autópályadíjak

Német autópályák: ki fizeti a sztrádadíjat?

2019.02.06.

Nem sérti a közösségi jogot a külföldieket is terhelő autópályadíjak németországi bevezetése, a szabályozás ellen benyújtott osztrák keresetet ezért el kellene utasítani – foglalt állást szerdán az Európai Bíróság illetékes főtanácsnoka.

A Németországban két évvel ezelőtt elfogadott díjfizetési rendszer alapgondolata, hogy a németeknek és a külföldieknek egyaránt kell fizetnie úthasználati díjat, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik. Ez már a módosított változata az Európai Bizottság által kifogásolt, és ezért végül elvetett eredeti terveknek, amelyek értelmében a díj összegét jóváírták volna az országban bejegyzett járművek adójában.

A brüsszeli követelésre átalakított szabályok legfőbb új eleme, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján jár a kedvezmény, amelynek minimális összege megegyezik az úthasználati díjjal. Így az autósokat a motor besorolása szerint különböztetik meg, s nem annak alapján, hogy Németországban vagy külföldön tartják-e üzemben a kocsit.

Ausztria - Hollandia támogatásával - az Európai Bírósághoz fordult az ügyben, mondván, a szabályok gyakorlatilag diszkriminálják a külföldi autósokat, nekik kell tulajdonképpen kizárólag fizetniük az úthasználatért. Ez azon ritka esetek egyike, amikor valamely EU-tagország kötelezettségszegési eljárást indított egy másik ellen.

Szerdán közzétett indítványában Nils Wahl megállapította: a hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díjról szóló szabályozás nem sérti a hátrányos megkülönböztetés tilalmára vonatkozó uniós irányelveket.

Kiemelte, hogy az osztrák érvelés a diszkrimináció fogalmának alapvető félreértelmezésén alapul, ezért a beadvány elutasítását javasolta. Mint írta, a német hatóságoknak joguk van úgy vélekedni, hogy az autópályák fenntartásának költségeihez az adófizetők mellett a külföldi autósoknak is hozzá kell járulniuk, illetve hogy a hazai járműtulajdonosok terhei aránytalanul nagyok lettek volna, ha egyszerre úthasználati díjat és gépjárműadót is kellene fizetniük.

A főtanácsnok feladata, hogy pártatlanul és függetlenül eljárva javaslatot terjesszen az Európai Bíróság elé a rábízott ügy megoldására vonatkozóan. Az indítvány nem köti a bírákat, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ítéletek többnyire megegyeznek az előzetes állásfoglalással.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....
2025.01.26
A Mercedes-Benz E-osztály elnyerte az Euro NCAP 2024-es, a „Best Performer”, általános biztonsági....
2025.01.26
A bevezetése óta már több mint 100.000 megrendelést adtak le az új Peugeot E-3008-asra. Figyelemre....
2025.01.26
A Toyota nyolcszoros világbajnoka szombaton ismét hibátlanul teljesített, tovább növelve előnyét a....