parkolás

Nyugdíjazzák a tépkedős parkolási rendszert Szegeden

2017.01.05.

- Januártól virtuális parkolóbérletet vezetnek be Szegeden, májustól pedig teljes egészében átalakítják a parkolási rendszert a Tisza-parti városban. Búcsúzik az ódivatú, nehezen kezelhető, kitépkedős parkolójegy is, jönnek az automaták és a készpénzkímélő fizetési mód. Történik mindez az okos város program keretében.

Majó-Petri Zoltán a témáról tartott sajtóbeszélgetésen elmondta, jövő évtől megszűnik az eddig használt bérletet jelző szélvédőre ragasztható matrica, a parkolási jogosultságot - az sms-sel vagy elektronikus úton megváltott jegyekhez hasonlóan - rendszám alapján tartják majd nyilván. December 10-től már az e-berlet.szkt.hu oldalon is elindítható a virtuális parkolóbérlet megvásárlása. A regisztráció során az autós feltölti a szükséges dokumentumokat, majd ezek ellenőrzése után visszaigazolást kap és akár bankkártyával, online is kifizetheti a bérletet - közölte a szakember.


Ragasztható 2017-es parkolóbérlet már nem lesz Szegeden

A jelenlegi parkolási rendszert 1996-ban vezették be, és húsz év alatt ez nehézkes, idejétmúlt fizetési móddá vált. No meg szegedikummá, ilyen rendszert információink szerint már régen nem használnak más magyar városban. Olyan lyukasztós/kitépkedős, ami a helyi autós szerint ugyan talán logikus, de a turistának, főleg a külföldinek nagyon feladta a leckét. És persze a magyar olyan, hogy ügyeskedik és nem tépi ki a megfelelő hónapot, napot, órát vagy percet, csak behajtja - azután vissza. A bírságra kész parkolóőr meg próbálja megállapítani a trükközést a koszos szélvédőn keresztül...

A közszolgáltatásként nyújtott hazai mobilparkolás 2014. július 1-től egységes rendszerben működik és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az integrátor a parkolási üzemeltetők, illetve a mobilfizetési szolgáltatást nyújtó viszonteladók között. Szeged ebből a rendszerből is kilóg, s erre figyelmeztetnek is. "Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy Szeged város parkolási rendje eltér a többi városétól és egyedi struktúrában történik a díjfizetés. Szegeden meghatározott időszakokra válaszhatók jegytípusok, amelyek körzetenként eltérő időtartamra jogosítanak a parkolóhely igénybevételére és nem GPS-alapú a helymeghatározás. A parkolási zónamatricákon feltüntetett „zónakódok” applikációban történő kézi megadásával indítható el a fix idejű parkolás."


Tábla a belvárosban, a dóm mögött

A parkolási díjak érdemben nem változnak 2017-ben, a magánszemélyek által vásárolható az egész éves bérlet 130 500 forint lesz. Az állandó lakcímre váltott lakossági bérlet ára harmadára, 2610 forintra csökken, a második ilyené azonban 65 ezer 250 forintra nő - tudatta az igazgató. Majó-Petri Zoltán elmondta, 2017 májusától teljes egészében átalakítják a szegedi parkolási rendszert.

A városban mintegy 200 millió forintos beruházással 116 napelemes parkolóautomatát telepítenek, ezeknél PayPass-os bankkártyával is lehet majd fizetni. Hozzátette: a fizetőövezetekben egyetlen olyan parkolóhely sem lesz, amely 75 méternél távolabb található a legközelebbi automatától. Információink szerint ezek elfogadják majd a pénzérméket is, ami elsősorban a külföldiek miatt fontos. Az meg pénztárcakímélő, hogy ezeknél a PayPass-os kártyákat elfogadó fizetőhelyeknél olcsóbb lesz a parkolási díj, mint a most legkorszerűbbnek számító mobiltelefonos befizetések esetében - nincs ugyanis kényelmi díj.

Helyszíni érintőkártyás fizetéssel megspórolható a kényelmi díj

Megmarad a mobiltelefonos fizetés lehetősége is, amely percalapú számlázást tesz lehetővé, ami szintén előrelépés. Újdonság az is, hogy a 2017 májusától, az új parkolási rendszer indulásakor összevonják a sárga és kék zónákat. Az egyesített zóna díjszabása a jelenlegi két zóna átlaga körül lesz. Fontos, hogy a még forgalomban lévő parkolási jegyeket 2017 április 30-ig fel lehet majd használni.

Törvényváltozás miatt az elektromos autóknak töltő- és parkolóhelyet kell biztosítani a városban: a fizetőparkolók egy százalékát, azaz 22-t. Nem a meglévő, bevételt hozók számát csökkentik, hanem a közintézmények számára jelenleg fenntartott kizárólagos várakozóhelyeket alakítják át erre a célra, és vonják be azokat a fizetőparkolási rendszerbe. A polgármesteri hivatal Fekete sas utcai helyei közül 4-et, a kormányhivataltól a Török Ignác utcában 12-t és a megyei főügyészségtől a Stefánián 6-ot. Érdekes ugyanakkor, hogy Szegeden nem parkolhatnak ingyen az új rendszerben kialakított helyeken a villany- és hibridautók.


A Stefánián 6 helyet elvesznek az ügyészségtől

Induláskor ezeket a helyeket egy kivételével bármelyik autós igénybe veheti. - A helyszínenkénti egy parkolót viszont kizárólag villanyautók használhatják, ami az elektromos autók számának gyarapodásával természetesen növelhető lesz – mondta Nagy Sándor a delmagyar.hu-nak. Itt ugyanúgy kell fizetniük a villanyautósoknak a parkolásért, mint bármelyik más autósnak, mert – az alpolgármester megfogalmazása szerint – ugyanannyi helyet foglalnak el, mint a benzines vagy dízeles gépkocsik.
 
A parkolóautomatákra kiírt tendereljárása már folyik, erre hét cég jelentkezett. Szegeden a közterületi parkolás idei bevétele november 30-ig 820 millió forint volt, 577 ezer parkolószelvényt vásároltak az autósok, és mintegy 5 ezer parkolóbérlet fogyott, ebből 3 ezer az év elején. A városban 2150 fizető parkolóhely van, ezek kihasználtsága - a mérések szerint - eléri 70-80 százalékot - tudatta az igazgató.


Egy december 13-án érvényesített jegy - 2017 április 30-ig lehet még használni

Rendszerváltás előtt. Szegeden a belvárosi részt zöld, sárga és kék zónára osztották, és színét a parkolótábla alapszíne jelzi. Kutyanyelv, vagyis papíralapú parkolójegy több helyen – például dohányboltokban, újságosnál és ABC-kben – vásárolható, háromféle, negyedórás, félórás és órás. A zöldben, vagyis a legszűkebb belvárosban nincs 15 perces várakozási lehetőség papírjeggyel - mobillal igen -, a negyedórás sárgában 30, a kékben 60 percet ér. A félórással – zónasorrendben – 30, 60 és 120, az órással 60, 120 és 240 percig várakozhatunk. A zónánkénti érvényességi idő a parkolótáblákon és a szelvényeken is szerepel. Mobilos parkolási lehetőség is van. A negyedórás 165, a félórás 260, az órás jegy 480 forintba kerül, míg az egész napos 1550. A tennivalónk: a parkolóhely elfoglalásakor ki kell tépni az érkezés hónapját, napját, óráját, percét jelző korongokat, a háromszög csúcsával együtt, a perforáció mentén. El kell helyeznünk a szelvényt, teljes terjedelmében jól láthatóan az autó bal oldali ablakánál vagy a műszerfal tetején.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....