Bécs
A következő lépésben vonatkísérők, mozdonyvezetők, váltók és buszsofőrök is lehetnek tunéziaiak. „Európai szintű pályázatot készítünk elő, amely hazai, de nemzetközi munkaerő-szolgáltatókat is megcéloz, akik Ausztriából, az EU-ból, de különböző harmadik országokból is tudnak munkaerőt biztosítani” – áll az ÖBB közleményében. Ez különösen a „vasút-specifikus szakmák és buszsofőrök” számára készült. Ezek a hiányfoglalkozások listáján szereplő állások, amelyek piros-fehér-piros kártyával – osztrák munkavállalási engedéllyel - tölthetők be.
A Profil cikke. Képernyőfotó.
Miközben a szövetségi vasutak személyzeti offenzíváról beszélnek, a Vida szakszervezet káoszt lát az állami vállalatban. „Elviselhetetlenek azok az érvek, amelyekkel a vezetés megpróbálja lekicsinyelni az ÖBB személyzeti problémáját, és ezzel egyidejűleg biztosítani, hogy az összes vasutas szakma felkerüljön a hírhedt hiányfoglalkozások listájára” – bírált a közelmúltban Roman Hebenstreit, a vasutas szakszervezet elnöke. .
A céginformációk szerint az ÖBB a 2022 végi 42 600 főről 2023 végére 43 200 főre növelte létszámát. Jelenleg 5031 mozdonyvezető teljesít szolgálatot – 24-gyel több, mint tavaly. A műszaki szakmunkások tekintetében 129 fővel, 2571 főre bővült a vasút. Az ÖBB jelenleg mintegy 2100 tanulót képez ki. A Szövetségi Vasutak adatai szerint a tanulók 21 százaléka nő, az újoncok negyede is nő.
Harmadik országokból származó tanulók is jelentkezhetnek
A „profil” szerint az ÖBB nyitott 18 éven felüli tanulók felvételére harmadik országokból is (vagyis EU-n kívüli országokból. a szerk. megjegy.). Martin Kocher ÖVP munkaügyi miniszter ezt a piros-fehér-piros lap megszerzésére vonatkozó korlátozások további enyhítésével kívánja lehetővé tenni. „Összességében nagyon sikeresek vagyunk a munkaerő megtalálásában és az általunk évente kínált 650 gyakornoki állás betöltésében” – hangsúlyozza az ÖBB a magazin szerint. Ez is működik „sok emberrel, aki az elmúlt években bevándoroltak, például szíriaiakkal vagy afgánokkal.
A hiányszakmák idei listáján 110 országos és 48 regionális szakmát találunk, köztük nyolc további tömegközlekedési szakmát, például mozdonyvezetőket, kalauzokat és buszsofőröket, amelyeket a Vida erősen kritizál. Ezzel a kormány további bér- és szociális dömpinget, valamint a biztonsági és képzési szabványok gyengülését kockáztatja – mondta Hebenstreit. A helyiek megérdemelnék a lehetőséget. De például a tíz tunéziai autószerelő közül az első három nemrég kezdett el dolgozni az MAN teherautó-gyártónál – írta a magazin.