zsákutca

Olyan ronda volt, hogy ingyen sem kellett ez az autó

2024.01.09.

Adhatják bagóért, telepakolhatják csodaszerkezetekkel, díjazhatják a legrangosabb trófeákkal, ha nem kell a vevőknek, egy gyengére sikerült típussal bukhat a márka, sőt, meg is szűnhet.

 

Vannak a nagyra törő tervek és bombasikerek, valamint a hamvában holt ötletek. Nincs ez másképp az autóiparban sem, csak ott drágább és nehezebben leváltani egy sikertelen típust, mely akár a márka bukását is okozhatja. Hiába nyert el több címet, hiába lett az év autója, vagy hiába költöttek fejlesztésére dollármilliárdokat, ha piacon nem kell a vevőknek előbb utóbb eltűnik a süllyesztőben. Utólag persze okos az ember, bár több céges feljegyzés szerint már az első mintadarabokról lerítt a sikertelenség, ám sokszor senki sem merte a főnök szemébe mondani, hogy meztelen a király.

Csúfak, rosszak, veszélyesek, íme néhány kirívóan gyenge modell a világ autóiparának negatív hullámaiból.

Mindig csúnya volt, olykor rossz is: Ford Scoprio

A Ford nagy bukása az 1970–es Pinto: az olcsó modell nemcsak kicsire, de nagyon veszélyesre is sikeredett: ha hátulról mentek bele, már kisebb ütközésnél is megsérült az üzemanyag-ellátó rendszer, mert a benzintank a differenciálműnek ütközött, ezért az autó sokszor meggyulladt, olykor felrobbant. Márpedig a kétajtós kocsiban a hátul ülőknek kevés esélyük maradt a menekülésre. Száznál több ember halálát írták a hibás konstrukció számlájára.

Hasonló gondokkal küzdött az American Motors AMC Pacer modellje és a csapott hátú Gremlin kisautó is. Sok kritika érte az 1960-as Chevrolet Corvairt, mely farmotoros építésével az akkor sikeres Volkswagen Bogarat utánozta, ám a fürdőkád formájú hatüléses, hathengeres csúfosan megbukott a piacon.

Csúnya karosszériája miatt több autó is leszerepelt a piacon. 1983-ban mutatták be a japán-olasz együttműködéssel készült Alfa Arna modellt, melyből három év alatt mindössze 27 974 darab kelt el. Nem volt sikeres a Ford amúgy is elavult Granada szerkezetére épített, ráadásul igencsak rút Scorpio sem. A nagyok között bukott nagyot az elegáns megjelenésű Lancia Thesis, és a már kifutó Espace egyterűből kreált kétajtós Avantime, de hasonló sorsa jutott a Renault több luxusautója, például a Safrane és a Vel Satis is.

Renault Vel Satis és Avantime

Az évszázad rosszának választották meg a kis Yugót, melyet több amerikai szalonban is ráadásként, ingyen adtak nagyobb autó vásárlásakor. A Yugo amerikai reklámkampányát elsősorban a kedvező árra hegyezték ki. A jugoszláv autóipar remeke 1986-ban tört be az amerikai piacra. Először értetlenkedve fogadták a négy-öt literes V8-as autókhoz szokott amerikaiak az 1,1-es, és 1,3-as motorokkal kínált autócskákat, de a négyezer dolláros indulóárnak köszönhetően eleinte jól fogyott, volt olyan év, amikor 45 ezer darab is gazdára talált az Újvilágban.

Kragujevaci Fiat klón volt a Yugo

A Fiat 127 technikával és módosított Autobianchi A112 karosszériával készült kisautó puritán felszereltségénél nagyobb problémát jelentett megbízhatatlansága, ami alaposan lerontotta hírnevét. Pedig a kragujevaci gyárban külön gyártósoron, megkülönböztetett figyelem mellett, a legjobb munkások keze alól kerültek ki az exportpéldányok.

Karrierje vége felé már kabrióként és Renault-tól származó automatikus váltóművel is elérhető volt a jugoszláv rém, de sorsát végül mégsem rossz hírneve, hanem a délszláv válság miatt elrendelt blokád pecsételte meg. Puritán felszereltségére jellemző, hogy még a kárpitozás is felkerült a szériafelszereltségek listájára.

Fura módon nem került szóba a Zaporozsec, pedig gyatra minőségével és mindkét változatának koppintott formájával rászolgált volna a díjra, igaz, nem került az amerikai vásárlók látókörébe, szülőhazájában pedig kelendő volt...

Minden idők legrondább autójává szavazták az 1999-es Pontiac Aztekot, a márka már megszűnt

A százas listán második lett a Fiat Multipla

Harmadik lett a SsangYong Rodius

A kissé terepjárós fazonú, ám az egyterűek tulajdonságaival is megáldott, vagy inkább megátkozott Ssangyong Rodius hétüléses karosszériája inkább eklektikus, mint elegáns. Zavaros vonalaiból nem lehet kitalálni valójában mi is volt az alkotók célja négy járműkategória elemeinek összegyúrásával. A kupé, kombi, egyterű és terepjáró koktéllal viszont sikerült elnyerni a legrondább címet, annak ellenére, hogy az ázsiai stíluselemeket olaszos részletekkel próbálták feldobni, de az olykor Chryslert, olykor Mercedest, olykor Lanciát idéző hűtőrács sem javított a 2004-től kilenc éven át gyárt Rodius fizimiskáján.

A vásárlók között legkevésbé sikeres SsangYong modell formájáért Ken Greenly volt a felelős, ő korábban Aston Martin és Bentley sportkocsikat tervezett, ám ez a műve első látásra nyerő volt a legcsúfabbak listáján.

Kis autó, kis far, nagy bukás, a Yugot nem véletlenül választották az évszázad rosszának

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.27
A svájci Zermatt még a 80-as években hozott döntést arról, hogy a város lakói végleg lemondanak a....
2025.01.27
A példátlan ütemű technológiai fejlődés és a mesterséges intelligencia korában a jövőbiztos tudás....
2025.01.27
Két hazai nagyvárossal közösen pályázott az egyetem döntéstámogató megoldások fejlesztésére. ..
2025.01.27
A KDH ( Kereszténydemokrata Mozgalom) képviselőcsoportja azt szeretné elérni, hogy a....
2025.01.27
A légszennyezettségi mérések szerint a bécsi levegő tisztasága az utóbbi évek legjobb eredményeit....
2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..