 205 GTI-k első gumijai szinte mindig kipörögtek, ha a vezető kövér gázzal rajtolt, nagy lendülettel vett kanyarban és gázelvételkor pedig a Peugeot kisautója hajlamos volt ívbelső hátsó kerekét elemelni a talajtól.

A Tolman Peugeot-ban van első sperrdifi, így a nyomaték átvitele az útra megoldott. Ebben segít az áttervezett futómű-geometria, az eredetinél szélesebb abroncsok és a módosított lengéscsillapítók is, amelyek együtt agilisabb kanyarvételt és sokkal nagyobb tapadást érnek el. A megnövelt teljesítményhez természetesen nagyobb, négydugattyús AP Racing versenyfékek dukálnak, de Tolmanék finomhangolták a váltót, a hátsó tengelyt is.

Sőt - és ez talán meglepő egy ennyire teljesítményre hangolt, a vezetés élményét előtérbe helyező méregzsák esetében – sok zajszigetelő anyag is került az autóba, hogy a zajkomfort közelebb legyen a ma elvárthoz.

Az időutazás a Peugeot 205 GTI-vel tehát teljes. Egyrészt megőrizte lendületét, játékosságát és a korabeli hot hatch-ek megismételhetetlenül lelkesítő vezetési élményét nyújtja, másrészt rejlik benne némi versenytechnika, itt-ott már digitális technológia is található benne, az egész csomag minősége pedig a legigényesebb restaurátorok munkáját juttatja eszünkbe. Arra tehát ennyi munka, fejlesztés és felújítás után számíthatunk, hogy a modernizált legenda nem lesz olcsó. A 125 ezer angol fontos ár (nagyjából 61 millió forint) azonban így is meghökkentő. Talán Tolmanék is érzik, hogy kevés olyan elszánt gyűjtőt találnak, aki kifizet ennyit az autóért, ezért összesen csak húsz darab remekmű készül.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.22
Eltiltást és pénzbírságot kapott. ..
2025.02.22
A cseh autógyártó 2024-ben több mint 925 ezer járművet gyártott világszerte, ami 4,2 százalékos....
2025.02.22
Ilyen és ehhez hasonló szövegű matricákkal mostanában egyre többen dekorálják ki járgányaikat azok....
2025.02.21
A Peugeot sok olyan modellt produkált történelme során, amelyet az utókor legendásnak tart. Az....
2025.02.21
Érdemes-e autóra költeni a 4 milliót és ha igen, akkor milyenre? ..
2025.02.21
Mentők, tűzoltók, rendőrök a helyszínen. ..
2025.02.21
9,2 millióan éltek Ausztriában 2025 január elsején. A népesség egy év alatt ismét emelkedett, és....
2025.02.21
Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére....
2025.02.21
Ha a plug-in hibrideket is számításba vesszük, ez a szám még mindig csak 3,9 százalék. ..
2025.02.21
A részben az Amazon tulajdonában lévő Rivian amerikai elektromosautó-gyártó nettó vesztesége....