gumiabroncs
Már nem elég a gumit ismerni. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert is kell.
Az Európai Unió döntésének értelmében idén novembertől csak olyan új személyautókat hozhatnak forgalomba a közösség országaiban, amelyeket felszereltek abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel – közölte a Magyar Gumiabroncs Szövetség. A szervezet egyik szakértője kérdésünkre azzal indokolta a lépést, hogy a guminyomás 10 százalékos csökkenése az adott abroncs élettartamát ugyanennyivel csökkenti, míg az üzemanyag fogyasztást növeli. Alapvetően kétféle rendszert fejlesztettek ki az autógyártók. Az egyik esetében – ez az indirekt – az ABS jeleiből következtet a rendszer a gumik nyomására. A direkt rendszernél jeladót helyeznek el minden abroncsban, ez nagy pontossággal méri a nyomást és a hőmérsékletet. Csökkenő nyomás és emelkedő hőmérséklet defekttel fenyeget, ilyenkor riaszt a berendezés.
Az új autók mindegyike kap valamilyen nyomásmérőt, de extraként korábban is vásárolhattak ilyet a fenntartók. Különösen a flottaüzemeltetők alkalmazták szívesen, mert optimalizálja a fogyasztást és az abroncsok cseréjét. Tömegesen azonban ezután jelenhetnek meg a gumis műhelyekben az ezzel a rendszerrel felszerelt gépkocsik, még csak a garanciális idő leteltét sem kell kivárniuk. Sok autótulajdonos ugyanis nem a márkaszervizben szerzi be a téligumi-garnitúrát, hanem az olcsóbb kisebb műhelyekben, ahol a cserét is elvégzik. Csakhogy a jeladóval rendelkező gépkocsiknál gondoskodni kell az érzékelő átszereléséről. Ha pedig felnivel együtt cserélik a nyárit télire, akkor négy többlet jeladót kell beszerezni. Akár jeladóval, akár a másik megoldással működik a nyomás ellenőrzése, az abroncs- vagy kerékcsere után a rendszert össze kell hangolni az új eszközökkel, ez pedig a gumisoktól újfajta szakértelmet követel meg, ami akár meg is rostálhatja a szakmát.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. november 4.