orosz autó
A nyugati cégek oroszországi kivonulása után kiürültek az autógyárak és kereskedések, melyek a korlátozások megkerülésével próbálkoznak a termékbeszerzéssel. Mindhiába, mert importtrükkökkel sem képesek kielégíteni az igényeket, pedig a Putyin-rezsim szemet huny a szürke/fekete megoldások fölött, miközben hatásosabb fegyverrel is harcol az oroszországi autóínség megoldásán. Az új csodaszer Speciális Beruházási Megállapodás (СПИК), ezzel próbálják újraéleszteni az ágazatot. A nyugati márkák által feladott telephelyek többségében leállt a termelés, de egyre több üzemben szerelnek össze, vagy csak végszerelnek kínai modelleket.
Evolute autók oroszországi végszerelése Forrás: LSB
A korábbi Great Wall gyár Lipeckoj megyei telephelyére Kínából fóliázva érkeznek a komplett és fényezett, üvegezett autókarosszériák, ezekbe az oroszországi üzemben építik be a hajtásláncot, az üléseket, valamint a többi alkatrészt. Terveznek teljes gyártást is, de ahhoz még présgépeket kell telepíteni és beindítani a fényezőrészleget, ami komoly beruházást, működtetésük rengeteg energiát igényel. A Motorinvest társaság 13 milliárd rubeles beruházása a Speciális Beruházási Megállapodás (СПИК) keretében jött létre, az üzem felfutása után a tervezett éves kapacitás 242 ezer autó.
Evolute i-JET Forrás: LSB
Három Changan modell összeszerelését tervezik az oroszországi üzemben, ahol az első 130 darab Evolute i-Jet már elkészült. A kínai és európai piacon Seres SF5/Dongfeng E3 modelleket Oroszországban I-Jet néven 3 millió rubeles áron forgalmazzák.
A legolcsóbbb változat, az Evolute i-VAN Forrás: LSB
A következő elektromos autók is 300 kilométeres hatótávolságúak, az i-PRO ára 3 millió rubel, az i-Joy ára 3,5 millió rubel, az i-VAN kis-haszonjárműért 3,6 millió rubelt kell fizetni, később jön majd egy EV-crosscoupé is. A szerelősorról legördülő Evolute I-Pro azonos a kínai Dongfeng Aeolus E70-eseel, amit a 2005-ben bemutatott Nissan Sylphy modellből fejlesztettek, és az orosz piacon a VO-platformos Nissan Almera rokonaként forgalmaztak.
Evolute i-VAN Forrás: LSB
Az egykori Renault gyárban novembertől Moszkvics jelvényes kínai modellek készülnek. Erről már novemberben írtunk Íme a kínai-orosz Moszkvics címmel.
A Sollers üzemében korábban Ford transzporterek készültek, az Atlant és Argo után augusztustól Jelabugaban kínai JAC Sunray N25/35 modelleket gyártanak, 75 százalékban dízelmotorokkal.
Az importautók mezőnye is egyre népesebb, igaz van köztük néhány elavult típus, akad köztük másfél évtizedes francia autó is. Az Irán Khodro 2006-os évjáratú Peugeot 405-ösből fejlesztett Samand szedánjából a tavaly tervezett 12 ezerből 10,4 ezret értékesítettek. Idén a kínálat a 301-és Peugeotból fejlesztett Taga modellel bővül és évi 100 ezres eladással kalkulálnak az orosz piacon.
Az Iráni Peugeot 301-est Taga jelzéssel gyártják Forrás: LSB
A másik iráni cég a Saipa, mely a Shanin szedánnal támad, és utána dobja majd be az Atlas kompakt crossovert, ami tulajdonképpen az 1986–os Kia Pride alapjára épül.
Tankokkal támad az orosz piacon a kínai a Great Wall, mely már hagyományos szereplő: a 300-as típust 5,1 millió rubelért, az 500-ast 6,3 millióért kínálja.
A kínai Chery almárkája, az Omoda a C5 crossovert kínálja másfél literes, 147 lóerős benzinmotorral.
A kínai piacon Skyworth ET5 modellt Skywell márkaként forgalmazza a Dealon cég, a 204 lóerős crossover ára 4,5 millió rubel és nagyjából a Skoda Kodiaq kategóriája
A Hongqi (Hun-ci) a H5 szedánnal és az erősen mazdás fazonú HS5-össel indít, majd beveti a H9-es luxuslimuzint.
