beruházás
A Kentucky államban lévő Georgetownban a Toyota már majdnem négy évtizede jelen van, és az idők során összesen 14 millió autó gördült le az üzem gyártósorairól. Ahol autókat szerelnek össze, ott le is fényezik őket, ezért a Toyota folyamatosan fejleszti a Kentuckyban lévő fényezőüzemet is. Az új, 93 ezer négyzetméteres épületben már a Toyota legmodernebb fényezési technológiáit fogják használni 2027-től kezdve.
A fényezés ugyanis az autógyártás egyik leginkább energiaigényes és leginkább szennyező folyamata, s a végeredmény, azaz a termék megjelenése szempontjából az egyik legfontosabb. Az új fényezőüzemtől és az abban alkalmazott modern megoldásoktól a Toyota azt reméli, hogy évente 30 százalékkal csökken majd az energiafelhasználás és évente mintegy hatmillió literrel kevesebb vizet fognak felhasználni. Emellett cél még a fényezési idők lerövidítése, illetve magának a fényezési folyamatnak a precízebbé tétele is. Sőt, a Toyota azt tervezi, hogy az itt gyártott modellekhez a vásárlók sokkal több árnyalat közül választhatnak majd, mert az üzem technológiája lehetővé teszi, hogy egy-egy modellt akár 15-20 féle különböző fényezéssel is készítsenek az üzemben.
A Toyota Kentuckyban lévő gyártósora jelenleg az egyik legnagyobb autógyár a világon, évente 550 ezer kocsi készülhet itt, s emellett a motorgyártó üzem is összeszerel mintegy 600 ezer erőforrást. Nemcsak a méret, a gyártási kapacitás, hanem az itt készülő modellek sora is azt mutatja, hogy a Toyota Kentucky szerepe kulcsfontosságú. Az USA-ban több mint két évtizeden keresztül a Toyota Camry volt a legkelendőbb személyautó, s a legújabb modell hibridváltozata készül itt. Gyártási és technológiai szempontból evidens volt, hogy a Camry Lexus testvérmodelljének, az ES-nek a gyártása is itt történjen, s a harmadik itt összeszerelt autóról, a RAV4 hibridről sem mondhatjuk, hogy lasszóval kellene összefogdosni a vevőit.
A 922 milliós beruházás nem az egyetlen, amit a Toyota mostanában elhatározott a sikermodelleket készítő georgetowni gyárral kapcsolatban. 2024-ben döntöttek egy még jelentősebb, 1,3 milliárd dolláros befektetésről; új gyártósort hoznak létre, ahol a 2026-ban a piacra lépő új, három üléssoros, tisztán elektromos hajtású Toyota SUV gyártása zajlik majd.
S most lássunk néhány számot, hogy kontextusba helyezzük a fényezőüzem 922 millió dolláros beruházását. Az itt gyártott modellek – Toyota Camry és Lexus ES hibrid, valamint RAV4 hibrid – átlagára körülbelül 40 ezer dollár az amerikai piacon, azaz a Toyota most körülbelül 23 ezer autó árát költi modern és környezetbarát technológiák meghonosítására. Mivel az üzem éves gyártókapacitása ennek több mint hússzorosa, a beruházás minden bizonnyal gyorsan megtérül.
Fotó: Toyota