közúti fuvarozói ágazat
Az ülésen a közúti fuvarozás szociális szempontjait vitatták meg a tagállami szakminisztériumi vezetői. Az Európai Bizottság várhatóan 2017-ben megjelenő, új közúti csomaggal kapcsolatos javaslata tárgyalja majd a közúti közlekedés szociális kérdéseit - fejtette ki az NFM. Hozzátették: a csütörtöki vita célja az volt, hogy a tanács politikai iránymutatást adjon a témakör uniós szabályozásának tervezett módosításaihoz. A bizottság a tervek szerint még idén elindítja a nyilvános konzultációt, 2016 első felében kidolgozza a csomag elemeit, amit a testület 2016 végén fogadhat el.
Becsey Zsolt a beszámoló szerint kifejtette, hogy a fuvarozók külföldi piacra lépését és a munkaerő mozgását akadályozó protekcionista intézkedések nem férnek össze a közösségi jog alapelveivel. Az indokolatlan korlátozások a belső közlekedési piac széttöredezettségéhez vezetnek, rontják a teljes európai gazdaság harmadik országokkal szembeni versenyképességét. A szektor legújabb fejleményei hatékonyan kezelhetők a jelenlegi szabályok egységes értelmezésével, hathatósabb alkalmazásával - vélekedett a helyettes államtitkár. A tagállamok között a bérekben és szociális ellátásban megmutatkozó különbségeket nem lehet tisztességtelen versenyként értelmezni. Ezek az egyes országok gazdasági és társadalmi adottságain alapuló tényezők tartják mozgásban a belső piacot - tette hozzá Becsey Zsolt a közlemény szerint. A visegrádi országok küldöttségei teljes egyetértésben szorgalmazták a német minimálbérrel kapcsolatos bizottsági vélemény mielőbbi közzétételét. Közös álláspontjuk szerint nem akadályozható meg, hogy a kelet-közép-európai közlekedési társaságok és járművezetők hozzáférjenek az Európai Unió belső közlekedési piacához.
A magyar delegáció határozottan ellenezte a munkavállalók kiküldtetésével kapcsolatos irányelv hatályának kiterjesztését a nemzetközi közúti közlekedési ágazatra. Magyarország nem támogatja a kabotázzsal, vezetési és pihenőidőkkel kapcsolatos uniós rendelkezések elfogadását a 3,5 tonna alatti áruszállító gépjárművek használatára, és úgy véli, hogy csak körültekintő, megalapozott szabályalkotással kerülhetők el a belső közlekedési piac működésére káros hatást gyakorló intézkedések. Becsey Zsolt külön felhívta a figyelmet a harmadik országokkal, különösen Ukrajnával és Törökországgal való közlekedési kapcsolatok megfelelő kezelésére is - olvasható a közleményben.
Forrás: MTI