közlekedésbiztonság

Németországban (is) növekszik az agresszív viselkedés a közlekedésben

2023.11.19.

A biztosítási ágazat tanulmánya kimutatta, hogy a dolgok durvábbak az utakon, mint néhány évvel ezelőtt. A kerékpárosok nem viselkednek jobban, mint az autós sofőrök – írja a Spiegel.

 

Felmérés adatai szerint a közúti forgalomban nagyobb az agresszió

Az autó mögött haladó személy feltűnően dudál, mert nem megy elég gyorsan az előtte haladó. A kerékpáros csenget a járdán – az úton szinte mindenki ismeri azokat a helyzeteket, amikor a közlekedők agresszívvé válnak. És veszélyesek is lehetnek – figyelmeztet a biztosítók balesetkutatási kezdeményezése.

A Spiegel cikke. Képernyőfotó

Egy új tanulmány szerint növekszik az agresszivitás a közúti forgalomban – ez nemcsak szubjektív, hanem a felmérési adatokban is megmutatkozik. A baleset-kutatás 2010 óta végzett korábbi tanulmányaihoz képest az utóbbi időben valamennyi vizsgált érték romlott

Például minden ötödik sofőr lámpával villogtat, mert úgy érzi, az előtte haladó túl lassú, 2016-ban ez az arány körülbelül a fele volt. Körülbelül minden harmadik ember „hírhedt bal oldali vezetők” közelében vezet. A megkérdezettek több mint fele pedig azt mondja, hogy a szokásosnál gyorsabban vezet, amikor dühös. Az idei felméréshez Németország-szerte 2002 18 év feletti személyt kérdeztek meg június 2. és július 2. között. Reprezentatívnak értékelhető a felmérés.

Ez aggodalomra ad okot a balesetkutatók számára, különösen azért, mert a járvány óta először tavaly emelkedett a közúti halálesetek száma Németországban. „Teljesen elfogadhatatlan mások sérülésének vagy akár halálának elfogadása haragból vagy a saját hasznunkból” – mondja Siegfried Brockmann, a balesetkutatás vezetője. "Az autó nem megfelelő hely az agresszió feloldására."

A tanulmány további eredményei egy pillantással:

A felmérés szerint a férfiak lényegesen nagyobb biztonságban érzik magukat a közlekedésben, mint a nők. A nők 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy „biztonságban” vagy „nagyon biztonságban” érzi magát a forgalomban – a férfiak esetében ez az arány 64 százalék. A számok megerősítik a 2019-es tanulmány eredményeit. Ezzel összhangban a felmérésben részt vevő nők lényegesen erősebb intézkedéseket támogattak a közúti biztonság javítása érdekében.

Az ADAC (Német Autóklub) szerint 2022-ben több halálos áldozata volt a közlekedésnek, mint az azt megelőző évben. Összesen 2788-an haltak meg balesetben Németországban. 9 százalékkal többent, mint egy évvel korábban. Fotó: képernyőfotó az ADAC cikkéről.

Sokan különösen azt tartják jónak, hogy minden járművezetőnek nulla véralkoholszintje legyen – erre az összes megkérdezett 68 százaléka nyitott. 2019-ben azonban még mindig 76 százalék volt.

A megkérdezettek 53 százaléka a 130 kilométeres óránkénti sebességkorlátozás mellett foglalt állást autópályán. Az idősebbek általában nyitottabbak a szigorúbb sebességkorlátozásokra, mint a fiatalabb válaszadók.

Feltűnő: A legtöbb úthasználó nagy problémának tekinti, ha a dolgok egyre agresszívebbé válnak az utakon. Csak sokan másokat látnak hibásnak – vagy ahogy a kutatók fogalmaznak: az önkép és a másokról alkotott kép „drámailag” eltér egymástólAz összes járművezető 96 százaléka azon a véleményen van, hogy kellő távolságból előzik meg a kerékpárosokat – ez azonban nem igazán jár együtt azzal a ténnyel, hogy ugyanakkor a megkérdezett kerékpárosok 93 százaléka túl közelről érzékeli a többi járművezetőt.

A balesetkutatók szerint egyébként a kerékpárosok sem állnak jobban: csak alig a fele ismeri el, hogy időnként lekanyarodik a járdára – de más kerékpárosok szerint ez sokkal gyakrabban, mégpedig 92 százalékuk szerint történik meg.

A balesetbiztosítók szerint a fokozott ellenőrzés és szankciók ismét békésebb helyzetet hozhatnak az utakon Németországban. De az ellenőrzések ritkák. A megkérdezettek mintegy fele azt mondta, hogy utoljára öt éve ellenőrizte a rendőrség – vagy még soha.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.24
Akik gyakran közlekednek ismeretlen utakon már jól megtanulták, hogy elsőbbségük csak akkor van, ha....
2025.02.24
Szinte minden magyar horkol, és kétharmaduknál ez meg is nehezíti a család éjszakai pihenését –....
2025.02.24
Az elektromos autók továbbra is népszerűtlenek Ausztriában, jelenleg csak kevesen tudják elképzelni....
2025.02.24
A magyar rendőrök több körözött, elektromos kerékpárt foglaltak le Röszke autópálya-....
2025.02.24
Vannak autók, amiket nem szívesen ad vissza az emberfia a teszthét után. Az új Santa Fe pontosan....
2025.02.24
Örömmel szeretném jelezni Önöknek, hogy szűk 10 hónappal a Toyota Insider magazin elindítása után a....
2025.02.24
A komáromi rendőrök éjszakai szolgálatuk során észrevettek egy Mercedes-Benz típusú járművet a....
2025.02.24
A közlekedési tárca és a KTI által életre hívott együttműködés célja, hogy a mikromobilitási....
2025.02.24
A Lexus 2025-ben is az ATP Tour, a nemzetközi férfi teniszsport legmagasabb szintjének platina....
2025.02.24
A BYD autógyár építése felpezsdítette az életet a Szegedi Tudományegyetemen, 2025-ben egyenesen....