női sofőrök

A női autóvezetők bő negyede naponta él át negatív megkülönböztetést az utakon

2025.03.09.

A magyarok döntő többsége találkozott már olyan közlekedési helyzettel, ahol egy sofőrt a neme miatt negatívan ítéltek meg.

A női autóvezetőkkel szembeni megkülönböztetésről készített felmérést a drivingcamp vezetéstechnikai központ. A kutatási eredmények rámutatnak, hogy szinte minden ötödik magyar (17 százalék) rosszabb sofőrnek tartja a női vezetőket a férfiaknál, a megkérdezettek több mint fele azonban nem ért egyet ezzel az állítással, 29 százalékuk pedig semleges választ adott erre. Érthető okokból a nők döntő többsége elutasítja ezt a sztereotípiát, 60 százalékuk megalapozatlannak tartja a kijelentést.

A lakosság 86 százaléka már tapasztalt olyat, hogy egy sofőrt a neme miatt negatívan ítéltek meg, a válaszadók csupán 14 százalékának volt ismeretlen ez az élethelyzet. A megkérdezettek közel kétharmada ritka jelenségnek tartja ezt, azonban a nők 28 százaléka jelezte, hogy napi szinten él át ilyen jellegű megkülönböztetést. A fővárosban autózók egyharmada is rendszeresnek érzi a nemi alapú ítélkezést, amely összefüggésben állhat a magas stresszfaktorú helyi közlekedéssel.

A személyes tapasztalatok is erősen formálják a női vezetőkkel szembeni előítéleteket

A nőkkel kapcsolatos vezetői sztereotípiákat a legtöbben (45%) a kulturális és társadalmi hagyományoknak tudják be, ezt a választ a 60-69 évesek és a diplomások magasabb arányban jelölték meg. A magyarok ötöde szerint személyes tapasztalatok befolyásolják ezt, míg a média és a közösségi oldalak hatását 16 százalék jelölte meg kiváltó tényezőként. A megkérdezettek 13 százaléka úgy véli, statisztikai adatok és tények támasztják alá a nők gyengébb vezetői képességeit. Eközben a családon belüli mintáknak mindössze 7 százalék tulajdonít megkülönböztetett jelentőséget.

Sokan jó ötletnek tartják a szemléletformáló kampányt

A magyarok többsége (58 százalék) hasznosnak tartana egy, a női vezetőket sújtó előítéletek elleni kampányt. Ezt az ötletet a nők 60 százaléka támogatta a férfiak 56 százalékával szemben.  Érdekesség, hogy a 60-69 éves korosztály mutatta a legmagasabb elkötelezettséget egy ilyen típusú potenciális kampány kapcsán, ők 68 százalékban voksoltak erre az opcióra. A lakosság közel negyede szerint azonban nincs szükség ilyen megmozdulásra, 18 százalék pedig nem tudta megítélni ennek létjogosultságát.

"A nők kiváló vezetők, de a társadalmi sztereotípiák miatt gyakran hátrányból indulnak. Ők a biztonságot helyezik előtérbe, kevésbé kockáztatnak, és alaposabban átgondolják a helyzeteket. Ezért is fontos, hogy a megfelelő tréningekkel növeljük az önbizalmukat és megmutassuk nekik, hogy a vezetési készségek fejleszthetők, így a tréningek végére magabiztosabban ülnek vissza az autóba. A cél nem az, hogy versenyzőket neveljünk, hanem hogy mindenki, legyen férfi vagy nő, biztonságosabban és tudatosabban vezessen az utakon” - mondta Csörgő László, a drivingcamp vezető trénere.

Nem attól lesz valaki jó vezető, hogy több évtizedes rutinnal rendelkezik

A vezetéstechnikai központ továbbá felmérte azt is, hogy mely vezetői készségeket tartják a legfontosabbnak az emberek. A válaszokból kiderül, hogy a magyarok közel fele (48 százaléka) a jó vezetést elsősorban azzal azonosítja, ha valaki mindig a forgalmi helyzetnek, az időjárási és az útviszonyoknak megfelelő sebességgel és stílusban vezet. Ezt a lehetőséget a férfiak magasabb arányban (52 százalék) jelölték meg, mint a nők (45 százalék). A megkérdezettek a második leghasznosabb készségnek a gyors reflexet tartották, amellyel helyesen lehet reagálni a váratlan közlekedési helyzetekre. Erre a nők magasabb arányban szavaztak, mint a férfiak. A harmadik legfontosabb tényezőnek pedig a közlekedési szabályok pontos betartása bizonyult. Csupán 9 százalék volt azok aránya, akik úgy gondolják, a több évtizedes rutin tesz valakit jó vezetővé.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
Drivingcamp

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.09
A Morgan Supersport BMW-fejlesztésű turbómotorral és új alumíniumötvözetű alvázon gurul majd. ..
2025.03.09
Ezek a sofőrök nem csak a saját életükért nem aggódnak, hanem másokéért sem. ..
2025.03.09
Még a Doktor olaszországi farmjára is ellátogathatnak a vásárlók, másnap pedig eltölthetnek egy....
2025.03.09
Sem a benzinmotorokat, sem a kézi váltót nem hagyja kihalni a Toyota. Sportos modellek egész sorát....
2025.03.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kisstílű bűnöző. ..
2025.03.09
Beszámoló olvasható az útépítés körüli beton, aszfalttal, makadám, bitumen vitáról…Megtudhatjuk,....
2025.03.09
A III. kerületben telepített szürke traffiboxok folyamatosan rögzítik a száguldozó sofőröket.....
2025.03.09
A sorozatgyártás 2005. március 1-jén indult be az üzemben az E90-es BMW 3-as limuzinnal. Azóta....
2025.03.09
A magyarok döntő többsége találkozott már olyan közlekedési helyzettel, ahol egy sofőrt a neme....
2025.03.09
Dietrich Mateschitz fia vásárolta meg azt a 69 darabból álló autógyűjteményt, amely Bernie....