autósport
A különleges mezőny autói olykor a világ legelhagyatottabb tájain versenyeznek, szállítójárművük és bázisuk az átépített 35 éves RMS Helena hajó, mely energiaforrásul is szolgál. A sorozat most újabb autósportos mérföldkőhöz érkezett: az Extreme E és az ENOWA a Skóciában megrendezett Hydro X Prix verseny helyszínén már a teljesítmény 80 százalékát hidrogén üzemanyagcellákkal állították elő.
Az ENOWA, az Extreme E hivatalos zöld hidrogénenergia-partnere által szállított 700 kg zöld hidrogén és a Kaizen Clean Energy által szállított üzemanyagcella-technológia felhasználásával a dumfries-gallowayi versenyhelyszín a megtermelt 11 megawattórát (MWh) az autók töltésére, a vendéglátásra és a rendezvények irányítására tudta felhasználni.
Ali Russell, az Extreme E ügyvezető igazgatója elmondta: Az Extreme E fenntarthatóság iránti elkötelezettsége az egyik alappillére az úttörő versenysorozatunknak. A Hydro X Prix során termelt 11 MWh energia felér ezer brit otthon napi áramellátásával, vagy a versenyhelyszín elektromos járművek több mint 350-szeres feltöltéséhez. Ez is jelzi a zöld hidrogénenergia és az innovációk felhasználási lehetőségét a bolygó hosszú távú fenntartása érdekében.
Állandó víziónk, hogy olyan technológiát hozzunk az autósportba is, amely drámai változást hozhat a fenntarthatóság és a bolygó jobbá tétele érdekében. Az Extreme E mindig is úttörő szerepet játszott az éghajlati válság leküzdésére irányuló innovatív megoldások kifejlesztésében. Ez különösen a motorsport iparágban vezető versenyhelyszíni infrastruktúránkban nyilvánul meg, beleértve az ENOWA hidrogén üzemanyagcellás rendszerével előállított zöld hidrogén használatát távoli helyszíneken. A versenynaptárunkban szereplő futamokon hasznosított fenntartható technológiák valódi tiszta alternatívát mutatnak a dízelgenerátorokkal szemben.
Robert Meaney, a Kaizen Clean Energy társalapítója: Az Extreme E és az ENOWA előrelátása és elkötelezettsége a megújuló technológiák fejlesztése iránt bizonyítja csapataik azon célkitűzését, hogy egy valóban fenntartható versenysorozatot hozzanak létre.
Az Extreme E a legutóbbi négy X Prix-n 25 MWh-t ért el zöld hidrogénnel és üzemanyagcellákkal, és azt tervezi, hogy a közelgő kettős versenyen tovább növeli az energiatermelést.
Az ENOWA a NEOM megújuló energia, víz és hidrogén leányvállalata, és 2022 óta úttörő és többéves együttműködésben áll az Extreme E-vel. A Kaizen Clean Energy szerves támogatást nyújt annak érdekében, hogy az Extreme E sorozatnak úttörő hidrogén mikrohálózati megoldást nyújtson.
Az Extreme E 2025-ben Extreme H-vá - a világ első hidrogénes versenysorozatává - fejlődik, miközben a bajnokság továbbra kitolja a fenntartható technológiák és az autósport korlátait.
Hidrogénhajtású versenygép
A Pioneer 25 400 kW (550 LE) csúcsteljesítménye biztosítja, hogy 0-100 km/h-ról mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsuljon fel és akár 130 százalékos emelkedőkkel is megbirkózzon, miközben a tömegnövekedést ellensúlyozza jobb vezethetőség, a tapadás és kezelhetőség.
A Pioneer 25-ös Symbio hidrogén üzemanyagcelláját kifejezetten az autóversenyzés szigorú követelményeihez tervezték és alakították ki. Ez biztosítja a 75 kW-os töltést az akkumulátornak, amely elsődleges energiaforrásként szolgál. A Fortescue ZERO által gyártott és a pálya mellett támogatott akkumulátorcsomag biztosítja a következetes és megbízható teljesítményt.