A vietnami Vinfast márka mindössze öt éves és a cégnek minden eladott darab számít, és annak ellenére, hogy több országban késlelteti megjelenését, nagy lehetőséget lát az orosz piacban, ahol az elektromos modellel nyit: a 353 lóerős VF8 Eco hatótávolsága 470 km.
Chevrolet Trackerek Forrás: LSB
Más márkákkal együtt a Chevrolet autók hivatalos oroszországi szállítása 2022 tavaszán szűnt meg, importtrükkel indul értékesítésük a moszkvai dílereknél.
Megkezdődött az új Chevrolet Tracker crossoverek értékesítése közel hárommillió rubelért az Orosz Föderációban. Az autókat eredetileg a kínai autópiacra tervezték és fejlesztette General Motors globális csapata, mely eredetileg az ázsiai piacra szánta a modellt. Februártól indul a párhuzamos értékesítés, az orosz kereskedők párhuzamos importrendszer keretében kapják az autókat. 7
A központilag támogatott párhuzamos import lényege, hogy a hivatalos márkakereskedőket megkerülve az oroszok magánimport keretében, olykor illegálisan hozzanak be külföldről nyugati gépkocsikat, ez azonban alig enyhít az autóhiányon, miközben az egekbe szöktek az árak.
A Chevrolet Tracker autók megjelenése is igazi hír az készletínséges orosz autópiacon, ahol a tehetősebbek bármilyen áron megveszik a kocsikat.
Az Orosz Föderációban a dílereknél 2,59 millió rubeles árcédula kerül az kompakt crossover modellre, ami átszámítva 13,73 millió forintot jelent. Az oroszországi keresletet és az újautó-piac árképzést mutatja, hogy ugyanez a modell Kínában feleannyiba kerül, ráadásul a kínai piacon már az alapváltozatot is nagyobb teljesítményű motorral adják.
Konzervatív Chevy belső Forrás: LSB
A Chevrolet Tracker crossover, hossza 4,27 méter, tengelytávja 2,57 méter, így leginkább az orosz piacon már korábban is sikeres Chery márka Tiggo 4 Pro versenytársának tekinthető, utóbbi tavaly ősszel került forgalomba Oroszországban.
A legkisebb Chevrolet crossoverek 1 literes, 125 lóerős teljesítményű benzines turbómotorral érkeznek az Orosz Föderációba. A motor 6 fokozatú automata sebességváltón át hajtja az első kerekeket. A kínai piacon 163 lóerős motorral motorral kínálják.
Az autó álló helyzetből 12,5 másodperc alatt gyorsul százra és a maximális sebessége 170 km/órára. Alapfelszereltsége a blokkolásgátló fékrendszer, a négy tárcsafék, a Parktronic, a tolatókamera és a motor gombnyomásos indítás.
Az utastérben egyzónás digitális klíma szabályozza a hőmérsékletet, központi nagy érintőképernyőjére saját mobil tükrözhető.
A másik kínai konszern, a kínai Geely már beelőzte a Chevroletet: a Monjaro crossoverek első szállítmánya megérkeztek Oroszországba, a kereskedőknek februárban adták át az autókat.
Özönlenek az oroszokhoz a jobbkormányosok
Oroszországban tavaly az új autók piaca 60 százalékkal, a kereskedők forgalma 52 százalékkal 1,5 billió rubelre (20,4 milliárd dollár) zuhant. Az előrejelzések szerint a 2022-es év 687 ezer darabja után idén 800 ezres eladás várható, ami csak fele a 2021-es forgalomnak. Miközben az orosz jövedelme 1 százalékkal csökkent és az infláció 12 százalékra nőtt, az autóhiány ennél drasztikusabb drágulást hozott mind az újaknál, mind a használtaknál, Az Autostat adatai szerint a tavaly eladott új autók átlagára 17 százalékkal 2,33 millió rubelre, a használtaké 32 százalékkal 890 ezer rubelre emelkedett. Az idei drágulás már meghaladja az ötven százalékot mindkettő kínálatába, a hasznátka importja már tavaly ugrásszerűen megnőtt, különösen a Japánból származó jobb-kormányosoké.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!