közlekedésbiztonság
Felmérés adatai szerint a közúti forgalomban nagyobb az agresszió
Az autó mögött haladó személy feltűnően dudál, mert nem megy elég gyorsan az előtte haladó. A kerékpáros csenget a járdán – az úton szinte mindenki ismeri azokat a helyzeteket, amikor a közlekedők agresszívvé válnak. És veszélyesek is lehetnek – figyelmeztet a biztosítók balesetkutatási kezdeményezése.
A Spiegel cikke. Képernyőfotó
Egy új tanulmány szerint növekszik az agresszivitás a közúti forgalomban – ez nemcsak szubjektív, hanem a felmérési adatokban is megmutatkozik. A baleset-kutatás 2010 óta végzett korábbi tanulmányaihoz képest az utóbbi időben valamennyi vizsgált érték romlott
Például minden ötödik sofőr lámpával villogtat, mert úgy érzi, az előtte haladó túl lassú, 2016-ban ez az arány körülbelül a fele volt. Körülbelül minden harmadik ember „hírhedt bal oldali vezetők” közelében vezet. A megkérdezettek több mint fele pedig azt mondja, hogy a szokásosnál gyorsabban vezet, amikor dühös. Az idei felméréshez Németország-szerte 2002 18 év feletti személyt kérdeztek meg június 2. és július 2. között. Reprezentatívnak értékelhető a felmérés.
Ez aggodalomra ad okot a balesetkutatók számára, különösen azért, mert a járvány óta először tavaly emelkedett a közúti halálesetek száma Németországban. „Teljesen elfogadhatatlan mások sérülésének vagy akár halálának elfogadása haragból vagy a saját hasznunkból” – mondja Siegfried Brockmann, a balesetkutatás vezetője. "Az autó nem megfelelő hely az agresszió feloldására."
A tanulmány további eredményei egy pillantással:
A felmérés szerint a férfiak lényegesen nagyobb biztonságban érzik magukat a közlekedésben, mint a nők. A nők 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy „biztonságban” vagy „nagyon biztonságban” érzi magát a forgalomban – a férfiak esetében ez az arány 64 százalék. A számok megerősítik a 2019-es tanulmány eredményeit. Ezzel összhangban a felmérésben részt vevő nők lényegesen erősebb intézkedéseket támogattak a közúti biztonság javítása érdekében.
Az ADAC (Német Autóklub) szerint 2022-ben több halálos áldozata volt a közlekedésnek, mint az azt megelőző évben. Összesen 2788-an haltak meg balesetben Németországban. 9 százalékkal többent, mint egy évvel korábban. Fotó: képernyőfotó az ADAC cikkéről.
Sokan különösen azt tartják jónak, hogy minden járművezetőnek nulla véralkoholszintje legyen – erre az összes megkérdezett 68 százaléka nyitott. 2019-ben azonban még mindig 76 százalék volt.
A megkérdezettek 53 százaléka a 130 kilométeres óránkénti sebességkorlátozás mellett foglalt állást autópályán. Az idősebbek általában nyitottabbak a szigorúbb sebességkorlátozásokra, mint a fiatalabb válaszadók.
Feltűnő: A legtöbb úthasználó nagy problémának tekinti, ha a dolgok egyre agresszívebbé válnak az utakon. Csak sokan másokat látnak hibásnak – vagy ahogy a kutatók fogalmaznak: az önkép és a másokról alkotott kép „drámailag” eltér egymástólAz összes járművezető 96 százaléka azon a véleményen van, hogy kellő távolságból előzik meg a kerékpárosokat – ez azonban nem igazán jár együtt azzal a ténnyel, hogy ugyanakkor a megkérdezett kerékpárosok 93 százaléka túl közelről érzékeli a többi járművezetőt.
A balesetkutatók szerint egyébként a kerékpárosok sem állnak jobban: csak alig a fele ismeri el, hogy időnként lekanyarodik a járdára – de más kerékpárosok szerint ez sokkal gyakrabban, mégpedig 92 százalékuk szerint történik meg.
A balesetbiztosítók szerint a fokozott ellenőrzés és szankciók ismét békésebb helyzetet hozhatnak az utakon Németországban. De az ellenőrzések ritkák. A megkérdezettek mintegy fele azt mondta, hogy utoljára öt éve ellenőrizte a rendőrség – vagy még soha.