A Pioneer 25 intenzív tesztprogramon ment keresztül, az Extreme H minden autója a Spark Racing Technology szabványosított alkatrészcsomagjával rendelkezik, ugyanakkor a csapatoknak lehetővé teszi az az első és hátsó karosszériaelemek, lámpák rugalmas testreszabását. Ezzel karaktert kapnak az egységes szerkezetű autók, melyek a hétköznapi autómodellek kinézetét utánozzák.
Mi ez a széria?
Az Extreme E egy radikális off-road versenysorozat, amelyet ugyanaz az Alejandro Agag alapított, aki a Formula E mögött is áll, ez is elektromos, de buggy.
Az elektromos hajtású terepjárókkal olyan vidékeken száguldoznak, melyeket a rendezők és csapatok szerint meg kell menteni, így nem könnyű a küldetés, mert a tankoláshoz áram kell, ezért a kies tájakra töltőpontokat telepítenek egy úszó bázison. A felújított és immár harmincnégy éves RMS Helena hajón alakítottak ki tankolási lehetőségeket. Az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorainak mellékterméke tiszta víz és az is a környezetvédelmet szolgálja, hogy a helyszíneken nincsenek nézők, az esemény csak online követhető.
Az induláskor olyanok indítottak csapatot mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Jenson, Button, Sebastien Loeb, de a nagy nevek sem hoztak különösebb reklámot, pedig már negyedik szezonját kezdet a széria.
A csúcstechnológia és a Continental által kifejlesztett abroncsdesign eredményeként elképesztő konstrukció született, olyan, amelyik bolygónk legkeményebb és legváltozatosabb helyszínein is képes a legmagasabb teljesítményt nyújtani. Márpedig a programban szerepel a Déli-sark. a Himalája, az Amazonas vidéke, a Szahara és az Indiai Óceán szigeteinek térsége.
A kétnapos futamokon két kvalifikáció és két elődöntő után jön a döntő, melybe a három-három legjobb páros kerül. Nekik kétszer harminc kilométeres kört kell megtenniük pilóta-navigátor helycserével, a szabály szerint felváltva kell vezetnie a nő és férfi pilótának.
Valamennyi Extreme E csapat ugyanabból a csomagból építkezik, a fődarabokat a Spark Racing Tecnology szerelte össze, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering biztosítja.
Az 1,6 tonna menetkész tömegű, 2,3 métere széles, 4x4-es és 940 milliméteres kerékátmérőjű terepjáró villanymotorjainak rendszer-teljesítménye 550 lóerő, ezzel akár 130 százalékos (kb. 52°) emelkedőn is felmegy.
A prototípust még Ken Block és Valteri Bottas tesztelte a szaúd-arábiai sivatagban, majd a franciaországi Chateau de Lastours tereppályán.
A kétszázas tempóra képes buggyk 4,5 másodperc alatt érik el a százat. Az Odyssey21 elektromos versenyautók téli és nyári abroncsait az ötletgazda Continental szállítja, érdekessége a kerékfigyelő platform: a ContiConnect digitális összeköttetést biztosít valamennyi abroncson belül elhelyezett érzékelővel, miközben folyamatosan figyeli a nyomást és hőmérsékletet. Az egységes alkatrészekből álló autók acélötvözet csővázát is a Continental adja, szóval ez a járműbeszállító cég igazi száguldó laboratóriuma.
Az sem mellékes, hogy az Extreme E az autóiparnak is segít a jövő technológiáinak kifejlesztésében, a versenyzés mint a közúti innováció platformja segítségével, ami meggyorsítja a változást.
2025-ben az Extreme E át fog alakulni Extreme H-ba, ezzel a világ első hidrogénes off-road versenysorozata és 2025-től FIA-bajnokságként folytatódik.
Az Extreme E júliusi futamait skóciai kőfejtőben rendezték, a kemény csaták után több autót újjá kellett építeni és biztosan indulnak a hátralévő versenyeken.
Szeptember14-15. Szardínia 1.
Szeptember 21-22. Szardínia 2.
November 23-24. USA
És így áll jelenleg a bajnokság:
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!