WRC

Neuville vezet az őrült Szafari-ralin

2021.06.25.

19 év után tért vissza a mezőny Afrikába, ahol a roppant nehéz pályák ismét sok áldozatot követeltek: a WRC-k fele már ki is esett.

 
Bár a Szafari-rali 2002-ben szerepelt utoljára a világbajnokság programjában, mégis igazi legendának számít az autóversenyzés világában. Régebben hihetetlenül hosszú szakaszokból állt ez a verseny, amely ráadásul nem lezárt közutakon zajlott, most viszont már a többi WRC-fordulóhoz hasonlóan ezt is a forgalom elől elzárt utakon rendezik meg, és az össztáv alig több 300 km-nél. Mindazonáltal igen kimerítő verseny várható az elhanyagolt és sziklás utakon, ahol bármikor előfordulhat, hogy a száraz és poros útfelületet pillanatok alatt mély sártengerré változtatja egy felhőszakadás, vagy, hogy egy vadállat keveredik az útra. 
 

A másik nehézséget az jelenti, hogy a versenysorozat szabályai nem engedélyezik az Európán kívüli tesztelést, ezért a csapatok nem tudtak felkészülni arra, ami Kenyában várta őket. A futam csütörtök délben rajtolt Nairobiból a Kasaraniban kijelölt szuperspeciállal, a többi gyorsaságit a szervizparkhoz közelebb, a Naivasha-tó közelében, nagyjából 100 kilométerre észak-nyugatra kell teljesíteniük a versenyzőknek. Pénteken három szakasz következett a tótól délre, melyeket oda-vissza kellett teljesíteni. 
 
Thierry Neuville hat gyorsaságiból hármat nyert meg, és az összetettet 18,8 másodperccel vezeti Kacuta Takamoto előtt. A belga elképesztő tempóban közlekedett a néhol lassú, néhol rendkívül gyors, autógyilkos pályákon, amelyeken többféle burkolat is megtalálható volt a puha homoktól az éles kövekig. Neuville sebességére jellemző, hogy még úgy is az élen zárta a napot, hogy két defektet kapott, és a végén a motor is rakoncátlankodott a Hyundai i20 WRC-ben.
 
 
„Kihívásokkal teli nap volt! Olyan gyorsan hajtottunk, ahogy csak tudtunk, mindig próbáltuk kerülni a kockázatokat. De voltak nagy sziklák néhány részen, és sok párszor kis híján fel is borultunk, de a végül is összességében elég jól sikerült ez a nyitány. Holnap egy újabb kemény nap vár ránk, de nagyon kényelmesen érzem magam a kocsiban. Ez nagyon fontos, megpróbáljuk megtartani a vezetést, még akkor is, ha tudjuk, hogy roppant nehéz lesz” - nyilatkozta a nap végén Neuville.
 
Sokáig úgy tűnt, hogy Kalle Rovanperä lesz a belga legfőbb kihívója, a 19 éves finn délután egy rövid ideig az összetett első helyet is megszerezte, de a reményei szertefoszlottak az utolsó gyorsaságin, ahol a Toyota Yaris WRC beragadt a puha homokba.
 
 
Kacuta meg azzal vesztett időt, hogy egyszer lefullasztotta a Toyota motorját, de az utolsó gyorsaságin így is képes volt a negyedikről a második helyre feljönni. Ez Rovanperä balszerencséje mellett annak is köszönhető volt, hogy Ott Tänak közel egy percet bukott egy defekt miatt. A 2019-es világbajnok azt nyilatkozta, hogy csak 60 százalékos tempóban autózott, de ezeken a nehéz pályákon helyenként még ez is soknak bizonyult. 37 másodperccel van lemaradva a második helytől. 
 
A bajnokságot vezető Sébastien Ogier közel 2 perces hátrányban, a negyedik helyről várja a folytatást. A hétszeres világbajnokot a sérült hátsó futómű lassította le a második-harmadik gyorsaságin. 
 
 
Mindkét M-Sport Ford állva maradt, Gus Greensmith és Adrien Fourmaux áll az ötödik és a hatodik helyen. Megfontolt, óvatos tempójuk kifizetődni látszik, bár előbbi így is eltörte az egyik kanyarstabilizátorát a Fiesta WRC-nek.
Elfyn Evans, a bajnokság második helyén álló pilóta a második szakasz célja előtt 300 méterrel törte ki a Toyota jobb első futóművét, amikor ráhajtott egy, a bokorban bujkáló hatalmas kőre. Dani Sordónak szintén egy kő rongálta meg az autóját, a Hyundai irányíthatatlanná vált: nagy tempónál megpördült, és az árokba sodródott.
 
Oliver Solbergnek a jobb hátsó futóműve sérült meg, de végül a sérült bukócső miatt nem mehetett tovább, Lorenzo Bertellinek a hűtőfolyadék szivárgott el a privát Fordjából.
 
Szombaton 132 km-t kell megtennie a mezőnynek, az sem lesz piskóta.
 
Az állás péntek este:
 
1. Thierry Neuville (Hyundai)
2. Takamoto Katsuta (Toyota) + 18.8
3. Ott Tänak (Hyundai) + 55.8
4. Sébastien Ogier (Toyota) + 1:49.4
5. Gus Greensmith (Ford) + 1:56.1
6. Adrien Fourmaux (Ford) + 2:19.1

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....